• bambu

    Antikrundan snackar vidare...

    Här fortsätter tråden "Någon mer som börjar närma sig 40 år och väntar nummer ett?". Under det år som tråden funnits har de flesta av oss fått barn och de små växer och frodas. Några av oss börjar fundera över nummer två...

    Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m40888808.html


    Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43582295.html


    Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m45946607.html


    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m48154174.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-10 18:35
    Bambu, 20/4, pojke
    Aledal, 18/6, Juni
    Ladycocos, 2/8, Elias
    Lyckoprinsessan, 11/8, Axel
    Kleopatra II, 27/8, flicka
    B Klein, 17/9, Kasper
    Minnie69, 22/9, flicka
    AnnaGee, 23/9, pojke
    Timmy97, 4/10, Tuva
    Katalina, 13/10, Axel och Arvid
    Illernos, 5/11, Signe
    Snattran, 9/11, flicka
    Irene Panik, 19/1, Wiggo
  • Svar på tråden Antikrundan snackar vidare...
  • timmy97

    Hej alla. 
    Vad sägs om att vi försöker få till en träff efter nyår?
    Jag har rätt fullt upp framöver innan jul, och jag vet att jag inte är ensam.

    Annars är det som för alla andra denna årstid, förkylningar, hosta (krupp för Tuva, tyvärr) men annars bra! :)
    Treårstrotset är enormt och en ettåring som vill väääääldigt mkt. 

    (just nu tända och släcka lampan 400 ggr.)

    Bambu, hur går det med lillan?? 

    En annan sak, vi slutade med blöjor i somras, det gick supersmidigt. Jag hade trott att vi skulle behöva öva och öva, men icke. 
    Jag tror att när de är redo så är de. Kanske behöver en del mer uppmuntran än andra, men jag tror ändå att det är bäst om barnet själv får avgöra. (med mamma och pappas stöd.)

     

  • bambu

    Ja, treårstrotset går en på nerverna många gånger... Jag är själv med båda barnen två kvällar i veckan, men då är treåringen oväntat enkel (inte alltid, men ofta) jämfört med när pappa kommer hem... Lillasyster är hur go som helst och så enkel jämfört med hur brorsan var!!! Underbart att få uppleva det! Ligger och ler och jollrar... äter och lägger på sig otroligt snabbt! Vart tog den lilla späda bebisen vägen? 50-storlekarna på kläder varade bara ett par veckor... Så härligt det är, men tiden går så fort och man sörjer ju lite att man inte hinner lägga så mycket tid på henne som man lade på den första. Man förstår att det skiljer sig en del hur man blir som ensambarn resp med äldre syskon...

    Vi hade ju ett halvår när det funkade bra med potta etc, men efter att det tog tvärstopp har det gått trögt. Han har dock andra styrkor... Vi har kämpat på så mycket vi orkat detta kaotiska år med allt som hänt i övrigt, vilket varit mycket... Han är så förbaskat envis bara! Och hålla sig kan han iallafall... Jobbigt ha två blöjbarn.

  • AnnaGee

    Bambu: Tvillingarna blir 10 månader idag och har precis börjat med strl 74 i kläder! Där ser man vilka skillnader det kan vara mellan barn. Det där med 3-årstrotset känner jag igen härifrån.Så trotsig och så underbar på samma gång.

    Det är så roligt att läsa om hur ni alla har det. Ser också fram emot en träff framöver. 

  • B Klein
    bambu skrev 2012-11-27 00:46:29 följande:
    Ja, treårstrotset går en på nerverna många gånger... Jag är själv med båda barnen två kvällar i veckan, men då är treåringen oväntat enkel (inte alltid, men ofta) jämfört med när pappa kommer hem... Lillasyster är hur go som helst och så enkel jämfört med hur brorsan var!!! Underbart att få uppleva det! Ligger och ler och jollrar... äter och lägger på sig otroligt snabbt! Vart tog den lilla späda bebisen vägen? 50-storlekarna på kläder varade bara ett par veckor... Så härligt det är, men tiden går så fort och man sörjer ju lite att man inte hinner lägga så mycket tid på henne som man lade på den första. Man förstår att det skiljer sig en del hur man blir som ensambarn resp med äldre syskon... 
    Vi upplever också att det är värre när vi båda är hemma och lugnare om bara en är det. Just nu är det mammigt värre, för båda barnen. K har dock haft det väldigt bra sista tiden. Förra veckan var han hemma med mig på måndagen, dagis tisdag, Junibacken med farmor onsdag, följde med farmor hem och stannade till lördag. Maken åkte dit fredag kväll och stannade också till lördag. De kom hem lördag fm och på em kom min syster och hämtade K för lek och övernattning (första gången hos henne över natten). När hon frågade honom på söndagen när de skulle åka hem så svarade K "om ett par veckor". Att få 100% fokus var tydligen toppen!! .

