• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Amulett
    EL I skrev 2010-02-18 19:06:17 följande:
    Detta har nog inte så mkt med allergi att göra men måste fråga ändå eftersom många här tyvärr har barn som varit sjuka en hel del.Min sin på 14 månader (han som inte tål mjölk o soja) har fått magsjuka o har haft det i ca 2 dygn nu. I morse upptäckte mannen och jag att han var KNALLBLÅ om läppar, tå-och fingernaglar samt lite fläckvis i ansiktet...Det har sedan kommit och gått hela dagen (men mest på läppar och på kinder). Han är inte blå hela tiden men rätt ofta under dagen.Någon som varit med om samma?? Nåt man borde oroa sig för?? Han verkar inte ha problem med andningen (mer än sitt vanliga rossel).Hans f d röda kinder är numer lite melerade i blått...
    Jag skulle genast slå en signal till sjukvårdsrådgivningen! Blå läppar är för mig en varningssignal om dålig syresättning, som han ju kan ha trots att han andas normalt. Vad det sedan beror på är inte läge att gissa nu. Ring och åk in och kolla upp honom!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-02-18 19:06:17 följande:
    Detta har nog inte så mkt med allergi att göra men måste fråga ändå eftersom många här tyvärr har barn som varit sjuka en hel del. Min sin på 14 månader (han som inte tål mjölk o soja) har fått magsjuka o har haft det i ca 2 dygn nu. I morse upptäckte mannen och jag att han var KNALLBLÅ om läppar, tå-och fingernaglar samt lite fläckvis i ansiktet... Det har sedan kommit och gått hela dagen (men mest på läppar och på kinder). Han är inte blå hela tiden men rätt ofta under dagen. Någon som varit med om samma?? Nåt man borde oroa sig för?? Han verkar inte ha problem med andningen (mer än sitt vanliga rossel). Hans f d röda kinder är numer lite melerade i blått...
    Åk in! Låter faktiskt läskigt och är han blå så kan det vara hjärtat också, så åk in och kolla honom. Ring först i och med att han är magsjuk så ni får gå bakvägen!
  • EL I

Nu har jag ringt sjukvårdsupplysningen och hon sa att så länge hans allmäntillstånd är bra så behövde jag inte göra nåt, så jag får avvakta lite och hoppas att det blir bättre.
    Tack för snabb feedback!

• Miralicia

ELI:

ÅK IN AKUT, PÅ EN GÅNG!

Sjukvårdsrådgivningen kan inte avgöra vad det är på telefon.

Att ett barn blir blått om läppar och naglar (såvida det inte är tillfälligt pga att det fryser) är ett starkt varningstecken att något inte står rätt till och bör alltid kollas upp. Det spelar ingen roll vad de säger på sjukvårdsrådgivningen, du har alltid rätt att söka akut. Blå barn tar de på allvar om du kommer in med honom.

Blå läppar och naglar = dålig syresättning, som kan bero på flera olika saker. dålig syresättning märks inte alltid på sättet man andas.

Även med tanke på att han varit magsjuk och kräkts, att han ev kan ha aspirerat, dvs andats in kräks som kommit ner i lungorna och ställer till problem.

Och ang blåprickigheten får jag även en fundering om ITP, Idiopatisk Trombocytopen Purpura, där trombocyterna (dvs de delar i blodet som gör att blodet koagulerar vid en skada) minskar till bara några procent av normalnivån vilket ger blödningar som uppstår spontant invärtes som syns som blåmärken/blå prickar/fläckar och om det skulle vara det och han slår sig i något så kan ge stora invärtes blödningar. 

Några första tankar på allvarliga tillstånd som jag åtminstone absolut skulle vilja utesluta.

Även om allmäntillståndet upplevs ganska bra nu så - ALLMÄNTILLSTÅNDET KAN FÖRÄNDRAS SNABBT!

Och hellre kolla upp en gång för mycket "i onödan" när det handlar om misstänkta syresättningsproblem och diffusa blå fläckar.

Hur är pulsen? Inte bara antalet slag, utan hur känns den (oregelbunden, regelbunden, långsam, väldigt hastig)?

Vätskebalans? Han har kräkts, men hur har han fått i sig med vätska? Intorkad?

Feber? Varm, kall, kallsvettig?

Blå fläckarna? Bara i ansiktet eller på andra delar av kroppen också?

• EL I
    Miralicia skrev 2010-02-18 20:09:47 följande:
    ELI: ÅK IN AKUT, PÅ EN GÅNG! Sjukvårdsrådgivningen kan inte avgöra vad det är på telefon. Att ett barn blir blått om läppar och naglar (såvida det inte är tillfälligt pga att det fryser) är ett starkt varningstecken att något inte står rätt till och bör alltid kollas upp. Det spelar ingen roll vad de säger på sjukvårdsrådgivningen, du har alltid rätt att söka akut. Blå barn tar de på allvar om du kommer in med honom. Blå läppar och naglar = dålig syresättning, som kan bero på flera olika saker. dålig syresättning märks inte alltid på sättet man andas. Även med tanke på att han varit magsjuk och kräkts, att han ev kan ha aspirerat, dvs andats in kräks som kommit ner i lungorna och ställer till problem. Och ang blåprickigheten får jag även en fundering om ITP, Idiopatisk Trombocytopen Purpura, där trombocyterna (dvs de delar i blodet som gör att blodet koagulerar vid en skada) minskar till bara några procent av normalnivån vilket ger blödningar som uppstår spontant invärtes som syns som blåmärken/blå prickar/fläckar och om det skulle vara det och han slår sig i något så kan ge stora invärtes blödningar.  Några första tankar på allvarliga tillstånd som jag åtminstone absolut skulle vilja utesluta. Även om allmäntillståndet upplevs ganska bra nu så - ALLMÄNTILLSTÅNDET KAN FÖRÄNDRAS SNABBT! Och hellre kolla upp en gång för mycket "i onödan" när det handlar om misstänkta syresättningsproblem och diffusa blå fläckar. Hur är pulsen? Inte bara antalet slag, utan hur känns den (oregelbunden, regelbunden, långsam, väldigt hastig)? Vätskebalans? Han har kräkts, men hur har han fått i sig med vätska? Intorkad? Feber? Varm, kall, kallsvettig? Blå fläckarna? Bara i ansiktet eller på andra delar av kroppen också?
    har lagt in bilder i mitt galleri... men svårt att få på bild.

