• enlitenbitkaka

Har ni matchande sängkläder i er säng?

Jag älskar att bädda enhetligt och snyggt, nu har vi ex;

Blå/vitt-rutigt påslakan
    Vitt lakan
    Blå/vit-rutiga örngott
    Beige örngott
    Vita örngott

Jag slås ofta av hur sjabbiga sängar folk har....påslakanen är urtvättade, har fula mönster osv. Lakan, påslakan + örngott matchar inte...

Prioriterar ni en snygg, fräsch säng?

• Svar på tråden Har ni matchande sängkläder i er säng?
  • Vindfall

Jag skulle gärna vilja ha matchande men det är nästan omöjligt då vi har alldeles för många kuddar och jag har ingen större lust att lägga ner en massa pengar på något så oviktigt som sängkläder. Och som någon annan sa tidigare i tråden så är ju de gamla och utslitna sängkläderna skönast. Men visst är det fint när det matchar.

Livet går fort nu...
  • hannis

Absolut! Sängkläderna måste dessutom matcha övrig inredning. Jag är ett matchningsfreak. ;)

• Mandel

Självklart de gånger som jag bäddar i nya sängkläder.
    De få gånger som maken gör det blir det en salig blandning trots att jag påpekat att man - JAG, inte vill ha det så utan man tar av det som hör ihop.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Magrat
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-12 17:53:21 följande:
    Jag älskar att bädda enhetligt och snyggt, nu har vi ex;Blå/vitt-rutigt påslakanVitt lakanBlå/vit-rutiga örngottBeige örngottVita örngottJag slås ofta av hur sjabbiga sängar folk har....påslakanen är urtvättade, har fula mönster osv. Lakan, påslakan + örngott matchar inte...Prioriterar ni en snygg, fräsch säng?
    När jag köper ett set med örngott och påslakan passar ju de ihop med varandra så där blir det matchat. Sen har jag bara svarta och vita underlakan, så de passar ju till allt utan att jag gör en medveten matchning.
    Men, ja, jag har en extrakudde i sängen och den matchar jag till påslakansetet. I något fall har jag inget som är samma färg, men då tar jag ett svart-mönstrat örngott som alltså matchar underlakanet.

Men om du ofta slås av hur shabbiga sängar folk har, brukar du då gå och lyfta på överkasten hos de du besöker eller hamnar du helt enkelt i väldigt många olika sängar? {#lang_emotions_wink} 
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • imi87

Jag matchar också självklart! Har inte så mycket pengar till att köpa nya sängkläder men vi får alltid i födelsedagspresent eller julklapp! Toppen :) Har däremot upptäckt nu att det gått hål på ett av våra lakan som just nu ligger i sängen :( Så nu har vi bara ett vitt! Helt otroligt! Så det MÅSTE införskaffas, det är alldeles för långt till både min och min sambos födelsedag! Kanske ska önska mig det åt katten som snart fyller år? hihi :D

♥(¯`°?.¸ ♥ Älskade barn ♥¸.?°´¯)♥
  • krut34

Om jag byter har vi matchande lakan om det är möjligt. Däremot har vi ibland ganska gamla lakan, så lite urtvättat kan det vara.

Om min sambo byter lakan tar han oftast de han först får fram ur lådan. Ibland matchar det, ibland inte.

• Spättan i Midgård

Jag matchar alltid sängkläderna, skulle aldrig ha ett till mig och ett annat till sambon... Enhetligt, och det ska gärna matcha färgen på väggarna i sovrummet oxå...

• Aakashan

Alltid!!! Dock har det ju hänt att barnen får ett nytt örngott innan det andra byts (jag byter en gång per vecka) Men av nån anledning så svettas barn ganska mycket i huvudet och tycker att det känns lite sunkigt och nyter då, och dom är inte alltid i ton utan då tar jag "figurörngott" typ prinsessor eller bompadraken.
    Men mitt är alltid matchat och samma som påslakan.

• imi87

Hur ofta byter ni i sängarna då? När tycker ni det börjar bli snuskigt? :p

♥(¯`°?.¸ ♥ Älskade barn ♥¸.?°´¯)♥
  • Harvalp

Jag brukar alltid matcha lakanen och örngotten tycker det skulle se konstigt ut annars.. Byter lakna ca varannan vecka

Svar på tråden Har ni matchande sängkläder i er säng?