Hej!
Jag har sökt runt som en galning efter en förklaring på vad jag gick igenom nyss men inte hittat något svar, så jag provar här:
I förgår åkte jag in till akuten efter att jag haft ont vid naveln, en smärta som senare vandrade ner till höger sida på nedre delen av magen. Vi trodde att det var blindtarmen, men alla prover var okej och under tiden spred sig smärtan som ett band längs med hela nedre delen av magen. Det spände och stramade och helt plötsligt kunde det sticka till antingen på höger eller vänster sida. När de kände på magen gjorde det oerhört ont, men när jag var stilla och inte rörde på mig försvann det, men då och då gjorde den sig påmind med de där smärtsticken.
Hos gyn gjorde de en undersökning, något som var, och alltid är, oerhört, oerhört smärtsamt för mig. Jag kallsvettas, smärtan tar andan ur mig varje gång och den liksom sprider sig upp till urinröret och äggstockarna bak till ryggen. Läkaren kunde hitta högra äggstocken och allt såg bra ut, men när hon skulle hitta den vänstra tog det längre tid. Medan hon brötade och försökte hitta rätt ställning ökade smärtan runt den vänstra äggstocken mer och mer, det kändes som en rejäl ägglossningsvärk och jag blev nästan yr, fick tunnelseende och trodde jag skulle gå sönder. Efter kanske 15 minuters letande ger hon upp och avslutar undersökningen. Hon hittade inte äggstocken, den låg dold av tarmen.
Jag skickades hem med smärtstillande, och en mage som gjorde dubbelt så ont efter undersökningen, och fick en tid tillbaks på morgonen.
Så igår åkte jag dit igen, fortfarande med samma smärta. Även under den här undersökningen kunde nästa gynekolog hitta den högra äggstocken och åter igen såg allt bra ut. Men han kunde inte hitta den vänstra. Han tryckte och vred, brötade och försökte komma under tarmen och det gjorde så ont att jag inte visste vad jag skulle ta vägen, det var som att äggstocken skulle brista. Tillslut grät jag. Efter en lång stund gav även han upp, efter att också ha försökt med ultraljud på magen. Ingen vänster äggstock hittades, och jag fick med tårfyllda ögon och darrande kropp, chockad av smärtan, sätta mig på stolen.
"Jag kan inte se äggstocken, och har inte sett någon cysta heller, så jag kan inte riktigt förklara din smärta." sa han och så satt jag i bilen påväg hem igen.
Jag blir jätteorolig, efter att de vart inne och rotat gör det dubbelt så ont och jag vill få svar på om den vänstra äggstocken är som den är. Det är ju den som gör ont. Jag är väldigt smärttålig, jag gråter inte hur som helst av smärta. Nu gjorde det verkligen riktigt, riktigt ont. Jag var i chock efteråt.
De misstänker endometrios och jag ska påbörja en endometriosutredning, men jag är 17 år och att ha ont tar på krafterna, jag orkar inte mycket mer. Jag är så innerligt trött på att ha ont. Nu har jag i allafall fått stark smärtlindring utskriven som jag kan ta när smärtan blir ohanterbar, men inte ens den biter helt och hållet.
Nu till min fråga, är det vanligt att de inte hittar äggstockarna (jag förstår ju att de är kvar haha, men att tarmen döljer dem), och om de inte gör det, kan de ändå utesluta cystor och sådant på just den äggstock de inte hittar?