• tusa

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Pemberly skrev 2014-01-10 10:28:11 följande:
    Det låg i livmodern och hjärtat slog! Åh vad lättad jag blev
    {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}!!!
  • tusa

Stort Grattis Mariekarolina!! {#emotions_dlg.flower}Glad Vilken otrolig lättnad!

Till er nya: Beklagar verkligen era X men välkomna hit.

Efter mitt första X lämnades den ledaren. Flera år senare födde jag min son, 2000.
    Jan. 2012 Fick jag mitt andra X, på andra sidan och den ledaren togs bort. 4mån. senare stod det klart, via spolning, att den trasiga de lämnade faktiskt var blockerad och helt ur funktion.

Det var båda gångerna utdraget med feldiagnoser, ultraljud blodprover, inga besked, blödningar och tillslut förgörande smärta och akut op...
    Ingen av gångerna har jag känt mig speciellt välbemött eller omhändertagen, tyvärr...

För 1 v sedan har jag börjat min första IVF behandling och preliminärt så kommer jag att få ett embryo återinfört v.6!!! Solig

Det är tungt, verkligen super tungt att vara med om X, och tyvärr så ökar ju risken när man väl haft ett...men är man medveten om det så upptäcker man ju kanske tidigare och kan då kanske få slippa fler akutoperationer, även om det inte blivit så för mig. Å andra sidan så kan inte första reaktionen på ett plus på stickan längre bli ohejdad lycka, utan istället återhållen oro till bekräftande VUL, som ju några här nyss fått positiva besked efter Solig

Efter mitt senaste så grät jag och dog när hela min värld slogs sönder då jag fick veta att jag aldrig kan bli naturligt befruktad. Upp emot 1 år tog det innan jag började komma över det och under året efter det föll faktiskt allt om bejbis i glömska, för att åter stiga till ytan nu när vi äntligen blev kallade till IVF-kliniken i början på december Glad

Vad man kan utgå ifrån är ju att ni båda har minst en fungerande ledare kvar och den brukar kompensera då den andra är borta, med att faktiskt plocka upp ägg från båda sidorna!? Kan ju också vara så att de kvarlämnade ledarna läker, kan man aldrig veta, och kanske varför man lämnar kvar så ofta man kan. Kroppen kan ha en otrolig förmåga att läka och vilja bli gravid! Flört Kör på så fort ni vill och kan och när ni får plus begär ni exta tidigt VUL. Inte alls säkert att detta kommer påverka fertiliteten alls!

• tusa
    seline13 skrev 2014-01-14 16:50:36 följande:
    Tusa, jag måste bara tacka dig för ditt inlägg. Kändes på något sätt väldigt upplyftande! Jag har beslutat mig för att försöka sluta mala detta. Det kommer säkert upp till ytan igen när vi kommer börja försöka igen (och naturligtvis vid en eventuell graviditet) men tills dess vet jag ju ändå inget. Jag håller tummarna för att IVF funkar för er! 
    Hjärta
  • tusa
    Lilla Morran skrev 2014-01-09 15:59:32 följande:
    Lycka till alla i denna tråd!!! Jag fick ett x, sedan blev det två ivf-graviditeter och nu har vi snart dessutom två graviditeter på "vanlig" väg också. Trodde aldrig när jag opererades för mitt x att jag skulle få möjligheten att bli fyrbarnsmamma...
    Tack för peppen! {#emotions_dlg.flower} sådana historier behöver vi Skrattande
  • tusa
    Kingston skrev 2014-01-20 00:22:44 följande:
    Pemberly: har du inte fått genomgå en spolning innan ni började med IVF? Jag försöker få till en sån för jag tror också det är nåt knas med min kvarvarande äggledare.
    Om det visar sig vara stopp i den också har man ju inget annat val än att gå vidare med IVF...
    Tycker absolut du ska pressa för en spolning! Dels får du ju veta om ni alls kan själva, och det är ju väntan och ovisshet som tar knäcken på en!

Beskedet kan ju bli tungt, som det blev för mig, MEN det blir ett ordentligt faktum att förhålla sig till, så man vet hur man ska gå vidare, känslomässigt. Bara att få veta hjälper otroligt...jag kraschade ju totalt när jag fick veta att vi aldrig skulle kunna själva, men då kunde jag ju också börja med sorgearbetet och slapp stressen och det krossade hoppet varje månad när mensen kom.. Besked om IVF kändes då som en dödsdom, MEN man vet ju exakt när det kan bli plus och inte!, så det är ju relativt snällt för psyket på det sättet Glad

Den andra anledningen till spolningen är att om det bara är ett litet "löst" stopp så kan det bli bortspolat. Till en viss gräns verkar det som att de också kan trycka passagen fri, vilket jag tror hon försökte med mig, men det var ju totalstopp. Var beredd på smärta, det var inte jag och fick en chock! Det gör ju inte ont för alla, har jag förstått, men om du har stock.. Det var som ett till X-anfall!!

