Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Igår kom beslutet om vårdbidrag och de godkänner inte det. De menar på att det inte är en merkostnad på mer än 7896 kronor per år för båda, det har de fått fram enligt konsumentverkets riktlinjer. Men de har inte förstått att det står på deras sida att man ska räkna den faktiska kostnaden. Sen för att få i sig den mängden kalcium de måste ha per dag så blir det en högra åtgång på mjölken än 2 dl per dag och barn.
K Kavat: Nu har dottern fått ytterst lite vete i två dagar. Hon fick smaka lite rån i förrgår..inte meningen som provocering dock.
Symptom än så länge: Hennes eksem på armarna är rödare och torrare idag ( dock inte smörjt idag ..kanske därför?), Man ser en antydan till eksem på kinderna..de är alltså rödare och lite torrare! Sen har hon ätit väldigt dåligt..skjutit ifrån sig flaskan när jag försökt ge henne mat och gråtit istället, även lämnat massa mat..sen har hon haft väldigt svårt att somna/sova ( brukar bara kunna lägga ner henne i sängen och hon somnar ) Sen bajsade hon för en stund sedan men kom bara ut en liten hård plupp. Hon har ju varit väldigt bra i magen i flera veckor nu. Men sen tycker jag att förstoppningen kom för "fort", om du förstår vad jag menar
Men såhär brukar hon vara när hon är inne i en utvecklingsfas också. Så det är ju svårt att veta vilket som är vilket. Hur ska jag gå vidare?! Ska jag ge henne en liten mängd vete i dag också?! Ååhhh vad svårt detta var!
FK är så himla trista. Här är delar av mitt överklagande (hade också med ang kalciumtillskott men det var ändå nästan inga pengar, gäller ju bara att komma över gränsen ändå):
"Enligt ref 3 sid 32 punkt 32 (Bilaga 2) skall hela kostnaden för rismjölk beaktas inte bara mellanskillnaden eftersom vanlig mjölk ingår i jämförelsekosten. Detta har även bekräftats i Konsumentverkets svar Dnr 2001/2025 (Bilaga 3). Kostnaden för risdrycken skall alltså vara de 18.60 kr/l som vi de facto betalar. Kostnad för per år är minst 660+72*18,60= 1999,20 per år och barn dvs 3998,40 för båda. I verkligheten är förbrukningen mycket högre."
Ref 3. Vägledning vid vårdbidrag och handikappersättning, Svenska Celiakiförbundet, 2002
Jag avslutade med:
"Yrkanden
Jag yrkar för att FKs beräkning uppdateras till 3998,40 kr för risdryck, 335,80 kr för kalciumtillskott samt 5100 kr för glutenfri kost. Dessa siffror motsvarar merkostnad för båda barnen. Enbart dessa poster är tillräckligt för att merkostnad skall beviljas varför jag yrkar att tidigare beslut avslag angående merkostnad skall ändras."
Jag fick merkostnad!
Lycka till
Uj Uj Uj vilken dag. Lillhönan har sovit max tre timmar mellan klockan 6-21 idag! snacka om övertrött och gnällig liten tjej ! dessutom har hon inte bajsat idag =/ veten eller vanlig utvecklingsfas..det är frågan?!