• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Hedwig H
    Smalin86 skrev 2014-08-23 17:23:55 följande:

Hej

Jag står inför ett dilemma som ni kanske kan hjälpa mig med. Har nämts i de senaste inläggen.

Sedan jag fick barn för 16 mån sed har jag fått värre och värre mensvärk varje månad. Nu har jag knivsmärta långt ner i magen i 4-10 dagar under äl och molande värk varje dag från och till hela månaden. Mensvärk vid mens. Nedre delen av buken gör fruktansvärt ont när min son råkar komma åt. Jag måste spänna magmusklerna varje gång jag hostar, skrattar eller nyser om jag ligger ner. Annars är det samma knivskarpa smärtor som vid för hastig beröring eller äl.

Förra månaden åkte jag till akuten för kraftig smärta i ena sidan och läkaren trodde blindtarmen. Läkare nr2

sa att det förmodligen varit en cycsta som spruckigt. Har trott att alla dessa problem haft med mitt kejsasnitt att göra men börjar ana/förstå att så nog inte är fallet. Får även molande mensvärk efter toabesök och måste ofta kissa för att "lätta" på trycket i magen. Är konstant trött,och konstant uppblåst mage typ. Mellanblödningar.

Träffade en ny jättebra gynekolog som inte bara gav mig remiss till en vulvaklinik (problem med svamp och slemhinnor/vestibulit i 10 år) och gav mig remiss till titthålakirurgi då hon trodde på endometrios. Men hon ville att jag skulle börja med p piller redan nu för att isf inte förvärra endon. Men. Jag är orolig över operationen! Vill som ni skrev inte att den ska förvärra smärtorna!

Men samtidigt vill jag gärna inte äta p piller om jag inte har endo, pga mina andra yttre besvär med vestibuliten.

har jag endo förstår jag att jag måste äta p piller, men om jag inte har det vill jag inte äta ppiller flera år i onödan. Därav att jag överväger operationen.

Känner mig minst sagt velig nu och känns som att jag måste välja mellan pest eller kolera.

Fler barn vågar jag mig inte på pga av detta och att jag måste förlösas med snitt igen...

Tacksam för svar. Ursäkta novellen.

Ja, en operation KAN leda till mer sammanväxningar men det gäller i stort sett alla operationer, om det så är i knät. Det behöver inte betyda att du får mer problem. Mycket hänger också i hur erfaren kirurgen är. Om jag minns rätt finns det medel som kan minska risken för sammanväxningar, som används under operationen.

Man kan göra en diagnostisk operation (bara titta) men för min egen del tycker jag att om man hittar endo ska den tas bort. På mig gjorde de bara en diagnostisk operation, de misstänkte endo men tog inte bort nåt. Det ångrar jag. All endo som fanns där då har ju inte försvunnit, utan blivit sämre.

Jag blev inte sämre efter min operation utan det blev jag när jag kom in i en period då mina hormonbehandlingar inte fungerade. Varje kvinna är unik och vilken hormonbehandling som fungerar varierar. Dessutom har det att göra med hur endon i sig är.

Det viktiga är att du tar upp alla frågor och orosmoln du har med din läkare. Ha en dialog om behandlingsmetoder, för- och nackdelar med operationer - ställ alla frågor du har! Det låter ju som om du fick träffa en bra läkare. Det är det enda råd jag kan ge dig.

Hoppas att det går bra för dig och hur du än väljer att göra, hoppas jag att du får bukt med dina smärtor. Kram
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Smalin86

Tack för era svar! Ska absolut skriva ner alla frågor och ta upp dem med min läkare.

Vet ni om det gör skillnad på att äta minipiller eller vanliga ppiller? Tänkte om huvudsaken är att ägglossningen inte äger rum eller om det även är mensen man borde förhindra? För då är ju minipiller ett bättre alternativ.

• mian04
    Smalin86 skrev 2014-08-25 11:28:08 följande:

Tack för era svar! Ska absolut skriva ner alla frågor och ta upp dem med min läkare.

Vet ni om det gör skillnad på att äta minipiller eller vanliga ppiller? Tänkte om huvudsaken är att ägglossningen inte äger rum eller om det även är mensen man borde förhindra? För då är ju minipiller ett bättre alternativ.

Man ska även förhindra blödningen eftersom det är blodet som med tiden kan bilda chokladcystor mm.
  • Hedwig H
    Smalin86 skrev 2014-08-25 11:28:08 följande:

När du blöder vid mens blöder även endometrioshärdarna inne i buken och orsakar mycket smärta (och spridning). Målet brukar vara att få bort mensen. Även om man äter p-piller brukar många äta dem utanblödningsuppehåll. När jag gick på p-piller åt jag dubbla utan uppehåll för att inte ha mens. Så minipiller kan vara bra att test. Sen finns det fler och kraftigare hormonbehandlingar om inte p-piller eller minipiller funkar.
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Smalin86
    Hedwig H skrev 2014-08-25 18:14:16 följande:

När du blöder vid mens blöder även endometrioshärdarna inne i buken och orsakar mycket smärta (och spridning). Målet brukar vara att få bort mensen. Även om man äter p-piller brukar många äta dem utanblödningsuppehåll. När jag gick på p-piller åt jag dubbla utan uppehåll för att inte ha mens. Så minipiller kan vara bra att test. Sen finns det fler och kraftigare hormonbehandlingar om inte p-piller eller minipiller funkar.

Ok, var lite så jag trodde... Min läkare skrev ut vanliga ppiller och nämde inte att jag skulle hoppa över blödningsveckan. Åt minipiller innan min grav och de fick jag acne och fruktansvärda humörsvängningar och ångest över.

Får ringa henne imorgon och höra. Tack för svaret.
  • Hedwig H
    Smalin86 skrev 2014-08-25 20:38:13 följande:

Ok, var lite så jag trodde... Min läkare skrev ut vanliga ppiller och nämde inte att jag skulle hoppa över blödningsveckan. Åt minipiller innan min grav och de fick jag acne och fruktansvärda humörsvängningar och ångest över.

Får ringa henne imorgon och höra. Tack för svaret.

Hur har det gått?
  • Brioche

Kingston, exakt samma sak hände mig. De upptäckte en endocysta vid en vanlig rutinkontroll och den opererades bort vid en titthålsoperation. Jag hade inga som helst bekymmer före operationen men efteråt har jag haft ett helvete med endosmärtor både vid mens och ägglossning. Hade jag vetat hur det skulle bli hade jag aldrig gått med på operationen innan jag hade börjat få besvär av cystan!

• Kingston

Brioche: så tråkigt att höra! Så fruktansvärt onödigt. Jag skulle råda alla att ge f**n i op om de kan. Men det är klart... Om man redan lider av sin endo och känner av mkt smärtor är det ju klart värt ett försök!

• Smalin86
    Hedwig H skrev 2014-08-28 17:30:57 följande:

Hur har det gått?

Har inte fått tag i henne ännu. Påbörjade ppiller igår när mensen kom. Hur menar du med dubbla? Påbörjar man ny karta 4e veckan istället för att ta sockertabletterna? Kan man göra så månad efter månad utan risker/biverkningar? Ska även fråga min läkare om det!
  • Smalin86
    Hedwig H skrev 2014-08-28 17:30:57 följande:

Hur har det gått?

Fått telefontid med min läkare nu, 11 september
Svar på tråden Vi med endometrios 5