Inlägg från: cajsasmamma |Visa alla inlägg
  • cajsasmamma

Hästtråden v. 11

hej
    nu ha jag en lite fråga til er.

Vad tycker ni att är rimligt att betala /månad till en som ska rida till en häst? Hästen kan skritt, trav och galopp och skulle vara på tillridning under sommarmånaderna alltså gå på bete samtidigt?

• cajsasmamma
    cajsasmamma skrev 2010-05-21 12:34:50 följande:
    hej nu ha jag en lite fråga til er. Vad tycker ni att är rimligt att betala /månad till en som ska rida till en häst? Hästen kan skritt, trav och galopp och skulle vara på tillridning under sommarmånaderna alltså gå på bete samtidigt?
    Tillägas ska väl att det är jag som ska lämna en av mina till en bra kompis till mig som har jobbat som tillridare( vet inte om det heter så) men är just nu mamma ledig.
  • cajsasmamma
    Mystic noblesse skrev 2010-05-21 21:01:04 följande:
    Cajsasmamma: Jag har ingen aning om vad som är rimligt. Kan ni inte komma överrens om en summa? Här är det lite deppigt just nu. Hästarna sörjer lite I tisdags avlivades ena hästen i stallet. 23 år blev han. Gaskolik fick han stackarn. Annars händer det inte så mycket. Är på jakt efter en ny sadel men vet inte om jag ska satsa på en bomlös eller inte. Fördelarna är ju mer för den bomlösa då den passar hur min häst än musklar om sig.
    Hon säger att jag ska bestämma om jag vill betala nåt. vill ju inte utnyttja henne.
  • cajsasmamma
    Lina06 skrev 2010-05-21 22:44:59 följande:
    Om hon är en profeissionell utbildare så brukar månadskostnaden ungefär ligga runt 5000 + moms. Men om du nu känner henne väl så kan det ju kanske vara lite annorlunda.
    Hon är ju ett proffs och jobbat som utbildare i många år... vi kommer nog överrens tror jag...
  • cajsasmamma
    Mystic noblesse skrev 2010-05-21 21:01:04 följande:
    Cajsasmamma: Jag har ingen aning om vad som är rimligt. Kan ni inte komma överrens om en summa? Här är det lite deppigt just nu. Hästarna sörjer lite I tisdags avlivades ena hästen i stallet. 23 år blev han. Gaskolik fick han stackarn. Annars händer det inte så mycket. Är på jakt efter en ny sadel men vet inte om jag ska satsa på en bomlös eller inte. Fördelarna är ju mer för den bomlösa då den passar hur min häst än musklar om sig.
    usch tråkigt att avliva hästar :( och synd om hästarna som sörjer

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang. sadel
  • cajsasmamma
    angelofthedevil skrev 2010-05-22 20:54:10 följande:
    Någon som är insatt i det här med sommareksem? Vad för täcke är bäst? Vilka schampo/oljor/lotion?
    Prob schampoo och olja helt fantastiskt enligt mig.
  • cajsasmamma

Spray pälsglans på en tvättat häst så fastna inte dammet så lätt

Eller spraya pälsglans på en handduk så få du med rätt mycket att dammet.

Och sen är det så att hästarna behöver lite damm för huden ska må bra:)

Cecese skrev 2010-05-26 06:55:10 följande:
    Jag undrar vad ni gör åt dammiga hästar. Min häst är så dammig att man knappt kan stå inne i stallet när man borstar... Det riktigt yr damm och syns på lång väg. Bada kanske skulle hjälpa för stunden men dom han en sandgrop i hagen där dom rullar direkt man släpper ut i hagen så tja det hjälper väl inte efter det.
  • cajsasmamma
    Nemia noj skrev 2010-05-26 22:59:15 följande:
    Ni som tagit föl på era hästar har lite frågor ang just betäckning. Vårt sto fick föl 14 april i år. Så lilla fölisen är nu över 1 mån gammal. Har inte sett att stoet gått in i någon bruns ännu, kanske för tidigt? Kan jag betäcka henne i år igen, blir ju snart isf om det ska göras för vill gärna ha runt slutet av april slutet av juni. Hur gör man med fölet som går vid sidan om, ska hon vara med under betäckningen (fribetäckning) eller är det bäst med bunden betäckning (va man nu kallar de när man har koll på dom) Vill inte att fölet vid sidan ska kunna bli skadat på något sätt så är det någon här som har kunskaper om det så dela gärna. Ska börja leta hingst så snart som möjligt men känner ganska mycket oro kring fölet ang detta.
    När jag var i Finland förra helgen så hjälpte jag mina vänner att betäcka deras sto på fölbrunsten. Då höll en i stoet som hade "betäckningssele" två kom med hinsten och 2höll i fölet 5-10meter framför stoet. Det var travare som dom betäckte.

sen tycker jag personligen att 3föl på raken och sen ska stoet få ha ett friår.
  • cajsasmamma
    Fru X skrev 2010-05-29 20:47:38 följande:
    Håller tummarna! Själv leker livet, ska rida pass med både E o G för tränare i morgon. Lillen växer o vi hanterar o går små promenader, han är så vacker o så go.
    Tummen upp för dig!!!
  • cajsasmamma

Hellu!!!!!

hur är det med er alla??
    Här njuter vi av värmen och tränar för fullt med några av hästarna ;)

Svar på tråden Hästtråden v. 11