• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Hemligkvinna

Jag vet inte om jag har ont av min endometrios, då jag har kronisk foglossning och framfall.  Om jag har ont tar jag diklofenak eller tradolan retard om jag har riktigt ont. Tror dock inte att man bör ta någon av de när man försöker bli gravid.

• Smalin86

Nu har jag fått min remiss för titthålsoperationen. 20 okt. Är mer övertygad nu att jag vill göra operationen. Har testat att äta minipiller cerazette. Har varit så trött på smärtan och obehaget. Smärta har jag mest vid ägglossning. men 25 av 30 dagar känner jag konstant obehag, tryck, svullnad, ömhet, molvärk, trött och känslan av att behöva sitta/ligga ner och "vila magen" så fort jag lekt med min son i en kvart.  
    började med piller i hopp om att det skulle lindras. Men nu har det gått en vecka, och precis som jag upplevt det tidigare så är jag full av ångest. Vi planerar vårt bröllop till maj och jag svävade på moln, men hormonerna gör mig ledsen och fylld med ångest och kan inte glädjas åt något. har bara hemska tankar a jag kommer förlora min familj. 
    Så idag slutar jag med dessa. Hellre smärta och mycket vila, men en lycklig mamma och fästmö när jag väl orkar, än att psyket är på botten konstant.

men jag undrar nu, hur gör jag då om jag får diagnosen? Då måste man ju behandlas med hormoner? Finns det någon som faktiskt mått bra av en behandlingsmetod? 

• MalinA87

Jag opererades 2004 och efter det fick jag först p-piller men det hjälpte inte. Sedan började jag ta p-sprutor (Depoprovera) som helt tar bort mensen och mådde sedan kanonbra i 8-9 år. Nu planeras det barn så jag slutade med sprutorna 2012 dock... Men sprutorna i kombination med ingen mens hjälpte mig klockrent!!

• LeiaBus2010

Hallå tjejer! Ny i tråden. 

Jag har både endo och myomer... har haft endometerios i 4 år (Sen jag fick mitt första barn) Och efter andra så har det bara blivit värre.

Jag ska röntgas den 20 November för att se hur myomerna ser ut och om dom måste tas bort eller ej.

Jag har definitivt INTE läst igenom hela tråden, men hur som helst så har jag både p-stav (Som preventivmedel) OCH p-spruta (I medicinskt syfte)för att minska blödningar och värk... det funkar till 50%, blödningarna är väck, men jag har ont varannan dag.. undrar om det verkligen ska vara så... :P Är det någon mer som har dubbla prev-medel?

Jag tänker nämligen att det kanske inte är så bra, för man ska  ju inte ha hormoner alls om man har myomer... hmm...

Leia 2010-09-19
  • Trinity78
    LeiaBus2010 skrev 2014-11-04 08:11:42 följande:

Hallå tjejer! Ny i tråden. 

Jag har både endo och myomer... har haft endometerios i 4 år (Sen jag fick mitt första barn) Och efter andra så har det bara blivit värre.

Jag ska röntgas den 20 November för att se hur myomerna ser ut och om dom måste tas bort eller ej.

Jag har definitivt INTE läst igenom hela tråden, men hur som helst så har jag både p-stav (Som preventivmedel) OCH p-spruta (I medicinskt syfte)för att minska blödningar och värk... det funkar till 50%, blödningarna är väck, men jag har ont varannan dag.. undrar om det verkligen ska vara så... :P Är det någon mer som har dubbla prev-medel?

Jag tänker nämligen att det kanske inte är så bra, för man ska  ju inte ha hormoner alls om man har myomer... hmm...

Har du fått din diagnos efter en titthålsoperation? Såg de några sammanväxningar då? Det kan vara en anledning till varför du fortfarande har ont. Myomer kan jag tyvärr inte så mycket om.
    Reproductively challenged
  • LeiaBus2010
    Trinity78 skrev 2014-11-04 11:44:12 följande:
    Har du fått din diagnos efter en titthålsoperation? Såg de några sammanväxningar då? Det kan vara en anledning till varför du fortfarande har ont. Myomer kan jag tyvärr inte så mycket om.
    Nej, endast genom ultraljud både vag och på magen... det blir ingen titthålsop förens jag har blivit röntgad verkar det som... så jag vet inte ett smack faktiskt... vad har ni andra för hjälpmedel mot smärtorna då? 
    Leia 2010-09-19
  • Trinity78
    LeiaBus2010 skrev 2014-11-04 16:30:32 följande:
    Nej, endast genom ultraljud både vag och på magen... det blir ingen titthålsop förens jag har blivit röntgad verkar det som... så jag vet inte ett smack faktiskt... vad har ni andra för hjälpmedel mot smärtorna då? 
    Röntga? Vilken typ av röntgen? Det syns inte på vanlig. 

Jag har opiater mot mina smärtor, men de hjälper inte helt. Dessutom blir man väldigt trött och förstoppad. Det finns inget som hjälper bra mot sammanväxningssmärtor tyvärr. 
    Reproductively challenged
  • mysigamysan

Hej! Första inlägget i tråden, men har läst igenom nästan alla sidor i tråden, får lite hopp om att livet ska bli bättre men är inne i en svacka där det känns som det livet är långt bort.

