• Skehamn2010

    Brukar du köpa svindyra märkeskläder till dig själv?

    Köper du och använder såna kläder? Då menar jag riktigt dyra kläder. Jag fattar inte hur man kan köpa ett par jeans för 4000 när det finns exakt likadana för 1000.

    Eller en dunjacka för 6000 när det finns såna som kostar 1500 och är lika varma. Ni kan säga vad ni vill i det fallet för jag har haft en peakjacka som jag då gav 4500 kr för. Nu har jag en vanlig dunjacka från en vanlig sportbutik som kostar 1500. Ska jag vara helt ärlig så känner jag ingen skillnad.

    Jag har haft äkta uggs som kostade 2000 i nypris. Nu har jag fakeuggs för 700 kr. Minst lika varma.

    Jag har köpt några riktigt dyra plagg i mitt liv men det har alltid varit en stor besvikelse. Vilket slöseri med pengar.....Det gäller dyrt smink med, vilket skit...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar du köpa svindyra märkeskläder till dig själv?
  • enlitenbitkaka
    rednose skrev 2010-01-17 00:37:05 följande:
    vad du vet nej. Som sagt, de jackor som tillverkats ett år från nu har inte hundpäls från CG. De som tillverkades innan har ofta det dock. Därav alla medierabalder världen över för ca ett år sedan och därav upphörandet av användandet. :) Jättebra om du VET att din inte är det ju för är du hundägare själv vore det ju ganska sjukt att gå omkring med en släktning på skallen.
    CG har använt samma päls i alla år - päls från prärievargen. Ingenting annat. Coyote.

    Och jag vill minnas att du babblade designerväskor några sidor bak....dyra väskor tillverkas i skinn. Lite dubbelmoral att då bråka över päls?
  • enlitenbitkaka
    rednose skrev 2010-01-17 00:38:05 följande:
    Ditt inlägg var: Och den schäfern värmer bra osv.... Tycker du inte det är provocerande så kanske du ska o kolla upp betydelsen av ordet.
    Jag skrev också "schäfern" inom citationstecken. Just för att poängtera att det inte är någon jävla schäferpäls
  • rednose
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-17 00:39:22 följande:
    CG har använt samma päls i alla år - päls från prärievargen. Ingenting annat. Coyote. Och jag vill minnas att du babblade designerväskor några sidor bak....dyra väskor tillverkas i skinn. Lite dubbelmoral att då bråka över päls?
    det beror väl på vilket skinn man talar om.

    Jag är långt ifrån extremist men tycker inte man ska föda upp djur för deras skinn eller päls.

    Föder man däremot upp djur för slakt så tycker jag det är slöseri att inte ta hand om hela djuret när man ändå dödat det.
    Förstår du min tankegång?
  • rednose
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-17 00:40:17 följande:
    Jag skrev också "schäfern" inom citationstecken. Just för att poängtera att det inte är någon jävla schäferpäls
    Hur tror du media fick nys om alltsammans då? Från djurrättsaktivister.
    kanske skulle du ta o kolla upp det innan du uttalar dig mer?
  • enlitenbitkaka
    rednose skrev 2010-01-17 00:41:25 följande:
    det beror väl på vilket skinn man talar om. Jag är långt ifrån extremist men tycker inte man ska föda upp djur för deras skinn eller päls. Föder man däremot upp djur för slakt så tycker jag det är slöseri att inte ta hand om hela djuret när man ändå dödat det. Förstår du min tankegång?
    Då får du läsa på igen. CG använder INTE päls från farmar. Djuren är INTE uppfödda för sin päls.
  • Parenthood
    rednose skrev 2010-01-17 00:38:38 följande:
    Nej det gör jag inte. Vill du veta varför oxå eller fattar du det själv?
    Du behöver inte bli otrevlig, det finns det ingen anledning till!
    Vad jag inte förstår är dig.

    Du skriver också följande

    "Jag är långt ifrån extremist men tycker inte man ska föda upp djur för deras skinn eller päls."

    Vilket är precis vad man gör med får, men ändå hatar du folk som bär äkta päls, men inte de som bär fårskinnspäls.

