• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Efedra

Hej!

Jag har sökt runt som en galning efter en förklaring på vad jag gick igenom nyss men inte hittat något svar, så jag provar här:

I förgår åkte jag in till akuten efter att jag haft ont vid naveln, en smärta som senare vandrade ner till höger sida på nedre delen av magen. Vi trodde att det var blindtarmen, men alla prover var okej och under tiden spred sig smärtan som ett band längs med hela nedre delen av magen. Det spände och stramade och helt plötsligt kunde det sticka till antingen på höger eller vänster sida. När de kände på magen gjorde det oerhört ont, men när jag var stilla och inte rörde på mig försvann det, men då och då gjorde den sig påmind med de där smärtsticken.

Hos gyn gjorde de en undersökning, något som var, och alltid är, oerhört, oerhört smärtsamt för mig. Jag kallsvettas, smärtan tar andan ur mig varje gång och den liksom sprider sig upp till urinröret och äggstockarna bak till ryggen. Läkaren kunde hitta högra äggstocken och allt såg bra ut, men när hon skulle hitta den vänstra tog det längre tid. Medan hon brötade och försökte hitta rätt ställning ökade smärtan runt den vänstra äggstocken mer och mer, det kändes som en rejäl ägglossningsvärk och jag blev nästan yr, fick tunnelseende och trodde jag skulle gå sönder. Efter kanske 15 minuters letande ger hon upp och avslutar undersökningen. Hon hittade inte äggstocken, den låg dold av tarmen.

Jag skickades hem med smärtstillande, och en mage som gjorde dubbelt så ont efter undersökningen, och fick en tid tillbaks på morgonen.

Så igår åkte jag dit igen, fortfarande med samma smärta. Även under den här undersökningen kunde nästa gynekolog  hitta den högra äggstocken och åter igen såg allt bra ut. Men han kunde inte hitta den vänstra. Han tryckte och vred, brötade och försökte komma under tarmen och det gjorde så ont att jag inte visste vad jag skulle ta vägen, det var som att äggstocken skulle brista. Tillslut grät jag. Efter en lång stund  gav även han upp, efter att också ha försökt med ultraljud på magen. Ingen vänster äggstock hittades, och jag fick med tårfyllda ögon och darrande kropp, chockad av smärtan, sätta mig på stolen. 
    "Jag kan inte se äggstocken, och har inte sett någon cysta heller, så jag kan inte riktigt förklara din smärta." sa han och så satt jag i bilen påväg hem igen.

Jag blir jätteorolig, efter att de vart inne och rotat gör det dubbelt så ont och jag vill få svar på om den vänstra äggstocken är som den är. Det är ju den som gör ont. Jag är väldigt smärttålig, jag gråter inte hur som helst av smärta. Nu gjorde det verkligen riktigt, riktigt ont. Jag var i chock efteråt.

De misstänker endometrios och jag ska påbörja en endometriosutredning, men jag är 17 år och att ha ont tar på krafterna, jag orkar inte mycket mer. Jag är så innerligt trött på att ha ont. Nu har jag i allafall fått stark smärtlindring utskriven som jag kan ta när smärtan blir ohanterbar, men inte ens den biter helt och hållet. 

Nu till min fråga, är det vanligt att de inte hittar äggstockarna (jag förstår ju att de är kvar haha, men att tarmen döljer dem), och om de inte gör det, kan de ändå utesluta cystor och sådant på just den äggstock de inte hittar?

• Hedwig H
    Smalin86 skrev 2014-08-29 09:12:29 följande:

Har inte fått tag i henne ännu. Påbörjade ppiller igår när mensen kom. Hur menar du med dubbla? Påbörjar man ny karta 4e veckan istället för att ta sockertabletterna? Kan man göra så månad efter månad utan risker/biverkningar? Ska även fråga min läkare om det!

Jag åt två p-piller varje dag istället för ett. På läkares inrådan givetvis!

Om man inte ska ha blödningsuppehåll så påbörjar man en ny karta utan att äta sockerpillren. Detta kan man göra några månader. Till slut vill kroppen själv blöda ut och då tar man en veckas uppehåll och äter sedan utan uppehåll
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • chbw
    Tissetass skrev 2014-08-23 22:22:49 följande:

Det verkar som det. Varje gång jag frågat om titthål så får jag tillbaka "Du är för ung för det. Det är för många risker. Vi behöver inte operera för att sätta diagnos, eftersom vi behandlar ju för smärtan osv i alla fall."

Jag fick första op när jag var 21. Däremot hjälpte ingen behandling kanske därför? Op nr 2 där endon fastställdes (i måndags) fick jag 1.5 år senare pga att ingenting ännu gett effekt. Fick prova visanne innan op nr 2 o det har funkat.

Inte op för o ställa diagnos låter konstigt? Och du är för ung? Som jag förstått går det inte o fastställa utan op? Funkar din behandling? Annars bör de ju göra något för o fastställa och ge behandling som endast ges efter diagnos(? Har också för mig att vissa hormonbehandlingar endast ges efter diagnosställande)

Hör annars om magnetröntgen. Det fick jag efter op nr 1 då det kan sitta i livmoderväggarna. Då borde det ju kunna synas var det än sitter med mrt?
  • Tissetass
    chbw skrev 2014-09-01 19:18:52 följande:
    Jag fick första op när jag var 21. Däremot hjälpte ingen behandling kanske därför? Op nr 2 där endon fastställdes (i måndags) fick jag 1.5 år senare pga att ingenting ännu gett effekt. Fick prova visanne innan op nr 2 o det har funkat.

