Smalin86 skrev 2014-08-23 17:23:55 följande:
Hej
Jag står inför ett dilemma som ni kanske kan hjälpa mig med. Har nämts i de senaste inläggen.
Sedan jag fick barn för 16 mån sed har jag fått värre och värre mensvärk varje månad. Nu har jag knivsmärta långt ner i magen i 4-10 dagar under äl och molande värk varje dag från och till hela månaden. Mensvärk vid mens. Nedre delen av buken gör fruktansvärt ont när min son råkar komma åt. Jag måste spänna magmusklerna varje gång jag hostar, skrattar eller nyser om jag ligger ner. Annars är det samma knivskarpa smärtor som vid för hastig beröring eller äl.
Förra månaden åkte jag till akuten för kraftig smärta i ena sidan och läkaren trodde blindtarmen. Läkare nr2
sa att det förmodligen varit en cycsta som spruckigt. Har trott att alla dessa problem haft med mitt kejsasnitt att göra men börjar ana/förstå att så nog inte är fallet. Får även molande mensvärk efter toabesök och måste ofta kissa för att "lätta" på trycket i magen. Är konstant trött,och konstant uppblåst mage typ. Mellanblödningar.
Träffade en ny jättebra gynekolog som inte bara gav mig remiss till en vulvaklinik (problem med svamp och slemhinnor/vestibulit i 10 år) och gav mig remiss till titthålakirurgi då hon trodde på endometrios. Men hon ville att jag skulle börja med p piller redan nu för att isf inte förvärra endon. Men. Jag är orolig över operationen! Vill som ni skrev inte att den ska förvärra smärtorna!
Men samtidigt vill jag gärna inte äta p piller om jag inte har endo, pga mina andra yttre besvär med vestibuliten.
har jag endo förstår jag att jag måste äta p piller, men om jag inte har det vill jag inte äta ppiller flera år i onödan. Därav att jag överväger operationen.
Känner mig minst sagt velig nu och känns som att jag måste välja mellan pest eller kolera.
Fler barn vågar jag mig inte på pga av detta och att jag måste förlösas med snitt igen...
Tacksam för svar. Ursäkta novellen.
Ja, en operation KAN leda till mer sammanväxningar men det gäller i stort sett alla operationer, om det så är i knät. Det behöver inte betyda att du får mer problem. Mycket hänger också i hur erfaren kirurgen är. Om jag minns rätt finns det medel som kan minska risken för sammanväxningar, som används under operationen.
Man kan göra en diagnostisk operation (bara titta) men för min egen del tycker jag att om man hittar endo ska den tas bort. På mig gjorde de bara en diagnostisk operation, de misstänkte endo men tog inte bort nåt. Det ångrar jag. All endo som fanns där då har ju inte försvunnit, utan blivit sämre.
Jag blev inte sämre efter min operation utan det blev jag när jag kom in i en period då mina hormonbehandlingar inte fungerade. Varje kvinna är unik och vilken hormonbehandling som fungerar varierar. Dessutom har det att göra med hur endon i sig är.
Det viktiga är att du tar upp alla frågor och orosmoln du har med din läkare. Ha en dialog om behandlingsmetoder, för- och nackdelar med operationer - ställ alla frågor du har! Det låter ju som om du fick träffa en bra läkare. Det är det enda råd jag kan ge dig.
Hoppas att det går bra för dig och hur du än väljer att göra, hoppas jag att du får bukt med dina smärtor. Kram