Inlägg från: Fru X |Visa alla inlägg
  • Fru X

Hästtråden v. 11

Ogift Fru skrev 2010-03-05 08:04:17 följande:
    Var till stallet och en lätt misshandlad halvblodskille igår kväll. Ojoj, säger jag bara. Nu har han nog retats med FEL häst! Ledaren i gänget är en stor grov vallack på 173 cm som INTE ger plats i flocken utan prövning. Han har det tufft nu.Stod ensam och verkade lite förvirrad när jag kom dit.Lite småskador har det blivit men *peppar peppar* inget allvarligare. Än...Hur lång tid kan det ta innan han hittat sin plats i flocken? Han har stått där i två veckor snart.
    Borde lugna sig snart. Har de mat i hagen så alla kan få utan trängsel alt sly el annan sysselsättn så brukar det lugna sig snabbare.
    Fru Wirenborg skrev 2010-03-05 10:29:37 följande:
    Oj då..stackaren! Här väntas det på en inackordering nu i helgen,en 25 årig halvblodskorsning. Frågan är ju vad min nordsvensk säger om det..Huuu..sen kommer det en eller två  galopphästar nästa vecka, då blir det fullt i stallet.Själv genomlider jag ett helvete med A-kassan. Har inte fått inkomst på 11 veckor nu. Vad förväntas man leva på?!!
    Full fart! Hoppas det går bra!
    A-kassan... Det borde ju kunna lösas snabbare... Undrar hur de tänker?
    Mystic noblesse skrev 2010-03-05 15:34:52 följande:
    Underbart väder är det idag Och ska va lika fint imorgon.Tur det för jag ska rida lite imorgon igen. Underbart
    Härligt!

Själv har jag ridit lite dressyr med G. Går att skritta o trava på en liten volt i padd. Skritt på byvägen o ch gårdsplan... Väntar på våren!
    E har ju varit tjovk i ett bakben. Nu senaste tiden har det blivit mindre tjockt o mer liksidigt bak. Ingen hälta. Kanske lite gammelgubbe-stel. De rör sig ju inte spec mkt i hagen pga djupsnön. Min tränare kollade på honom idag. Hon tyckte jag skulle testa o skritta igång o se vad som händer. Har ju tid undvikit pga det varit så ensidigt.
    Trodde ett tag ev. griffelbensfrakt? Tror inte det längre...
  • Fru X

Så: Idag var E klockren bb! Så vi har skrittat en stund nu i kväll. Fått halva padd skottad.
    Fm: Varit hos H. Lastat av ett släp m hö. Mockat, borstat o pysslat.

• Fru X
    Mystic noblesse skrev 2010-03-07 10:43:50 följande:
    Han kan vara en ganska negativ människa kan jag lova. Men Får behålla Noblesse om hon står kvar där hon står nu. Kostar bara 100 kr/månad. Men vi ska sätta oss ner vi som delar på stallet och komma överrens. Kommunikationen har inte varit så bra så man har mest gått och stört sig på varandra. Så nu ska vi göra upp ett schema. Sambon och jag ska också sätta oss ner och prata.
    Fy så tråkigt, hoppas det reder ut sig för er.
    Fru Wirenborg skrev 2010-03-07 12:46:24 följande:
    Vad skönt!! Vi hade ihopsläpp idag och det gick bra! Lite sparkar och så men det la sig snabbt. Puh! Fördel var nog att det är så mycket snö...då kan de inte/orkar inte kuta runt så mycket och jaga varann ..
    Skönt! Bara små, unga hästar som inte klarar snömassor....

Själv så har jag jobbat idag. Hann klämma in ett skrittpass med E. Han har ju stått i 3½ v men det märktes int. Svarade fint på alla hjälper o bara lite tittig (red ut)

