Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Ni som har koll, kan det finnas något samband mellan allergiska reaktioner (både äkta, falska och kors) på avocado och/eller kiwi mot mjölk/ägg/soja?
Dottern har fått en reaktion igen, riktigt dålig i magen sedan över två dygn, ont, fiser och rapar, magkramper samt dåligt humör. Reaktionen skiljer sig lite från de gånger hon fått i sig mjölk, ägg eller soja som hon förutom ovanstående reaktioner alltid fått utslag/eksem eller nässelutslag och ibland kräkningar av förut. Nu har dottern fått de senaste dagarna äta mycket avocado och lite kiwi som inte ingår i den dagliga kosten. Försöker klura ut om hon kan ha blivit känslig mot avocado och/eller kiwi, eller (i bästa fall) att hon på något sätt fått i sig en lite av mjölk/ägg/soja utan våran vetskap.
Kiwi är en av de mer allergena frukter och det finns människor som reagerar luftburet på den. Avocado korsreagerar med latex och bananer och är mer ovanligt. Testa att ta bort kiwi i första hand. Annars kan man ju hoppas på att hon har råkat få i sig mjölk eller nåt av misstag.
Miralicia: hahaha, två människor samma tanke!
Tack Snutten och Miralicia.
Det är kiwi jag känner mest verkar stämma tidsmässigt som hon kan ha reagerat på, men hon fick ju så lite! Kanske en tredjedels ärta i storlek. Undrar om jag ska provocera med yttepytte lite kiwi när hon är bättre igen eller hur jag ska ta mig vidare? Hon visar ju inget på några tester alls hittills...
Har försökt att läsa på internet och kommit fram till att både kiwi, avocado och banan kan korsreagera med latex. Banan verkar hon tåla nu, men har varit lite känslig mot under en kortare tid förut. Kiwi verkar även hänga ihop med andra allergier som tex pollen och stenfrukter mfl. Avocado har hon ätit ett flertal gånger innan utan att reagera alls, men det kan ju ha ändrat sig. Men då vet jag att det inte ska finnas något samband med hennes allergier mot mjölk, ägg eller soja iallafall.