• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Amulett
    Prince or Princess skrev 2010-03-02 19:45:53 följande:
    vad är CF???
    cystisk fibros
  • Blå Flygare
    Prince or Princess skrev 2010-03-02 19:45:53 följande:
    vad är CF???
    cystisk fibros
  • Prince or Princess

okej! vad innebär det egentligen?

• EL I
    Prince or Princess skrev 2010-03-02 19:54:27 följande:
    okej! vad innebär det egentligen?
    en sjukdom man absolut inte vill att ens barn ska ha

stor slemproduktion som gör att man lätt får infektioner och man får problem att upprätthålla andning o sånt själv så småningom. man har även fel på bukspottskörteln som gör att man har svårt att tillgodogöra sig näringsämnena...

de som har diagnosen cf blir ofta inte så jättegamla men det kan skilja en hel del. när jag jobbade på lungmedicin så lärde jag mig att de sällan blev äldre än 30-35 år...
  • EL I

var tvungen att googla på det det där med åldern för det var ju några år sen. det stod att medellivslängden nu var ca 50 år så det var ju lite bättre än det jag minns...

• Kavat
    Helle76 skrev 2010-03-02 12:09:43 följande:
    Ni som har vårdbidrag för era barns allergier hur räknade ni tiden ni lägger ner på att läsa på förpackningar, se till att de inte får i sig något hos någon annan, baka själv och laga specialmat till dem och sen smörja in deras eksem? Försäkringskassan överväger att avslå min begäran om vårdbidrag. Har 2 barn som inte tål mjölkprotein, soja, ägg och 1 tål inte fisk heller. Någon som vet hur merkostnaderna ser ut för soja, ägg och fiskallergi?
    Precis som Snutten skrev så får man inget för antal allergier. Sonen som är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre mm får enbart merkostnadbidrag i form av skatteavdrag på att vi får vb för mertid.
    Och han får enbart för mjölkfri kost som är en viss peng (kommer ej ihåg) samt att vi får för det mjölet vi köper då han inte kan äta något utav de glutenfria bröden som finns. Vi får alltså inte en krona för ägg, soja osv.
    Dottern som även har 20 andra allergier mot frukter, färgämne, konserveringsämne mm skulle vi inte heller få en krona för.
    De anser att det inte är fördyrande. (Men i själva fallet så är det ju det i och med att vi i stort sett alltid måste köpa rena produkter och ekologiska för att undvika alla färgämnen och konserveringsmedel).

Jag försökte ta tid på hur lång tid det tog att smörja barnen, att ge ev. medicin, att baka till sonen osv. Lättast är att kolla på klockan och se hur lång tid det faktiskt tar. Sen får man ju uppskatta lite naturligtvis för hur lång tid det tar att handla/läsa innehållsförteckningar beror ju på hur mycket man handlar. Men på en vecka/månad så borde man kunna få ut en ungefärlig siffra.
  • trållmor

Hej!

Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison).

Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit?

Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-03-02 21:49:43 följande:
    Hej! Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison). Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit? Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?
    Mineralolja? Hm, det är väl Blå Myran som har koll på det där och Miralicia kanske?
    Minns en tjej för något år sedan som trodde sitt barn var allergiskt mot mjölk, men det var just minderm och de salvorna hon reagerade på, så visst händer det. Vet alltså inte om det just var mineraloljan, men bebisen tålde inte salvorna.

Har för mig att Weleda är utan mineraloljor, om det nu kan vara det...

Har du testat Locobase Repair? det är inte så många ingredienser i den heller. Min lille är ju väldigt känslig mot mycket, men den funkar och så har vi Protopic "istället för" Mildison.
  • Blå Flygare
    Hej! Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison). Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit? Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?
    Krämer innehåller allt möjligt. Om ni misstänker att hon inte tål de så testa rena oljor ist. Det ska vara kallpressade oraffinerade oljor för att vara bra för huden. Min son blev värre av div. krämer när han var under halvåret. Mandelolja (hälsokost/apotek) gjorde dock susen! Även dottern vågade jag smörja med det och då försvann ett litet envist eksm hon haft i månader. Vågar man inte med mandel så kan jag rekommendera avokado, finns numera i många mataffärer. Många tycker om oliv och raps, men de funkar inte på någon i vår familj. Men det beror säkert på hudtyp. Jag får klåda av de två (men kan äta båda utan problem).

Du har mycket kvar att utesluta om du vill leta
  • Snutten
    Hej!Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison). Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit?Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?
    fenuril innehåller karbamid som kan svida nåt vansinnigt! Testa locobase repair som KAvat skrev om. Jag smörjer in Siri i vanlig badolja efter hon ahr duschat. Sedan sköljer jag inte bort det. Det blir jättemjukt, men väldigt kladdigt först. MAn behöver nog inte bada först utan kan säkert ta oljan direkt. Det svider inte alls.
Svar på tråden Allergitråden