OT: Vad får man om man blandar PMS med GPS?
    En jävla kärring som hittar överallt!
    My kind of humor...
  • Fru X
    cajsasmamma skrev 2010-03-08 12:40:00 följande:
    Hej o vad ni har skrivit nu när jag har vart iväg i hlgen . Har vart på första delen av instruktör utb. i helgen 5ggr kvar och sen är jag klar ;) mellan gångerna så är det plugga.Hästarna i finland har gått bra i helgen en 5plac i ett travlopp i frewdags med borgen, i lördags så kom Livi Blanc 3a i sin montedebut och i söndags startade Borgen på istrav i ett montelopp och han VANN!
    Grattis!
  • Fru X
    Mystic noblesse skrev 2010-03-08 09:13:49 följande:
    fick den med. Fickmig ett gott skratt. Älskar sån humor
    När fick du den?
  • Fru X
    Fru Wirenborg skrev 2010-03-08 13:39:43 följande:
    fru X: Härligt att det gick bra I morse fick vi en otrevlig överraskning...elagreggatet hade lagt av! Och med en nykomling som kutade fram och tillbaka i ena hagen och en väääldigt nyfiken hingst i den andra så kom hingsten snart på att det var fritt fram att gå emot staketet.Normalt sett är översta tråden på höjden 1,40 men med all snö i hagen så står ju hästarna en halvmeter upp numera :SSå när jag är på g att ta ut min häst ur hagen så får jag se att översta tråden var av i hingstens hage och att han funderade på att ta sig in i utrymmet emellan hagarna som är på 1,50 m....Hade rena turen att svägerskan +kompis oxå var i stallet så de kutade ut och fick stå och vifta med armarna så han inte försökte ta sig över alltihopa medans jag försökte hitta ändarna på eltråden så vi kunde laga...Jisses säger jag bara...tur vi var där..Annars har ihopsläppet gått bra och det är lite tjafs ibland för ett av stona är så bitchig. Men det ger sig väl...
  • Fru X
    Mystic noblesse skrev 2010-03-08 21:57:28 följande:
    Menar du skämtet?
    mmm
  • Fru X
    Ogift Fru skrev 2010-03-12 17:53:46 följande:
    Nåt tips på hur man får in en väldigt lågrangad häst ur hagen när övriga springer efter honom så fort man får tag på han? Försökte i en timme igår innnan jag gav upp. Känns hopplöst.Gick iaf väldigt bra med ridningen igår. När han väl blir "varm i kläderna" så märks det att han varit tävlingshäst. Han pampar på som tusan! Superhärligt!
    Ta in de andra först. Jobbigt men säkert.

OM du är tillräckligt dominant, då viker de andra undan när du tar den ranglåga. Kräver en del "guts".

Kan en pisk vara till hjälp att mota undan de andra?

Har du ngn dominant vän som kan hjälpa dig?
  • Fru X
    Fru Wirenborg skrev 2010-03-21 12:09:06 följande:
    ojojoj...tiden går..Jag har varit in i tråden och läst men inte haft så mycket att säga..haha..ibland liksom orkar man inte för det blir så mycket att försöka skriva ikapp. Vi har haft så mycket här hemma men nu börjar det nog ljusna lite..lite iallafall. Puh!Det blir ju gärna lite stiltje när den här förbannade snön legat som ett lock på allting här hemma. Idag snöar det visserligen men det blev snabbt ganska fint på grusvägarna här så att man har kunnat jogga på lite med hästarna.Men jag har iallafall kommit igång med Jhaxe på riktigt   Har lyckats klämma in så att jag rider 5 gånger i veckan nu. Tackar igen för alla tipsen om sitsen!!  Det har tagit lite tid men nu så har det lossnat för oss och han kan gå riktigt fint bara jag lirkar lite!
    Samma sak här!

kul m ridn!
    Tänk på sitsen: det tar lite tid för hästen också att vänja sig vid nya "krav" o ställa om musklerna. En bra sits är grunden till ALL ridning.

Red G igår på mjuka grusvägar (2dm nysnö idag :-/). Galopperade första ggn på 2 mån. Han går ju fint i skritt o trav...
    Tjoho i glpen! Han var ju pigg o stack som en kula, nos o svans i vädret o så stela ben - ryggen var som en planka - stum! Inte lätt ta kontrollen m sitsen där..!
    Nu glpade vi bara en kort bit, behöver jobba lite där... Men inte ett dugg konstigt att det blev illa så här första ggn på 2 mån o det är för mkt snö i hagarna fortf för att de ska kunna springa.
    Pointen är: Jag kommer att jobba sits/glp så fort jag får tillfälle OCH har jag lite tålamod o är konsekvent, så kommer det bli BRA, ganska snart.
Svar på tråden Hästtråden v. 11