• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mika1980

Ja jag hoppas det sunflower :) Känner iof mer på vänster men är ju känslig på den sidan efter op.
    Jag tyckte också att det kändes att spola äggledarna, men inte så farligt eftersom de tog det extremt försiktigt..jag var väldigt rädd innan. Och så hade jag tagit en värktablett innan. Men jag kräktes på vägen hem sedan, kan tydligen bli så pga någon nerv som de kan komma åt under undersökningen. Jag blödde lite efteråt också. Men jag hade också perfekt passage på båda sidor, men fick ju tyvärr x ändå. Jag tror faktiskt att det beror på att mitt ägg var för stort..fick höra av en gynsyrra som jag känner att det inte ska vara större än 20, och mitt var 22 den gången.. Skulle verkligen vilja få en ägglossningsspruta utskrivet så att man kan styra ägglossningen lite själv, och undvika att det blir för stort. Men min gyn svarar aldrig på mina mejl och är nästan omöjlig att få tag på. :/

• acinna

Sunflower: Hoppas du mår bättre snart, och att det är på vänster sida ägget kommer ifrån nästa gång!!!

Mika: Jag håller tummarna för att det ska fungera denna gången, så att du slipper må så dåligt någon längre tid!

Lycka till båda två!!! 

• Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2010-12-13 19:41:56 följande:
    Trist att höra att det var dålig passage i den högra!
    Ibland kan de "krampa" när vätskan kommer som gör att passagen blir sämre sen kan kroppen även ta hand om blockeringarna själv.
    Jag har gjort kontraströntgen tre ggr, de två första gångerna visade blockering i den ena och väldigt dålig passage i den andra men trotts dt blev jag gravid och den graviditeten satt rätt.
    Och nu sist de kollade så hade båda fri passage, hur det är möjligt är en gåta.
    Tack fina du för solskenshistorien! :) Precis sådant som jag behöver höra nu. Det är nackdelen med att ha äggledaren i behåll, har ingen aning om hur vi ska göra nu. Chansa och ta risken att få ett nytt X i samma äggledare eller se om jag kan få vul för att se vilken sida jag släpper ägget på (och då enbart försöka när jag har ägglossning på vänster. ) *suck* Vet inte alls eftersom det inte gick att avgöra hur dålig passage det var i höger och att man därför inte vet, höger trots allt kanske funkar.

Plus att läkaren ville inte riktigt rekommendera mig att bara försöka när det är ägglossning på vänster heller eftersom man, enl. honom, aldrig kan veta hundra om ägget kommer att tas upp av samma äggledare alt. att det går ner i vänster äggledare och sedan "klättrar" upp i höger ändå.
    Ångest!
  • Minkärlek09

någon som vet om man kan spola äggledare efter mf eller måste man vänta tills efter mensen kommer?

• Sunflower Sthlm
    Minkärlek09 skrev 2010-12-13 21:59:13 följande:
    någon som vet om man kan spola äggledare efter mf eller måste man vänta tills efter mensen kommer?

Man spolar på dag 5 till 13 i menscykeln (dagarna kan variera mellan sjukhusen har jag märkt men ungefär de dagarna, inte tidigare eller senare iaf) men det kan vara svårt att få en spolning har många fått erfara i den här tråden. Om du enbart haft ett missfall så kan det nog bli svårt att få en tid för spolning, jag fick en enbart för att jag haft ett X som behandlades med cellgift och därmed har en delvis skadad äggledare i behåll.

• Minkärlek09
    Sunflower Sthlm skrev 2010-12-13 22:05:36 följande:

Man spolar på dag 5 till 13 i menscykeln (dagarna kan variera mellan sjukhusen har jag märkt men ungefär de dagarna, inte tidigare eller senare iaf) men det kan vara svårt att få en spolning har många fått erfara i den här tråden. Om du enbart haft ett missfall så kan det nog bli svårt att få en tid för spolning, jag fick en enbart för att jag haft ett X som behandlades med cellgift och därmed har en delvis skadad äggledare i behåll.

redan fått beviljat för länge sedan går privat. han ville spola den efter mitt x men blev gravid med missfall så undrade nu om jag måste vänta till mensen
  • Minkärlek09
    Sunflower Sthlm skrev 2010-12-13 22:26:36 följande:
    Min kärlek:
    Ok, vad bra. Men då har du mitt svar ovan.
    oki bara svårt att veta var jag i min cykel efter mf.

har du spolat dina?gjorde d eont?
  • Theina

Hej 
    Jag har skrivit här förut om mitt x i februari 2010.. jag fick operera bort vänster äggledare och nu ska vi snart försöka bli gravida igen.. är SÅÅÅ nervös att det ska hända igen :( 

♥ Linnéa 081005 ♥
  • RaraS
    Theina skrev 2010-12-14 06:43:06 följande:
    Hej 
    Jag har skrivit här förut om mitt x i februari 2010.. jag fick operera bort vänster äggledare och nu ska vi snart försöka bli gravida igen.. är SÅÅÅ nervös att det ska hända igen :( 
    Åh, ytterligare en att hålla tummarna för!
    Hoppas du får ägglossning från höger sida snart! Hur har det känts under denna period från februari? Känner du av ägglossningarna från någon sida?

Själv går jag och hoppas på att min högersida denna månad...men känner inte så mycket ännu...men ÄL först om en vecka så man ska väl inte känna något ännu...
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3