• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Thotis90
    Filli89 skrev 2014-12-30 12:04:26 följande:
    Okee Ja har läst om fall Där man vart tvungen att suga ut vätskan eftersom de har samlats blod. Har aldrig haft så förr. Brukar gå på koll rätt ofta. Så de oroar mig, min instinkt känner inte ro med att de är normalt haha.
    Jag visste att jag hade vätska bakom livmodern innan min titthålsoperation, så jag frågade läkaren som skulle operera mig om man skulle åtgärda det. Han sa att det inte behövs då det är normalt att man har vätska där. Om det är blod och inte vatten så är det nog en annan sak, men är det "bara" vatten och inte alltför stor mängd så låter man det vara.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Filli89
    Thotis90 skrev 2014-12-30 11:54:55 följande:
    Om jag förstod det rätt så bildas vätskan kring mensen.
    Okee Ja har läst om fall Där man vart tvungen att suga ut vätskan eftersom de har samlats blod. Har aldrig haft så förr. Brukar gå på koll rätt ofta. Så de oroar mig, min instinkt känner inte ro med att de är normalt haha.
  • Trinity78

Blod ska det inte vara bakom livmodern. Vätska är dock normalt. 

Reproductively challenged
  • Filli89
    Trinity78 skrev 2015-01-01 12:48:26 följande:

Blod ska det inte vara bakom livmodern. Vätska är dock normalt. 

Kan man se skillnad på blod o vätska via vul?
  • Trinity78
    Filli89 skrev 2015-01-01 12:12:04 följande:
    Kan man se skillnad på blod o vätska via vul?
    Ja, en expertläkare på Endometrioscentrumet i Uppsala berättade att blod ser ut som "myrornas krig" på skärmen
  • hca

Hej, 

Fick min diagnos i höstas och testar nu med Cerazette sedan ett par månader. Blöder dock varje dag och har ont på höger sida samt i magen och mår illa till och från. Min gynekolog säger att det brukar bli bättre efter 2-3 månader, är det någon som kan dela sina positiva erfarenheter?

Undrar också om någon här i tråden upplevt att någon form av livsstilsförändring  (kost, träning etc) gjort att ni mått bättre? 

• Thotis90
    hca skrev 2015-01-13 13:15:33 följande:

Hej, 

Fick min diagnos i höstas och testar nu med Cerazette sedan ett par månader. Blöder dock varje dag och har ont på höger sida samt i magen och mår illa till och från. Min gynekolog säger att det brukar bli bättre efter 2-3 månader, är det någon som kan dela sina positiva erfarenheter?

Undrar också om någon här i tråden upplevt att någon form av livsstilsförändring  (kost, träning etc) gjort att ni mått bättre? 

Jag äter Gestrina och småblödde i två veckor (var lite smärtsamt i början), men efter två veckor gick det över och nu har jag inte blött sedan dess.
  • nataliei

Jag har ätit ekologiskt i ett halvår. Jag har haft endosmärta 1 gång, dvs jag har klarat mig 4 cykler utan smärta!

Det finns massor av hormoner i maten (såvida det inte är ekologiskt) och det är inte bra för oss med endo!

Det kanske är ngt annat som har gjort att smärtan avtagit, men väl värt att testa!

• Thotis90
    mian04 skrev 2015-02-23 14:43:18 följande:

Har ni läst detta om att hormoner som tillförs under IVF kan ge tarmskador på kvinnor med endometrios. Är det inte det hormonet som vi får i oss när vi tar tex Enanton? Någon som vet? 

www.expressen.se/halsoliv/provrorsbefruktning-kan-ge-tarmskada/

Jag känner inte till det. Om det är sant så är det väl tur att jag inte har provat Enanton och att jag inte vill göra IVF. 
Svar på tråden Vi med endometrios 5