• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • ewaulrica
    RaraS skrev 2010-12-14 12:54:45 följande:

Mycket äggstock och äggledare här.....skrev fel ovan, menade "många här med bara en äggledare"!

Men det är ju precis det jag skrev om? Jag hade också bara en äggledare innan jag blev gravid.
  • ewaulrica
    RaraS skrev 2010-12-14 12:59:55 följande:
    För citera Ewaulrica i ett tidigare inlägg:
    "för att få igång lite bätte ägglossning på egen hand skulle jag rekommendera dig att äta Apiforce. Den kickar igång äl och ger kraftigare äl."

Kanske provar det om ett par månader om det går trögt!
    hehe..kan varmt rekommendera Apiforce. Det blev tryck i ägglossningarna! :)
  • RaraS
    ewaulrica skrev 2010-12-14 13:38:32 följande:
    Men det är ju precis det jag skrev om? Jag hade också bara en äggledare innan jag blev gravid.
    Jo, f’låt, vad jag menar är bara att man har svårt att tro på det när man inte har hört talats om någon som lyckats…men det är säkert så, jag hoppas ju det!

Vet du vilken äggstock ditt ägg kom ifrån när du blev gravid?! ”Rätt” eller ”fel” sida?

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • ewaulrica

Jag sökte MASSOR om detta när jag försökte bli gravid, jag sökte på typ "bli gravid med bara en äggledare" på google och fick en del vettiga svar, faktiskt Glad Vad jag har förstått så tar det dock eventuellt lite längre tid att bli gravid, kanske ända upp till ett år. (fast det är ju nästan genomsnitt ändå, förutom för de som blir gravida efter ett par, tre månader..) Flört

Min "mens" och ägglossning strulade rätt så rejält under sommaren, jag hade dessutom en cysta som ställde till med problem, så jag vet när jag hade äl men inte när jag blev gravid, riktigt. Enligt de ulj som gjorts så blev jag gravid typ 1 aug, men jag vet inte ens om vi hade sex då, liksom... Två veckor innan det hade jag en stötblödning i två dagar, sen inget mer. därefter kom "glada gubben" (äl-testet) bara hipp som happ.

Jag kände av lite i kroppen och på vänster sida dagarna innan, så jag misstänkte att det skulle var äl på "fel" sida igen. (hade haft länningar av det hela tiden månaderna innan) Men vi körde på eftersom det var sista tillfället innan vi skulle till Sophiahemmet för IVF-utredning. Jag hade verkligen inget hopp om att det skulle funka, kände inga som helst graviditetssymtom heller, som jag alltid har gjort innan. Fram till den dagen jag testade plus så var jag helt säker på (av kroppsliga symtom) att mensen skulle komma, det kändes EXAKT så. Glad Sen stod jag där, tvärförvånad, med ett plus på stickan..hur nu det gick till...

• ewaulrica
    RaraS skrev 2010-12-14 14:01:07 följande:
    Jo, f’låt, vad jag menar är bara att man har svårt att tro på det när man inte har hört talats om någon som lyckats…men det är säkert så, jag hoppas ju det!

Vet du vilken äggstock ditt ägg kom ifrån när du blev gravid?! ”Rätt” eller ”fel” sida?

sen kan jag tipsa om att man kan få info av den som utförde op för X:et, om de kollade upp "status" på den andra, kvarvarande äggledaren. Jag fick info om detta när jag ringde upp senare, ofta så brukar de kolla hur den kvarvarande ser ut, rörligheten och så, innan de avslutar op.
  • RaraS

Roligt!
    Kul att höra hur olika det kan kännas när man blir gravid!
    Det har ju även Acinna berättat om!
    Hoppas verkligen det går bra för dig hela vägen!!!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Sunflower Sthlm
    Mmmbop skrev 2010-12-14 15:45:04 följande:
    Wehoo! från 482 till 141 i Hcg på en vecka! 70 % ner alltså!
    Härligt, grattis! Glad Sa ju att det skulle gå snabbt neråt när det väl började minska.
  • Mika1980

Är lite glad - min gynekolog ringde mig i dag och sa att jag kunde komma förbi efter jobbet och hämta remisser för vul på sophiahemmet och recept på pregnyl (ägglossningsspruta) eftersom han skulle vara ledig nu och jag som sagt äter pergotime och bör kollas med vul. Blev positivt överraskad av omtanken, och att kunna reglera när man får äl genom att ta en spruta är ju perfekt om man nu ska åka till köpenhamn och inseminera :) Har inte känt så mkt mer på höger sida dock, men hoppas såklart. Om jag får fler äggblåsor i vänster äggstock och ingen i höger - tycker ni att jag ska chansa och åka till köpenhamn då?

Fick förresten höra av gyn att äggen inte kan bli för stora, det är äggblåsorna som kan bli uppåt 22-24 mm, själva äggen är mikroskopiska. Så då var det inte därför jag fick X, kan inte riktigt sluta fundera över varför.
    Skulle också vilja göra en spolning, är så rädd att det har blivit ngt knas med även högra äggledaren, genomgick ju en stor bukoperation och hade en infektion och blödning i buken även efter operationen..

Mmmbop: härligt, snart är du nere på 0.

• Lemis

Hej!
    Jag har tyvärr också haft ett X och den 30 okt (i år) så fick jag akut op via buken bort min äggledare och förlorade över 2 liter blod. Det var tur jag kom i tid annars hade jag inte suttit här idag kanske?
    det är hemskt att behöva genomgå detta inget man önska sin värsta fiender precis!

Mika 1980:  Jag har också eller jag tänker ofta på varför jag fick mitt X. Jag vet att jag frågade läkaren och hon frågade om jag haft en infektion eftersom den högra äggledare som  nu är borta var lite buklig. inget jag vet om i så fall, men jag ringde sen senare och pratade med en annan läkare på gynavd här i blekinge och hon berättade för mig att ibland hittar inte ägget rätt.  Det finns så många orsaker. jag trodde först att allt var ett slutet system i kroppen, men så fel man har, och vad mycket man lärt sig.
    jag har en son sen innan som jag fick göra akutsnitt med, så jag vet inte heller om det var ärrbildning som gjorde så jag fick X, Jag frågade om det var mycket sånt, men det var det inte. 
    jag tror jag läste i en  annan tråd att du också fick ett bukop?
    Hur länge blev du rekomenderad att vänta med att skaffa barn igen?

En fråga till alla här!

Hur upplever ni att andra är mot er efter vad ni gått igenom?

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3