Jag fick diagnosen Endometrios efter titthålsoperation i Augusti detta året, då efter så många läkarbesök hos olika läkare detta året att jag tappat räkningen. Jag har alltid haft svåra smärtor vid mens och har sökt hjälp för det många gånger de senaste 10 åren, är 25 år nu och dom har misstänkt endometrios sedan jag va 16, men det ända jag fick höra då va att jag skulle avvakta att utreda tills jag blev äldre?! Eftersom jag blint litade på vården då så har jag sedan gått och tänkt att kanske det ska vara såhär.

För 1,5 år sedan började jag få ont i magen, ryggen och underlivet nästan varje dag och inte bara runt mensen, alltid en ihållande molvärk och ibland stickningar. Jag sökte då hjälp hos min vårdcentral där dom tog prover och en läkare som klämde på magen och sedan sa att hon inte visste vad det va utan trodde det bara va tarmarna som krånglar, och så sa hon att det oftast är så för kvinnor i min ålder.. jag sa till henne att jag va övertygad om att det hade med "kvinnomagen" att göra, men fick ingen remis till gyn. Hon grundade sitt beslut på att jag sa att min mens alltid är regelbunden och att jag aldrig blöder varken länge eller mycket så då uteslöt hon bara sådär att det inte kunde vara nått fel på mig..... Frustrerad och trött så gick jag hem och tyvärr infattade mig i vad hon sagt, även hur mycket jag inte ville.

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 2 år utan att lyckas och varit mest aktiva med bebisverksamheten det senaste året, då började även smärtorna bli värre för varje dag, jag började hålla koll på ÄL mer och trodde att kanske tänkte jag mer på verken vid ÄL och mens eftersom jag så gärna ville bli gravid, även när det gjorde ont och stack och vred i magen så hoppades jag att det va som vi lyckats och att det va växtvärk jag kände, men började fatta efter några månader då allt bara blev värre att, nej fan så här ska det inte vara. Sedan årets början har jag träffat så många olika läkare att jag inte kan hålla reda på dem, tagit tester och fått antibiotika mot vad dom trodde det va (äggledar infektion) varit på 3 st ultraljud och åkt in akut vid några tillfällen. Har verkligen försökt stå på mig och läst på så mycket jag kan om olika åkommer. Det tog ändå tid att bli tagen på allvar, och hade jag inte varit på läkarna så hade jag säkert fortfarande fått vänta på titthålsoperation.

Jag har varit sjukskriven i stort sett heltid sedan april, men försökt och velat jobbat när jag kunde. Efter titthålsoperationen i augusti så hittade dom mycket grav endometrios på tarm,urinblåsa,bukhåla,bäcken,på vänster äggledare och utspritt på andra ställen. Jag va helt förtvivlad och förbannad för att det tagit sådan tid att konstatera. Dom tog inte väck något alls då dom sa att det va för riskabelt med tanke på var det sitter. Jag fick synarela nässpray utskrivet som dom sa att jag skulle ta i 3 månader.

Har gått på synarelan i 3 månader nu och ska tydligen fortsätta i 3 månader, och inte ett skit har blivit bättre, jag får ingen mens så den ska väl funka men värken är nästan värre än innan vissa dagar, har även fått utskrivet citodon då jag pga allergier och astma inte kan ta vissa andra smärtstillande. Citodonen hjälper inte alls...

Nu med fortsatt smärta nästan varje dag, plus dom jobbiga biverkningarna av synarelan så känner jag mig helt uppgiven. Jag går fram och tillbaka till jobbet, men mitt jobb är väldigt aktivt och hela tiden igång och det funkar ej längre även om jag vill.

Jag är så deprimerad att det påverkar min sambo och mitt liv överhuvudtaget, jag har bett om att få prata med kurator, samt om förslag på naturliga läkemedel som skulle kunna hjälpa, men fortfarande händer inget. Jag har ändrat kosten, och försökt med meditation.

Ska det ta sådan tid för synarelan att verka? Ska jag vänta eller begära en till operation? Dom sa att i värsta fall blir det en operation men då vet dom inte om det blir komplikationer när dom ska bränna väck det.

Jag söker tröst i att jag inte är ensam, dock finns det ingen i min omgivning som riktigt förstår. Så jag känner mig ensam och ledsen, trött och likgiltig.

Fy fan för endometrios!!!

• LeiaBus2010
    Trinity78 skrev 2014-11-04 18:41:44 följande:

Jag har opiater mot mina smärtor, men de hjälper inte helt. Dessutom blir man väldigt trött och förstoppad. Det finns inget som hjälper bra mot sammanväxningssmärtor tyvärr. 

Nej, alltså dom ska göra en MRT bukräntgen för att kolla myomerna. :) 

Endon vet jag inte riktigt hur dom ska hantera, eller jag, jag vet bara att jag får p-sprutan i medicinskt syfte mot blödningarna, det funkar, men jag har lika ont... :/

Leia 2010-09-19
  • LeiaBus2010
    Trinity78 skrev 2014-11-04 18:41:44 följande:

Jag fick diagnosen tack vare alla smärtor och blödningar, och hon såg sammanvävningar på ultraljud, eller hon såg slemhinnor som låg lite här o där om man säger så..
    Leia 2010-09-19
Svar på tråden Vi med endometrios 5