• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 20:55:11 följande:
    Skriv då också upp om du gör på havredryck eller risdryck - om det är det gör skillnad. Jag gissar att du ger även i annat, så försök att uppskatta mängden havredryck per dag och se om det gör skillnad. Äter han smörgås varje dag? Välling? Köttbullar med ströbröd i? Smörgåskex. Försök uppskatta mängden vete per dag och se om det gör skillnad. Försök även ha lite koll på sojasläktingarna/baljväxter och se om det gör skillnad och om han ens får i sig? Sylt, innehåller t.ex de flesta E 202 Kaliumsorbat som min dotter reagerar på. Hallon kanske funkar men inte jordgubb osv. Det kanske inte ens är pannkaksmålen som gör honom dålig?Ja, jag tror du fattar hur jag tänker. Skriv upp allt!  Man måste vara detektiv för att komma fram till vad det är.
    ok ja jag ska försöka skriva upp allt jag kan komma på.
    Nä jag ärockså tveksam till att det är pannkakorna utan det är nog bara en slump.
    Det som var märkligt var att han fick i nacken i går men det var bara där i ca 2 timmar sen var det borta igen. Har sett att det varit på "g" förut där men inte "blommat ut" förut.
    Sen har han haft lite grann på handryggen på båda händerna men i dag var det borta.

Har försökt tänka om det kan vara citrusfrukter eftersom det ju är rätt vanligt. JAg misstänker att hans "gnällighet" och hans röda kinder inte har med varandra att göra. För i tisdags morse var han ju ILLRÖD!! då sov han hela natten. så det känns som 2 skilda saker. därför tänker jag att jag måste skriva upp sovningen samt gnälligheten och det röda för att se nåt mönster.

svårt när han går på dagis att veta exakt...men man kan  ju i alla flal skriva upp det han får hemma o sen vet jag att de gör allt på havreprodukter o inte ris på dagis...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-31 21:10:02 följande:
    ok ja jag ska försöka skriva upp allt jag kan komma på. Nä jag ärockså tveksam till att det är pannkakorna utan det är nog bara en slump. Det som var märkligt var att han fick i nacken i går men det var bara där i ca 2 timmar sen var det borta igen. Har sett att det varit på "g" förut där men inte "blommat ut" förut. Sen har han haft lite grann på handryggen på båda händerna men i dag var det borta. Har försökt tänka om det kan vara citrusfrukter eftersom det ju är rätt vanligt. JAg misstänker att hans "gnällighet" och hans röda kinder inte har med varandra att göra. För i tisdags morse var han ju ILLRÖD!! då sov han hela natten. så det känns som 2 skilda saker. därför tänker jag att jag måste skriva upp sovningen samt gnälligheten och det röda för att se nåt mönster. svårt när han går på dagis att veta exakt...men man kan  ju i alla flal skriva upp det han får hemma o sen vet jag att de gör allt på havreprodukter o inte ris på dagis...
    Du har rätt att få reda på vad han äter på dagis och vad det innehåller. Vill de inte samarbeta frivilligt så behöver du ev. en läkare som skriver "intyg" på att ni utreder allergier och att du måste få reda på det.
    Men du kan ju alltid prata med dem och fråga hur de brukar göra, om du kan få innehållsförteckningar osv.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 21:12:51 följande:
    Du har rätt att få reda på vad han äter på dagis och vad det innehåller. Vill de inte samarbeta frivilligt så behöver du ev. en läkare som skriver "intyg" på att ni utreder allergier och att du måste få reda på det. Men du kan ju alltid prata med dem och fråga hur de brukar göra, om du kan få innehållsförteckningar osv.
    jag tror säkert de skulle ge mig det om jag frågade! ska prata med dem i morgon.
    de hjälper oss att smörja hans kinder på dagis så det känns bra eftersom han är där stora delar av dagarna nu... så får vi se hur det blir. men 3 v med mildison utan effekt. ska man ens fortsätta??
  • Maddisen80

Har ni smakat alpro soja desserten choklad? Smakar som chokladpudding ,ganska gott tycker jag för jag tål inte mjölkprodukter eller gluten :7

• EL I

la in några bilder på honom om ni har lust/ork att kolla om ni ser nåt som liknar nåt era barn haft?
    några av bilderna är samma som förut men sen la jag in från i dag då han hade på en sida...syns inte så bra på bilderna, han var rödare i verkligheten..

• Snutten

ELI: jag kollade bilderna. Så där såg vår dotter ut innan vi hade kommit på alla allergierna.

• Miralicia
    EL I skrev 2010-01-31 21:28:26 följande:
    la in några bilder på honom om ni har lust/ork att kolla om ni ser nåt som liknar nåt era barn haft? några av bilderna är samma som förut men sen la jag in från i dag då han hade på en sida...syns inte så bra på bilderna, han var rödare i verkligheten..
    Ja, inte lär det bara vara "den torra, kalla vinterluften" som gör att han ser ut sådär i varje fall
  • EL I

ok, tack för input! inte för att det är skoj men skönt att höra att jag "känner på mig rätt"

• Kavat
    Miralicia skrev 2010-01-31 21:39:45 följande:
    Ja, inte lär det bara vara "den torra, kalla vinterluften" som gör att han ser ut sådär i varje fall
    Håller med övriga.
    Så där såg vår son ut också. Och ser ut så när han fått på sig eller i sig numera med.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-31 21:47:34 följande:
    Håller med övriga. Så där såg vår son ut också. Och ser ut så när han fått på sig eller i sig numera med.
    ok bara att  ställa in sig på att det är nån mer allergi då... kanske också med tanke på hans "gnällighet" o till och från (mest till) dåliga sömn
Svar på tråden Allergitråden