det är lite pinsamt men jag är ju själv sjuksköterska men man blir alltid så osäker när det är ens barn..

Pulsen har jag faktiskt inte känt på
    han har druckit riktigt bra faktiskt. säkert fått i sig runt en liter i alla fall. han har mes diarre så aspiration ntror jag inte så mkt på, men i för sig så har de två gångerna han kräkts varit i säängen o vi har sett det på morgonen så han kan ju mkt väl gjort deti sömnen o således även aspirerat ner lite. dock inget rossel än...

han har inget feber. har varit lite kallsvetting om fötter o händer men inte i övrigt. blåa fläckarna har bara varit i ansiktet så långt jag har sett. har försökt kolla så mkt jag kunnat!
  • Frisören

Jag säger som övriga ÅK NU! 

När H fick en allergisk reaktion sist (med bla diaré som symptom) så fick hon till slut blå läppar. Dock mer blå än vad jag kan se av din sons bilder och de var mycket mörkare, nästan marinblå.

Hur som, jag fick förklarat för mig att kroppen kan koncentrera blodet till de centrala organen och då strunrtar i att saturera de mindre viktiga och eftersom läpparnas kärl är så ytliga så syns det lätt där, men även hon hade lila naglar.

Vet inte om jag kan föklara så bra, men jag gav antihistaminer, har AnaPen, ventoline mm mm så jag har ju medel att ta till om tillståndet skulle försämras, men det kanske du inte har? Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!!!

• Miralicia
    EL I skrev 2010-02-18 20:25:36 följande:
    har lagt in bilder i mitt galleri... men svårt att få på bild. det är lite pinsamt men jag är ju själv sjuksköterska men man blir alltid så osäker när det är ens barn.. Pulsen har jag faktiskt inte känt på han har druckit riktigt bra faktiskt. säkert fått i sig runt en liter i alla fall. han har mes diarre så aspiration ntror jag inte så mkt på, men i för sig så har de två gångerna han kräkts varit i säängen o vi har sett det på morgonen så han kan ju mkt väl gjort deti sömnen o således även aspirerat ner lite. dock inget rossel än... han har inget feber. har varit lite kallsvetting om fötter o händer men inte i övrigt. blåa fläckarna har bara varit i ansiktet så långt jag har sett. har försökt kolla så mkt jag kunnat!
    Har kollat i galleriet och tycker inte att mörka läppar och fläckar i ansiktet syns ganska tydligt även om det är svårt att fånga på bild och jag vidhåller att jag tycker att du bör åka in med honom omgående och kolla upp för att utesluta att det är något allvarligt.

Hur skulle resonera/vad skulle du vidtagit för åtgärder om du hade jobbat och det var en av dina patienter som fick lika dana symtom?
  • trållmor
    EL I: Jag säger som de övriga: ÅK IN DIREKT!!!! Vi har väldigt taskiga erfarenheter av dålig syresättning och andningsuppehåll, och tänker inte dra historien med Timon nu, utan bara säga ÅK IN!!!!
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mamsie

Hur går det EL I? Jag ser att din lampa är grön fortfarande...
    {#lang_emotions_foot_in_mouth}
    Usch, jag skulle nog inte våga chansa. För mig räckte det med att sonen fick "fläskläpp". Hade han blivit blå så hade jag åkt in PRONTO!

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Mamsie
    Blå Flygare skrev 2010-02-17 20:13:17 följande:
    Jadu, det kan man fråga  sig. Jag har gett samma info ang astman till småbarnsavd utan att få fram det. De gav nästan aldrig medicin, och när de väl gav hamnade hon ändå på akuten. Nu på storbarnsavd har jag gett precis samma info och jag får veta då och då att de gett medicin utifall att. Och ist för att få höra att "hon är förkyld - hon har hostat hela dagen och varit hängig" får jag nu veta  "hon var lite trött och hostig så vi gav medicin och då blev hon pigg så det var nog det". Halleluja!
    Myran,
    Ja snälla nån...

De svaren vi får är att:
    - Ang röda kinder o haka så är ju de andra barnen också röda när de varit ute...
    - Ang röda kinder vid måltid så finns det andra barn som är känsliga för vissa saker och då blir de röda.
    - Ang hud; eksem / utslag / rött / torrt / klåda så har de andra barnen sååå torr hud nu på vintern och de får be föräldrarna smörja dem.

MEN JAG SKITER I DE ANDRA BARNEN!
    Hör vad jag säger {#lang_emotions_demon}: Ge medicin först och fundera sen. OK?

Tänk när vi också når dithän att de inte gör en egen medicinsk bedömning utan handlar istället enligt instruktioner om det enskilda barnet?!

(hur mår dina knoddar nu förresten?)
    //
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
Svar på tråden Allergitråden