Se till att du får ha med dig din man, det önskade jag att jag haft. Han var med, men blev tillsagd att vänta utanför, och jag var för stressad för att komma på att insistera Obestämd Hade resultatet varit positivt så hade det kanske inte spelat nån roll.

Jag fick telefonterrorisera lite och det tog 4 mån från operationen. Du ska göra en "vårdbegäran" och följ sedan upp med tät telefon och/eller mail kontakt Flört

Denna vecka börjar jag med sprutorna som ska stimulera äggen och som det ser ut nu så kommer jag att bli gravid v.6!! Solig
  • tusa

Så lite Kingston {#emotions_dlg.flower}

För oss var ju spolningen en del i utredningen. Hoppas det går bra och att du inte ska behöva kriga alltför mycket! Cool

• tusa
    Österlenska skrev 2014-01-23 19:11:06 följande:
    Två år sen mitt utomkveds och ingen ny graviditet än. Men nu har jag mellanblödning och är så orolig så jag knappt tänker på annat. Ringde gyn idag och jag har en tid sen innan lite senare i februari. Hon tyckte jag kunde vänta. Samma gamla visa: Får du ont eller störtblöder så hör av dig.

Tänk om det är ännu ett X?! Orkar jag det? Vad görs då? Fick cellgift förra gången så kanske det blir op. Gått ner drygt 20 kg sen mitt förra X. Hoppas på mirakel...
    Hej Österlenska. Kommer ihåg dig, jag fick mitt senaste samtidigt som dig och har inte heller blivit gravid ännu. Kommer göra vår 1a ivf nästa vecka, så jag hoppas ännu.

Hoppas sååå att du verkligen är gravid och att det sitter rätt!!! Har du fått vara och kolla ännu??? Ja, mycket lite är värre än väntan i ovisshet..{#emotions_dlg.flower}..."ont och störtblöder" ja, så säger de alltid, men då är det ju "försent" redan Skrikandes,,,Vi blir verkligen hårt prövade i vår barnlängtan,,

Båda mina sidor är ju förstörda, så jag slipper oroa mig för X längre, jag kan ju inte bli befruktad naturligt alls och på det sättet är det faktiskt skönt, men jag kommer ihåg tydligt hur det var!! Gråter

Önskar så att det gått bra för dig, hoppas du skriver här..

Fantastiskt med de 20 kilona, vilken bedrift! Stort Grattis till det Hjärta
  • tusa
    Lappgeten skrev 2014-01-30 09:52:52 följande:
    Den 7/1 föddes äntligen våran lilla Rut. Nio dagar över tiden och fyra år efter första utomkvedet.

Det mesta känns fortfarande ganska overkligt men vi är otroligt glada över vår dotter.

Vad tråkigt att det är så många nya i tråden, hoppas ni får bra hjälp och snart får ert efterlängtade barn. Jag har haft jättestort stöd av tråden och tyvärr är jag en av de som varit med väldigt länge. Jag fick första utomkvedet januari 2010, missfall 2011 och utomkved igen  2012 och opererat bort bägge äggledarna så Rut fick vi via IVF.
    SkålHjärta{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}Hjärta!!!!!!

Tack för Underbara nyheter och ett mega Grattis till RUT!! SoligNalle

...njut!! De här dagarna kommer aldrig tillbaka!...en massa andra härliga faser tar ju vid allteftersom, men inget är som när de är alldeles nya Solig

Här har jag varit på VUL idag och på onsdag kl.08.00 sker äggplocket! Återföring av vårt embryo blir fredag eller måndag(v.7) beronde på om äggen ska långtidsodlas eller inte... Otroligt skönt att ha fasta hållpunkter...OCH att jag om ca 1-1,5v kommer vara gravid!! {#emotions_dlg.flower} Nej, misslyckande finns inte! Om bara några fjuttiga dagar så kommer det vi väntat på i 4år att bli verklighet!!??....så stort att jag har svårt att ta in det...
  • tusa
    majbebbe skrev 2014-01-27 14:45:14 följande:
    tack men tyvärr har jag fått ett mf. Graviditeten verkade ha avstannat redan i v.7...
    ...neej...Gråter Är så ledsen för er skull...{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • tusa
    Supers skrev 2014-01-30 19:20:36 följande:
    Tusa: Vad spännande :) Önskar er all lycka till. Våran FET blev uppskjutet pga min mens börjat ta 31 dagars cyklar :O ..men den som väntar på ngt gott ;)

Kramis
    När ser det ut att bli av för er då? Kram på dig med! 
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3