Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Hej!
Jag hakar på här för att sälla mig till de som kanske har lite bättre koll än mig.
Jag känner mig helt lost. Sonen har sedan introduktionen av modersmjölksersättning och välling haft väldigt mycket problem med magen, sömnen och humöret. Tydliga tecken på allergi eller överkänslighet, tolkade vi det som. I och med hans uppsvullna mage tog vi bort all gluten ur kosten vilket gav positiv reaktion, svullnaden gick ner och sömnen förbättrades. Bingo trodde vi...
...tills problemen började komma tillbaka, de nattliga uppvaken blev fler och fler, diarréperioder avlöste perioder av förstoppning. Ungefär där befinner vi oss nu...och jag misstänker att det kan vara så att han inte tål mjölk heller. Därför ska vi nu, fram till läkarbesöket om två veckor, försöka oss på en både gluten- och mjölkfri kost.
(Eller ska vi det? Kan det ha negativ effekt på proverna?)
Jag är så förvirrad av trötthet, vad sjutton ska man ge honom för mat?
Finns det välling som är både gluten- och laktosfri? Eller har någon något bra recept på mättande sådan?
Gröt?
Vore så oerhört tacksam om någon ville hjälpa mig på rätt spår!
k kavat: nä det har INTE med kylan att göra det VET jag...bara svårt att få dem i sjukvården att förstå
Han kan också vara ute i - 25 grader o bara bli sådär "vanligt" röd men ibland är det -2 gradet och han är ILLRÖD! Som sagt, orsaken är INTE kylan.
Han är ju ALDRIG fri från det röda. storebror blir ju röd när han varit ute men det går ju över sen eller sitter i liten stund men inte direkt i 3-4 månader
Och hans missnöjdhet...
som nu när jag har mina föräldrar på besök så är han i min famn HELA tiden... o det handlar inte om att han är blyg det märks utan det är något som inte stämmer och då känner han väl tryggare hos mig eller sin pappa...
han är nöjd kortare stunder helt enkelt o väldigt lättstött och känslig rent allmänt.
JÄTTEFRUSTRERANDE
Tack Amulett för ditt svar!
Det som gör att jag anar glutenallergi är den uppsvullna magen som försvann på ett kick när vi slutade med gluten....Men det låter ändå klokt att köra strikt mjölkfritt i två veckor. Hoppas det räcker för att ge tillförlitligt utslag på glutenprovet!?
Oj, såg inte ditt inlägg, K Kavat.
Gluten togs bort i samråd med bvc-sköterska och barnläkare.
Är en riktig rookie på området märker jag när jag läser det du skriver. Ja, då låter sädesslagsallergi troligare då det var en rätt så snabb reakion ~ 1 - 2 v. (Är rätt arg på mig själv för att jag inte dokumenterat allt, såhär i efterhand är det lite halvluddig ang vad som dök upp när och i samband med vad)
Ok, du menar alltså att det kan röra sig om mjölkprotein-allergi även fast testet inte utvisar något? Finns det annars någon "högre instans" i form av tester göra?
Hur kom ni fram till att din son är allergisk fast testerna inte visar på det?
Vi ska härmed börja med strikt mjölkfri kost, men tillåta gluten, dels för att se om det blir någon förändring och dels för att bädda för ett korrekt provresultat. Låter det som en bra idé?
Sonen är 9 månader och har ätit glutenfritt i ganska precis 3 veckor.
Tack för att du tar dig tid!
hur reagerar era barn på fiskallergi? är det skillnad på fisksorterna?
någon som reagerar på vitlök?