• bambu

Antikrundan snackar vidare...

Här fortsätter tråden "Någon mer som börjar närma sig 40 år och väntar nummer ett?". Under det år som tråden funnits har de flesta av oss fått barn och de små växer och frodas. Några av oss börjar fundera över nummer två...

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m40888808.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43582295.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m45946607.html

Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m48154174.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-10 18:35
    Bambu, 20/4, pojke
    Aledal, 18/6, Juni
    Ladycocos, 2/8, Elias
    Lyckoprinsessan, 11/8, Axel
    Kleopatra II, 27/8, flicka
    B Klein, 17/9, Kasper
    Minnie69, 22/9, flicka
    AnnaGee, 23/9, pojke
    Timmy97, 4/10, Tuva
    Katalina, 13/10, Axel och Arvid
    Illernos, 5/11, Signe
    Snattran, 9/11, flicka
    Irene Panik, 19/1, Wiggo
  • Svar på tråden Antikrundan snackar vidare...
  • B Klein

Ja usch Lyckoprinsessan. Det låter verkligen som en jobbig period i ditt liv. Man blir rätt varse att man ska vara rädd om varandra och att allt annat inte spelar så stor roll när man får allvarliga sjukdomar och dödsfall av vänner och likasinnade så tätt inpå livet.

Vi hade en helg på landet där lördagskvällen inte riktigt blev som vi hade tänkt oss. Kasper drog hårt i lillasysters arm när jag hade henne i famnen och vips så fick man sätta sig och köra 1½ timme till Astrid Lindgrens barnsjukhus eftersom lillskruttan hade ont och inte rörde på armen. Som tur var så var det "bara" en armbåge ur led så det gick fort att fixa eftersom det var så gott som tomt på akuten och barnsjuksköterskorna kunde lägga den rätt. Sen var det 1½ timme tillbaka. Men jag sa till min man att jag hoppas jag slipper åka dit igen för någon allvarlig sjukdom eller annat någon gång. Nu är det tyvärr en massa förmanande igen när han är i närheten av lillasyster. Det var lite lugnare med det under en period då hon är betydligt mer tålig nu och jag mest kollat hur hon reagerat men efter det här så tar vi det säkra före det osäkra. Det här kommer han få höra för resten av sitt liv precis som min bror som såg till att mina framtänder slogs ut och piskade mig tvärs över bröstet .

• AnnaGee

B. Klein: Åh nej, vad jobbigt för er och framför allt för lilltjejen. Skönt ändå att det inte var något allvarligare. Vad lätt hänt sådant är Under helgen har jag hört min röst nästan hela tiden: "Akta fingrarna i dörren", "akta hans huvud", "nej, dra inte lillebror i armen", "Nej, sätt inte kopplet om lillasysters hals när du leker hund" osv osv.......

• B Klein
    AnnaGee skrev 2012-10-28 21:31:31 följande:
    "Nej, sätt inte kopplet om lillasysters hals när du leker hund" osv osv.......

Nej, det vill man ju inte gärna vara med om .

Innan vi visste säkert vad det var så var man ju rätt orolig också. Vi anande ju att det kunde vara något ur led. Axeln trodde jag eftersom jag inte visste att det oftast är armbågar på små barn men axeln såg inte ut att vara ur led och hon verkade inte tycka det gjorde ont om vi rörde där. Mest oroade man sig för att något skulle vara allvarligt skadat. Jag hörde ju ett knak i armen när han drog i henne. 
  • snattran

För att armbågen ska gå ur led (pigluxation) krävs dock inte särskilt kraftigt våld. Här var det pappan som var den "skyldige" när A lekte genom att hänga sig i hans armar, och han av ren reflex drog till när hunden kom farande. Jag lyckades lägerätta själv när jag förstod vad som hänt. Detta hände för ett år sedan, och vi har sedan dess varit lite försiktiga med armarna, förmanat syskon och morföräldrar när de lekt på liknande sätt, eftersom det tydligen inte är så ovanligt att det händer flera gånger, dock sällan hos barn äldre än fem år.

Jag skriver sällan men läser regelbundet. Förutom insomningen på kvällarna som jag nämnt hundra gånger förut så verkar vi ha ungefär samma bekymmer som ni andra. A har varken slutat med napp (även om vi begränsar användningen till nattetid) eller blöja än, och toaletträningen går just nu sämre än någonsin. Hon tycker helt klart det är bekvämast med blöja, och har vant sig vid att göra både det ena och det andra där. De försöker också på förskolan (där det finns lite kompistryck, då flera av hennes jämnåriga är blöjfria nu), men det verkar inte som om de har någon större framgång de heller.

Annars tycker jag det är fantastiskt att få ha denna lilla människa, med så mycket egna tankar, känslor och idéer som hon alltmer kan ge uttryck för, i min närhet. Intensivt är det ju dock, och när jag läser om er som har fler känns det ändå rätt skönt att bara ha en, och kunna slösa all uppmärksamhet på henne (även om jag gärna hade velat ha fler om jag varit yngre). Nu har vi ju tidvis tre barn i huset vi också, men de större barnen är inte småbarn längre och klarar sig alltmer själva, samtidigt som de är en väldig tillgång för sin lillasyster. De ska för övrigt få ännu ett småsyskon, som då blir A:s halvsyskons halvsyskon. Därmed blir vi i ännu högre grad det som med en modern benämning kallas nätverksfamilj.

• bambu

Hej på er! Även jag läser mer än jag skriver, det är fullt upp med två barn även om lillasyster är enkel och jag får sova rätt bra på nätterna tack och lov! Snattran - vi har också problem med blöjavvänjning! Napp har han som väl är knappt använt. Men blöjorna... nu när vi dessutom har två blöjbarn och när storebror är så duktig när det gäller mycket annat... Vet inte hur vi ska gå vidare!

• Lyckoprinsessan

Vi bara slutade med blöja rakt av i somras... han kissade i byxorna i en vecka sedan lärde han sig. Säg att blöjorna är slut och testa i jul när ni är lediga och hemma hela dagarna

• B Klein

Ni föräldralediga tjejer (och ni andra som vill ta en dag ledigt från jobbet), ska vi ta och träffas? För att inte stressa över dagishämtning så föreslår jag att även våra stora barn är med eftersom jag dessutom vill träffa dem nu när de är större. Om vi träffas på något lekland så finns det underhållning och kanske lite chans till snack.

Jag känner till:
    http://www.kaatach.se/
    http://www.lekvegas.se/
    http://www.andyslekland.se/stockholm/
    Alla dessa ligger söder om stan. Ni kanske känner till några andra mer i city om det passar bättre.

Har ni lust och tid någon gång under 26-29 november?     

• Ladycocos

Hejsan!

Jag är gärna med på en träff!!
    Men är ett lekland det bästa om vi vill kunna prata? De gånger jag varit på lekland så har det bara slutat att man jagat ungarna överallt... Vet ju inte hur era stora är men E ÄLSKAR att klättra både högt och lågt, och detta i kombination med att mina små oxå är väldigt mobila känns mest som en katastrof...

• AnnaGee

Jaaa!

Vad kul. Den 29/11 är K ledig från förskolan, men andra dagar borde också funka. Jag har varit på Andys lekland i Sickla. Det var en helgdag när det var mycket folk, men det borde ju vara mycket bättre en vardag.  

Svar på tråden Antikrundan snackar vidare...