Inte op för o ställa diagnos låter konstigt? Och du är för ung? Som jag förstått går det inte o fastställa utan op? Funkar din behandling? Annars bör de ju göra något för o fastställa och ge behandling som endast ges efter diagnos(? Har också för mig att vissa hormonbehandlingar endast ges efter diagnosställande)

Hör annars om magnetröntgen. Det fick jag efter op nr 1 då det kan sitta i livmoderväggarna. Då borde det ju kunna synas var det än sitter med mrt?
    De menar att de inte behöver sätta någon diagnos. Att operation bara skulle vara onödig, då de behandlar för smärta i all fall.
    Ja, de hävdade att jag var för ung för operation för det skulle vara för höga risker för sammanväxningar.

Magnetröntgen har nämnts, men igen så har det kommenteras att "det är för mycket strålning att utsätta en sådan ung kropp för". Ultraljuden jag gjort har inte visat något.

Äter just nu Esmya och den har tagit bort min mens helt. Problemet är att den är så ny att den inte är testad för användning längre än ett halvår och jag har använt den i fem månader nu. Så om jag får fortsätta så gör jag det på egen risk, då vi inte vet vad för biverkningar som kan dyka upp. Men just nu är jag beredd att ta den risken eftersom jag är problemfri då mensen är helt borta medan jag äter medicinen. Förut åt jag smärtstillande med morfin nästan varje dag utan att de hjälpte alls.
  • nikki06

Hej! Jag undrar om ni med endometrios har ont bara när ni har mens eller under hela cykeln? Jag brukar ha som mest ont dag 1-2 under mensen men nu har jag även känt att jag får som en mer huggande mensvärk även andra dagar under cykeln. Kan detta vara endometrios?

• Filli89
    nikki06 skrev 2014-09-21 19:40:13 följande:

Hej! Jag undrar om ni med endometrios har ont bara när ni har mens eller under hela cykeln? Jag brukar ha som mest ont dag 1-2 under mensen men nu har jag även känt att jag får som en mer huggande mensvärk även andra dagar under cykeln. Kan detta vara endometrios?

Asså den här gruppen har ju dött ut känns d som haha, näe men ja har ont hela cykeln!! Ni efter operationen har ja mer ont från äl fram tills mens, värk alla mens dagar, måste ta smärtstillande var 4 timme. sen mår jag bra i kanske två tre dagar efter mensen sen sätts d igång igen. Tyvär hemskt!!
  • Hemligkvinna

Jag har nyligen fått min diagnos, då endon upptäcktes vid operation. Alla cystor på livmodern togs bort och skickades iväg för analys.

Nu har jag första mensen sedan operationen och har rejält ont. känns snarare som missfall än som mens. Och då är jag steriliserad.

Har bara haft ont ibland tidigare. Kan operationen ha väckt liv i endon?

Vid min operation höjdes livmodern upp pga omfattande framfall. Borde de inte ha tagit bort livmodern istället när de upptäckte cystorna?

Jag har ju fått reda på varför livmodern gör ont i perioder i alla fall.

• csg016

Hej tjejer!

Jag fick min diagnos efter titthålsop. 2010 I samma veva blev jag gravid med min son som snart blir 3,5 år! Vilken lycka! När min mens kom tillbaka (ganska fort eftersom jag inte ammade så länge) behövde jag inte ens äta alvedon!! Så otroligt skönt. De senaste två åren har vi aktivt försökt att skaffa ett syskon utan att ens komma i närheten. Sökte för endometriosen/barnlösheten och fick tid hos privatgyn i februari. Där har hon gjort VUL och sagt att allt ser fint ut. Hon har även sagt att hon inte kan behandla min endometrios eftersom vi vill ha syskon till sonen och hon är positivt inställd!? Min endometrios blir bara värre och värre för varje misslyckad månad!! Vad ska jag göra? Vi vill ju inget hellre än att bli föräldrar igen men varför händer det ingenting? Jag funderar starkt på att kräva en till operation! Ni som gjort två laparoskopier eller fler, vad säger ni? Jag avlider snart av denna mensvärk! Tack för att ni finns // Förtvivlad

• Hemligkvinna

Vi hade också svårt att få till vår andra son. Vi betalade då för IVF, efter att jag reagerade på pergotimen. Jag hade dock väldigt oregelbunden menscykel och utebliven ägglossning. Vi lyckades på första försöket då.

Börja med att be de ta hormonprover för att se om du har ägglossningen eller inte. Man bör då ta prover flera gånger under en månad, för att verkligen få ett tillförlitligt resultat.

• csg016
    Hemligkvinna skrev 2014-10-02 19:22:46 följande:

Vi hade också svårt att få till vår andra son. Vi betalade då för IVF, efter att jag reagerade på pergotimen. Jag hade dock väldigt oregelbunden menscykel och utebliven ägglossning. Vi lyckades på första försöket då.

Börja med att be de ta hormonprover för att se om du har ägglossningen eller inte. Man bör då ta prover flera gånger under en månad, för att verkligen få ett tillförlitligt resultat.

Tack för svar!! Vad härligt att ni lyckats få en till son!! Det ger en hopp i all förtvivlan! Jag är ganska säker på att jag ägglossar, har även jag fått äta/äter pergotime och fått VUL för att säkerställa äggblåsor. Jag ska äta en enkelkur till och sedan en dubbel innan IVF. Men jag vet inte om jag smärtmässigt klarar av en till mens!?! Den smärtlindringen jag har fått utskriven hjälper INTE! Har du något tips på läkemedel jag kan be om?
Svar på tråden Vi med endometrios 5