• kanske 4a

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Beklagar att du också fått gå igenom eländet med att få ett X, men välkommnar dig hit till en underbar tråd!

Jag fick mitt första X 2003 och åkte in varannan dag och gjorde vul (där man inte såg något) och tog hcg (som steg och sjönk om vartannat) i tre veckor, innan jag fick så ont så jag åkte in akut och opererades några timmar senare. Då hade det gått hål på min vänstra äggledare och man betämde sig för att spola ur den och sen låta den vara kvar. Jag vet inte varför jag fick ett X, jag hade gjort ett kejsarsnitt innan så det kan ha varit orsaken. Sen fick jag två barn efter det utan problem. I mars i år var det dags igen på samma sida. Den här gången behandlades jag med cellgifter två gånger med en veckas mellanrum, pga HCG inte sjönk som de ville. Två dagar efter andra sprutan fick jag plötsligt jätteont, åkte in akut och opererades direkt. Den här gången tog man beslutet att ta bort vänster äggledare. 

Första gången fick vi rekommendation att vänta ca 6 veckor, men de sa också att de egentligen inte kan säga att man ska vänta. Jag fick mens 30 dagar efter operationen och sedan körde vi igång. Jag blev gravid på andra försöket. Den här gången var jag tvungen att vänta minst 3 månader pga cellgifterna, men vi valde att vänta längre eftersom jag ville läsa klart min utbildning. Vi ska snart påbörja försök fyra, fick mens igår tyvärr.

Kram och lycka till!!

PS. jag testar att lägga in en sidfot men vet inte hur jag ska skriva allting kortfattad men ändå tydligt :) DS.        

X vä mars-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • kanske 4a

Spino, jag tror att du är gravid igen. Hur gick samtalet idag? I så fall är det ju helt fantastiskt att du blev gravid så snabbt och ger oss andra hopp. 

kram!  

X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • kanske 4a
    spino skrev 2011-10-26 18:31:54 följande:
    Ah - fina ni som tankt pa mig idag! Blir sa glad att jag hittat hit. 

ja ni, jag fick telefonkonsultation med min lakare idag och han menade att det ar valdigt osannolikt att det ar gamla hcg nivaer som ar hoga nog att ge utslag for plus eftersom jag opererades och all vavnad togs bort. HCG halten var tydligen valdigt lag redan dagen efter operationen och jag har darfor inte blivit uppfoljd med HCG halter efter det. Aven AL som jag hade14 dagar efter pekar pa en 'ny graviditet' menade han. Fick mote med BM i eftermiddags och hon har bokat in akut VUL for nar jag ar 6 veckor (om 2 veckor ungefar) vantar bara pa exakt datum. Hoppas sa att det ska vara en graviditet och att den ska sitta ratt den har gangen. Tyvarr sa ar risken for ett nytt X och aven missfall  valdigt hog sa nara en x-operation. Sa nu borjar en orolig tid... hoppas just nu bara pa att inte borja bloda innan jag ens hinner pa VUL.

Hur mar ni alla?
    Varför är risken högre snart efter operation?

Det låter ju iaf lovande, jag håller tummarna! Skönt att få tidigt VUL utan att behöva bråka om det.

Kram   
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • kanske 4a

Åh lappgeten vad ledsen jag blir :( Tänkt att det ska finnas så många korkskallar inom vården som inte kan ta en på allvar och lyssna *arg*. Jag hoppas du orkar söka hjälp någon annanstans och får den vård som du förtjänar. Kram!!

• kanske 4a
    madeleinesophie skrev 2011-10-28 08:22:30 följande:
    Jag måste fråga er! Ni som har en äggledare! Vad har ni fått som svar på chansen till att bli gravid? När jag läser på nätet verka det vara 60%, om jag inte missuppfattat det?