    Apropå storlekar så håller jag också på och fasar över till storlek 74 nu och C är över 6 månader. Hon vägde 7 kg på fem månaderskollen och 7.4 förra veckan .  
  • B Klein
    timmy97 skrev 2012-11-26 20:24:09 följande:
    Hej alla. 
    Vad sägs om att vi försöker få till en träff efter nyår?

    Kan ni direkt efter nyår, typ 2-4 januari? Vi kan 3dje och 4de men sen försvinner vi till Thailand i massor av veckor. 
  • Ladycocos

    Åhh Thailand!! HÄRLIGT!!! När är ni hemma igen?

    Förslag: Vad sägs om att vi planerar in ett firande av Antikrundans födelsedag (förhindrar ju inte en träff efter nyår) 

    Med lite planering så borde många kunna sluta upp, och jag tycker att det vore skoj om vi kunde hitta något ställe att hyra för en dag/dygn/helg, så att vi kan bre ut oss och låta ungarna fara fram, och det ger oss lite större chans att få prata och umgås... 

  • Illernos

    Kära alla! Gud så sjuka ni är! FRamförallt ni Ladycocos! Måtte ni ha support omkring er!!!

    Jag har som vanligt full av beundran för er som har fler än ett barn! Jag tycker det flyter lite smidigare nu när vårt Guld är 3 år fyllda. Lite mer självständig och kan sysselsätta sig själv lite grann. Å andra sidan så är det ju trots tider, men lika eländigt och trotsigt som det är i perioder lika mycket underbart får man ju var med om så det är som att det jämnar ut sig. Orden kommer också så roligt nu tycker jag. Hon provar olika kombinationer, vissa bättre än andra tex. "snippan snut, nu är sagan slut" eller "kladdiga Gå" istället för klara färdiga gå!

    oj, måste rusa..

    vi hörs!!

  • Ladycocos

    Vi avslutade dessutom hela sjukdomsperioden med att Nemi hamnade 4 dagar på sjukhuset Över 40 grader, helt apatisk och med andningssvårigheter...   SUCK!!

    Nix, inte skymten av avlastning!

    BKlein, jag ler lite åt C's vikt, en stadig liten tjej! Nemi låg på 9,8 på 1årskollen, men droppade ner till 9,2 nu när hon var sjuk, så hon är en liten tunn tjej, men rätt lång. Måns är som E, stor och stadig och 92 sitter bra kring den trinda magen
    Men bägge är matvrak utan dess like!! Lilltjejen är så hyperaktiv att hon förbränner allt blixtsnabbt! Hon är känd för att trycka i sig en rejäl middag vid 17.30, sen klunka i sig 2,5 dl fullkornsvälling kl 19, men ändå vara för hungrig för att somna vid 19.30 och drar då lätt ytterligare 2 dl välling innan hon kan komma till ro...

    Äntligen har sömnen tagit den stora vändningen! och nu sover de hela nätterna utan stök! De somnar vid 19.30 och trynar gärna till 07.30 vilket verkligen uppskattas Enda problemet då blir att vi får så förbaskat brådis till dagis eftersom E och är en liten morgongosare... Den stora skillnaden kom verkligen när de blev så stora att de orkar hela dagarna på 1 eventuellt 2 små tupplurer. Inte ens i bilen somnar de varje gång numera.

    Nemi springer och klättar sen ca 2 månader, men Måns har först nu i helgen börjat ta flera steg sammanhängande utan stöd.. Lustigt är att E var prick 14 månader när han började gå, och M/N bliur ju 14 månader på onsdag

    Vi hade en blöjgenombrott här efter att kusinerna varit på besök, E grubblade mycket kring varför kusin K sov utan blöja, och jag förklarade att när han är så stor att han känner att han är kissnödig även i sömnen så ska även han få sova utan. Gissa om jag blev förvånad när E efter det har börjat vakna sen på kvällarna och behöver gå och kissa!!!! De senaste 3 veckorna har det bara varit 1 fuktig morgonblöja.. Så nu känns det mest som om det hänger på min ork att bli av med blöjan helt. Tyvärr njuter jag just nu alltför mycket av ostörd nattsömn för att orka... Skäms
    MEN efter julen, som ska firas borta, så ska jag se om vi inte kan fixa till det!!

