• Supers

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej tjejor, allt har gått bra

• Supers

Hejsan,

Nu är jag hemma igen, el jag fick komma hem igår. Operationen gick bra, hade en sk chokladcysta som var ca 6 cm stor...läkarn sa även att min kvarvarande äggledare ser fi ut , däremot har jag tydligen en kronisk ofarlig sjukdom som heter endometrios, även det cystorna kallas, jag har ju inte haft några problem med den sk sjukdomen men jag har vävnader i bukhinnan,som då i flesta fall ger problem med menssmärtor, men jag har inte upplevt att mina menssmärtor vart värre än vanligt. Det innebär att att allt mensblod inte kommer ut utan att en del blod "åker tillbaks" o å bildas dessa cystor med gammalt blod..samt att man då ska ha väldigt ont vid mens. Men som sagt jag har inte haft nga problem med detta..så det är bara o hoppas att det förblir så annars finns det nån medicinering på detta.

Detta kan orsaka att jag har svårt att bli gravid tyvärr, vi ska försöka på egen hand i nga månader och funkar inte det så ska vi ta kontakt med läkaren så remitterar hon oss till sahlgrenska för utredning o provrör.
     Äntligen lite ljus i allt mörker, måste säga att behandlingen här på SÄS var mkt bättre än på huddinge, där var man bara en i mängden ..medans här var dom omhändertagande & tydliga med all info.

Jag var rätt borta efteråt o mådde illa, åkte in halv ett och fick komma upp på rummet vid 18 tiden, så min sambo hade en snurrig tjej haha...som fick skrattanfall & det gör så jekla ont i magen av att skratta haha
    Mådde rätt illa efteråt när jag vaknade, men vi kom fram till att det var för att jag inte kunde ta mig på toa..lite snurrigt men tillslut vid 22 så lyckades jag ta mig dit .

Är hemma från jobbet idag och imorgon så får vi se hur et känns, är mer rörlig idag än igår, svårt att hitta en skön ställning & sen ta sig upp för  att gå på toa osv..höll på svimma igår kväll när jag skulle på toa...

Men nu är det gjort..o nu kan vi blicka framåt..känns skönt. Dock finns det ju en risk att jag bildar dessa cystor igen vid ägglossning men men...en dag i taget helt enkelt.

4 små snitt på magen hoppas att det inte blir fler snitt, förutom vid graviditet om det skulle behövas..min stackars mage ser ut som en nåldyna snart.
    Apropå nåldyna fick min sambo ge mig en spruta kvällen innan, stackarn bara skakade efteråt...fick ett fint blåmärke ;) men nu vet vi hur man ska göra ifall dt skulle behövas igen.

Nää nu måste jag ta mig till toan...pust & stånk ;)

Tack för eran omtanke. Kramar till er alla 

• Supers
    Hjärtat78 skrev 2012-01-11 10:47:49 följande:
    Hej!

Efter mitt X 2010 dök det upp cystor på mig med och ifjor i maj tog dom bort 1 chokladcysta och rensade bort sammanväxningar i buken,  direkt efter blev jag satt på nedreglering ( klimateriet) för att endometriosen inte skulle komma tillbaka med en gång. Därefter skickade läkaren remiss till IVF med hög prioritet eftersom jag inte själv lyckades bli gravid  sedan X:et och i höstas fick vi göra första ivf som misslyckades och nu väntar vi på andra försöket eftersom vi får 3 gratis försök av landstinget.

Jag har sen tonåren haft smärtsam mensvärk men dom har aldrig vetat varför förrän hösten 2010 då dom upptäckte chokladcystan. Så endometiosen kan skilja sig ganska mkt, vissa kan knappt gå så ont dom har medans andra knappt känner av den.