    Är det alltså ok att föda upp får för deras päls, men inte minkar t.ex.? Vari ligger i så fall skillnaden?
  • rednose
    Parenthood skrev 2010-01-17 00:47:46 följande:
    Du behöver inte bli otrevlig, det finns det ingen anledning till! Vad jag inte förstår är dig. Du skriver också följande "Jag är långt ifrån extremist men tycker inte man ska föda upp djur för deras skinn eller päls." Vilket är precis vad man gör med får, men ändå hatar du folk som bär äkta päls, men inte de som bär fårskinnspäls. Är det alltså ok att föda upp får för deras päls, men inte minkar t.ex.? Vari ligger i så fall skillnaden?
    Ser att du är rätt aktiv i flera trådar nu...

    Som du kanske vet används får till mycket mer än pälsindustri. Däri ligger mina argument. :)

    Man äter inte minkar tex och man klipper heller inte minkar. Är du med nu?

    hur som helst, klockan är mycket och jag ska ha sex! Mycket roligare än att debattera päls med dig! ha det! ;)
  • mona83
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-16 23:07:26 följande:
    Men du hittar inga skor på Skopunkten för 299:- som håller säsong efter säson. För att uppnå det behöver du äkta goretex eller skinn - och då kostar det.
    Ne för jag handlar aldrig på skopunkten då vi inte har den affären här.
     Sen har vi olika syn på vilka skor som vi anser är bra ghelt enkelt .
    Bra kvalite kan vara ett par cars skor på coop för 200 kr till sonen. Han hinner växa ur dom innan dom ens är utnötta....
  • mona83
    Virriga Vera skrev 2010-01-16 23:26:46 följande:
    Nu köper jag sällan modeskor utan köper skor/stövlar som jag har i minst 10 år. Jag var tvungen att slänga mina älskade boots för några år sedan, då hade jag haft dem i 15år. De var då uppslitna inifrån, det fanns inget skinn kvar inne i skon. Jag tvivlar på att dina 250:-  skor håller i 15år och är i riktigt skinn/läder som tillåter foten att andas, att skon formar sig efter foten och att den är av så bra kvalité att en skomakare kan laga den.
    Men det finns faktiskt dom som inte följer mode när det gäller skor eller eller kläder. Var det en jätte överaskning eller?
    Vilka barn kan ha sina skor i 15 år?
    Sen köper jag helre skor för 250 kr och vet att jag inte behöver slänga ett par dyra skor för att ungarna använt dom och sen vuxit ur dom....
    Och till mig köper jag puma, har ett par om är 2 år men utnötta under.
    Aldrig att jag köper skitdyra skor bara för att ha dom i 15 år....

    Jag lägger mig inte i vad ni köper för skor, hur dyra dom är osv, så låt mig köpa mina skor från coop eller vart tusan jag nu köper dom....
  • Parenthood
    rednose skrev 2010-01-17 01:12:50 följande:
    Ser att du är rätt aktiv i flera trådar nu... Som du kanske vet används får till mycket mer än pälsindustri. Däri ligger mina argument. :) Man äter inte minkar tex och man klipper heller inte minkar. Är du med nu? hur som helst, klockan är mycket och jag ska ha sex! Mycket roligare än att debattera päls med dig! ha det! ;)
    > Ser att du är rätt aktiv i flera trådar nu...

    och?

    > Som du kanske vet används får till mycket mer än pälsindustri. Däri ligger mina
    > argument. :) Man äter inte minkar tex och man klipper heller inte minkar.
    > Är du med nu?

    Nej, det kan jag inte säga.

    Det är alltså ok att föda upp får i fångenskap om man klipper och äter dom, men inte om man bara använder deras fårskinn.
    Så om vi började klippa och äta minkar så skulle det alltså också vara ok, och då dessutom att använda deras päls.

    > hur som helst, klockan är mycket och jag ska ha sex!