    Största problemet just nu är att vi nästan aldrig är ute... Jag har fortfarande inte klurat ut hur jag ska hålla alla glada.. E vill vara ute och busa, M&N är INTE nöjda med att bara sitta i vagnen, och pulka är ju bara skoj om den rör på sig.. Så de blir bara sittade olyckliga i en lerpöl eller som nu i snön... Åhh vad jag längtar till våren!! Då kommer de gå bra, och klara sig lite mer själva när vi är ute. och nästa vinter kommer även de vara rätt stora busar. Får väl se på det och acceptera det som en tillfällig inneperiod i livet, det är såå mycket lättare att låta dem busa hemma, på ÖF eller hos nån kompis med barn

     

  • B Klein

    Men kära nån Ladycocos. 4 dagar på sjukhuset för Nemi låter inte kul alls. Här nöjer vi oss med förkylningar och lite vanlig magsjuka men det går ju ganska snabbt över. Just nu är det C som är dunderförkyld men hon är tapper. Dock vill hon inte ha någon fast föda alls så jag ammar henne fullt ut sen tre dagar men endast dagtid. Nätterna sover hon bra rakt igenom och jag har äntligen acklimatiserat mig till god nattsömn så jag vaknar inte 117 gånger längre utan anledning.

    Ja, det är ett lite pussel det där med dagishämtning och lämning och andra barnens sovtider och hinna i tid osv. Eftersom vi har morgonpigga ungar så är vi alltid vakna kl 6 här i huset så vi brukar ha gott om tid men det gör att C kan vara fasligt trött och grinig innan man kommit iväg till dagis och hon somnar i vagnen. Men det går ju över.

    Kul men jobbigt att ha alla springandes runt hemma. Jag tror inte att C kommer vara lika tidig som K men man vet ju aldrig. Hon har faktiskt ännu ej rullat över från rygg till mage. Det är inte det att jag inte tror hon kan men hon hatar verkligen magläge och rullar omedelbart över till rygg om man lägger henne på mage så hon vill ju ABSOLUT inte råka rulla över till mage från rygg och avbryter sina vändningar innan hon kommit så långt. Hon börjar sitta relativt bra nu också men slänger sig fortfarande okontrollerat bakåt så man får lägga lite kuddar runt henne. K stod ju på alla fyra och gungade från 5 månaders ålder och kröp vid 7 månader. C, som är 7 månader idag, lär väl ta sig från sittandes till krypandes om hon ska krypa och det lär ta ett tag. Hon står helst men man måste ju hålla i henne.

    Det är ju en smått bökig tid med vinter och stora kläder för de barn som nyss lärt sig gå så jag förstår att det är lite stökigt ute. Har ni ingen jättestor pulka du kan sätta alla i så har du bara en att dra?

    Bra att det händer något på blöjfronten. K har ju världens partyblåsa så han klarar sig utan problem 12 timmar på natten och gärna ett par timmar till på morgonen men vi brukar "tvinga" honom att gå på toa på morgonen.   

    Illneros, visst är det kul med talet. Man får goda skratt ibland. De har övat på att rimma på dagis så nu rimmar Kasper riktigt bra. Jag är verkligen imponerad. Han är fortfarande intresserad av stavning och kan nu själv tala om vilken bokstav olika ord börjar på. När vi kommer hem från Thailand kommer han och hans tre kompisar få byta avdelning till storbarnsavdelningen. Det tror jag kommer bli jättebra då det är så mycket små barn på hans avdelning nu. Han behöver få lite fler kompisar och få lite mer aktiva lekar. Han känns lite håglös ibland när jag lämnar på dagis och är de andra två 09:orna borta så vill han knappt vara där.

  • AnnaGee

    Illernos: Vad roligt att få en lägesrapport från er. Jag håller helt med dig, det är så roligt när 3-åringarna pratar, berättar, rimmar och sjunger. Än så länge är det här den roligaste åldern (dock med en hel del trots) hittills.

    Ladycocos: Vilken otur ni har haft med sjukdomar. Det är kul att läsa om dina tvillingar, eftersom ni ligger steget före. Jag har bekymrat mig lite för att flickan är ganska tunn. Nu när de är 10 månader, väger hon 8,2 kg och brorsan nära 9 kg. De är lika långa, 73 cm. Det märkliga är, att de äter precis samma mängd mat. Nu förstår jag på din beskrivning att det är lite lika hos er. Annars tycker jag att livet med tvillingarna blir allt roligare. Pojken är mer försigkommen, kryper och klättrar överallt. Flickan mer lugn och stillsam.

    B. Klein: Krya på er! Vi håller kontakten om vi är friska tills på torsdag. Jag är säker på att det kommer att bli ett lyft för din K, att börja på storbarnsavdelningen. Min K fick äldre kompisar som precis som han, gillar att prata. Vet ju att din K precis som min, är "snackis-killar".

    Ja, här är det också sjukstuga, men inte nära Ladycocos nivåer. K och jag fick kräksjuka i förra veckan. Under helgen blev alla här hemma brakförkylda och tvillingarna fick andingssvårigheter. Jag var med dem på barnläkarmottagningen idag och båda har förkylningsastma till följd av RS-viruset som nyfödda. Nu inhalerar de kortison och luftrörsvidgande medicin var tredje timme. Ett pyssel men en vanlig åkomma.

            

Svar på tråden Antikrundan snackar vidare...