Jag har inte fått någon procentsats alls. Det enda de sa var att höger äggledare och äggstockarna ser fina ut så det skulle inte vara något problem att få barn. Men det råder ju lite olika bud om chanserna. Jag vet dock flera som har ägglossat på "fel" sida och ändå blivit gravida. så det är ju bevisat att den äggledare som är kvar kan svänga över och plocka upp ägg från andra sidan. Som jag har förstått ligger äggledarna nära varandra och kan svänga över på båda sidorna, de sitter alltså inte "fast" på varsin äggtstock som man kan tro när man ser på bilder.
  • kanske 4a

Lappgeten: Fina bilder, jag blir lite sugen ibland på att flytta ut på landet :)

Tiden sniglar sig fram, dag 8 idag. Trött är jag med trots att vi fick sova en timme längre idag. Ska lägga mig och läsa en stund tror jag. Hoppas ni haft en trevlig helg!

kram    

• kanske 4a
    Grip skrev 2011-10-31 12:12:58 följande:
    FYY, jag är helt chockad!!!!
    Jag ringde precis till Carlanderska för att boka en tid för utredning i januari. Jag berättade om mitt x i mars etc och då säger damen att vid x så brukar man rekomendera att man gör ivf!! Det har jag aldrig hört!!!!!! Jag har bara hört att man skall ringa och be om ul så fort man testat positivt, men inte att man rekomenderar IVF!! Anledningen är att det finns en ökad risk för att det sker igen, men är vi ju alla här inne plågsamt medvetna om...
    Jag är helt omtumlad och måste smälta detta..
    Va?? Det var det konstigaste jag har hört! Menar hon att om man inom ett år inte lyckats bli gravid så vill de hellre att man gör ivf än provar med hormoner och sånt innan? Jag har då aldrig fått något sånt råd efter mina X. Det enda de sa efter första, enligt mina släktingar för jag kommer inte ihåg det, är att om det inte fungerar så finns det ivf. Märkligt, ring igen och kolla med någon annan om de säger likadant.
  • kanske 4a

Chicky01: Nej jag tror inte att vi blir av med rädslan men den kan blekna lite och tillfälligt försvinna om allt går bra. Så var det iaf innan jag fick mitt X nu för andra gången. Jag har ju två barn emellan mina x och hade faktiskt sluta tänka på det. Nu blev jag ju oplanerat gravid men kände direkt att något inte stod rätt till. Det tog någon vecka med konstiga tester innan polleten trillade ner och full panik bröt ut. Tyvärr hade jag rätt, mitt andra X var ett faktum. Nu är vi inne på fjärde försöket efter X:et och jag är både rädd och förväntansfull. Tolkar och misstänker alla tecken. 

mimmi01: Jag har haft två X men på samma sida och är inte gravid än efter mitt andra. Första gången spolades äggledaren igenom och fick vara kvar. Sen har jag fått två barn utan problem efter det. I mars i år fick ag mitt andra X på samma sida och behandlades först med cellgifter i två omgångar men opererade sedan akut och vänster äggledare togs bort. Jag har ju höger kvar och den har jag inte haft något X i. Är nu inne på försök fyra efter operationen.

• kanske 4a

Ber om ursäkt för detaljerna :) Brun slemmig flytning idag (får nästan alltid det före äl) men negativt äl-test. Men det verkar ändå som äl kommer tidigare den här gången precis som jag ville :) Dag 13 idag.

• kanske 4a
    spino skrev 2011-11-05 20:24:27 följande:
    tack for pepp! harligt att det gick bra for dig. alltid skont med solskenshistrorier, far en att vaga hoppas.  jag hoppas verkligen att det ska ga vagen den har gangen. fick en dotter efter IVF och lang langtan sommaren 2010. under den graviditeten blodde jag ingenting, kanner mig darfor valdigt orolig nu med fargade flytningar..

Det behöver ju inte betyda ett nytt X men jag förstår att du är orolig. Åk in direkt om det blir mer eller om du får ont.

kram
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3