    Kan inte låta bli att tänka på det fina ordspråket:

    She who can - does, she who cannot - brags. 
  • Virriga Vera
    mona83 skrev 2010-01-17 09:21:59 följande:
    Men det finns faktiskt dom som inte följer mode när det gäller skor eller eller kläder. Var det en jätte överaskning eller? Vilka barn kan ha sina skor i 15 år? Sen köper jag helre skor för 250 kr och vet att jag inte behöver slänga ett par dyra skor för att ungarna använt dom och sen vuxit ur dom.... Och till mig köper jag puma, har ett par om är 2 år men utnötta under. Aldrig att jag köper skitdyra skor bara för att ha dom i 15 år.... Jag lägger mig inte i vad ni köper för skor, hur dyra dom är osv, så låt mig köpa mina skor från coop eller vart tusan jag nu köper dom....
    Nu var det ju inte kläder/skor vi talar om här, utan om vad vi handlar till oss själva.
  • Virriga Vera
    Virriga Vera skrev 2010-01-17 10:38:35 följande:
    Nu var det ju inte kläder/skor vi talar om här, utan om vad vi handlar till oss själva.
    Och det blev ju helt fel, kläder/skor till barnen skulle det stå.
  • Höst flickan
    rednose skrev 2010-01-17 00:32:55 följande:
    Läs på? Det är liksom det jag gjort. Jag har vänner som jobbar för tillverkaren, räcker det? tagga ner? Är det verkligen det man ska göra när folk lägger så dumma kommentarer som dessutom är menade att provocera på den nivå du gjorde? Ska vi kanske skalpera dina barn och sätta deras hår på jackan eller? Sjukt dåligt ja, men ditt var så jäkla dumt att man mår illa. Jag bor själv i Gbg tillsammans med en norrlänning och inte fan behöver man CG här.
    CG jackan tänker väldigt mycket på djuren, tex så är fåglarna döda vid plockning.
    Pälsen är från vargar som inte är utrotningshotade.
    Du kan läsa mera på deras hemsida.
    O sen hur vida CG jackan behövs el ej..ja det är väll upp till var o en , heller hur?
    jag är iallfall väldig tacksam över min
    Närmare 20 minus här i stockholmstrakten för några dagar sedan.
    Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • enlitenbitkaka
    Höst flickan skrev 2010-01-17 11:43:09 följande:
    CG jackan tänker väldigt mycket på djuren, tex så är fåglarna döda vid plockning. Pälsen är från vargar som inte är utrotningshotade. Du kan läsa mera på deras hemsida. O sen hur vida CG jackan behövs el ej..ja det är väll upp till var o en , heller hur? jag är iallfall väldig tacksam över min Närmare 20 minus här i stockholmstrakten för några dagar sedan.
    Tack! Jag älskar att dra på mig Goosejackan när jag är ute i skogen med vovven! Och det behöver inte bli en massa minus för att det ska vara kallt...här i Göteborg är snålblåsten riktigt vidrig stundtals och det går in i märg och ben.
  • Ett Liv

    Jag köper hällre en tröja som är dyr och som jag verkligen vill ha än 3 billiga tröjor som jag tycker är OK. Det finns flera fördelar med det.

    * Oftast är det bättre kvallité om man köper märkeskläder än på exempelvis HM
    * Om man köper något man verkligen gillar och som dessutom håller länge så blir det billigare i längden och dessutom miljövänligare
    * Oftast är det, för de som syr, bättre vilkor.

  • Sessan-

    När jag var yngre så köpte jag dyra trendiga märkeskläder, det gör jag inte nu.

    Nu satsar jag på klassiska plagg som håller stilen år efter år. Går inte att jämföra en ulltröja från tex Busnel mot en från HM.

    Personligen så känner jag mig finare i bra grejer, skulle aldrig köpa en fejkmärkes väska, eller något annat för den delen, skulle liksom kännas fel och jag skulle aldrig vara riktigt nöjd hur "lika den riktiga varan" den än var.

  • 3301

    Beror på. Funktionskläder som t.ex jackor/skor kan jag spendera mer på beroende på material, foder och kvalitet. Strumpor och underkläder köper jag det som är bekvämt till rimligt pris. Jeans och byxor spelar ingen roll så länge de är snygga och sitter bra. Händer att jag köper någon dyrare tröja om det verkligen är något snyggt som jag vill ha.

Svar på tråden Brukar du köpa svindyra märkeskläder till dig själv?