Håller tummarna att du snart får ett plus!!
    Kram!!   
    Ok, jag hade inte så mkt sammanväxningar enligt läkaren, inget som var oroväckande sa hon. Vi har inte försökt så länge än, men som sagt så ville hon att vi försöker själva i ngaa månader Och det är helt ok med mig, funkar det inte så får man ju givetvis ta all hjälpa man kan få :)

Ja jag läste lite om endometiosen att den är olika från person till person, jag har ju inte haft nga kraftiga smärtor...kanske nångång men inte återkommande i alla fall.

Lycka till med andra  försöket :)
    Kram 
  • Supers
    Mika1980 skrev 2012-01-11 12:38:41 följande:
    Hej Supers, skönt att du är hemma igen. Att få diagnosen endometrios är naturligtvis inte kul, men du verkar ha en ganska "mild" variant så gravid kan du nog bli. Däremot är det nog förklaringen till att du fick ditt x då äggledarna kan bli ärriga av endometriosen. Min syster har en svår variant, och min mamma misstänker att hon hade det trots att hon aldrig undersökts för det - är det någon som har koll på hur pass ärftligt det är? När de öppnade upp mig med kejsarsnitt såg man inga cystor, tänker om man kan ha det ändå men att det inte var aktivt just då(?)
    Jadå, blir det värre får jag ju söka hjälp. Läste om det på nätet och att det kan vara ärftligt, måste kolla med min mamma om hon har haft problem med det. Visst kan jag ha ont ibland men inga extrema smärtor.....iofs efter utomkvedshavandeskapet o brusten cysta så har väl smärttröskeln höjts haha ...;)

Vet inte om man kan se om det är "aktivt" , den gör väl sig påmind just när mensen kommer. 
    Som sagt vi får försöka själva o funkar det inte så får vi hjälp, skönt...jag blir ju inte direkt yngre heller, men vi kör på nu i nga månader så får vi se vad som händer. 

Kram

• Supers

tusa: Tycker oxå att du ska ringa om, när jag fick mitt X så gick det en ilning i magen som var så obehaglig...och jag började kallsvettas & det kändes som jag skulle skita på mig, nu hade ju jag en cysta som sprack oxå iofs..
    Jag ringde sjukvårdsupplysningen och om tyckte att jag skulle avvakta för smärtan avtog lite, kunde vara tarmarna som bråkade osv...men jag kände ju aatt nått var ju fel.....min mage var svullen o det såg ut som jag var typ i 7 månaden o inte i v7, åkte till jobbet dan efter & efter nga timmar kom smärtan igen...o jag höll på svimma ett x antal ggr, ringde ambulans och blev akutopererad.

Hade blod i buken och jag höll tydligen oxå på att stryka med..ingen som sa det åt mig men har förstått det efteråt. min upplevelse på huddinge sjukhus var under all kritik, men jag orkade inte börja rota i det efteråt....
    Mkt smusslande & felsägningar av sköterskan, fick vänta ca 24 tim innan jag fick prata med läkarn...
    Åkte in senare på kvällen efter utskrivningen eftersom mitt blåmärke på magen blev större o större...kommer in på gynakuten o sköterskan säger " ja dig har vi ju hört talas om..." hmmmm..vad betydde det egentligen kan ma ju undra.

'S*å tråkigt när ens smärtor & funderingar inte tas på allvar, spec om man är förstagångs gravid, men ingen känner till sin kropp som en själv..man känner när något e fel.

Hoppas att du fått hjälp och att allt går bra. Massa stödkramar 

• Supers

Tusa: usch o fyy, jag ryser när jag läser det du fick gå igenom, påminner mkt om min story. Skönt att inget sprack som Mika sa så är blod i buken en smärta som inte går att beskriva. Jag fick inte ens nå smärtstillande i ambulansen för killen fick inte in nån nål ... Tyckte att dom hade kunnat skjuta en spruta i benet el skinkan men icke... Hoff vilken pärs...
    Krya på dig nu gumman

• Supers

Tusa: alltså va? Skulle spolningen av äggledaren förstöra? E hon helt bakom flötet? Helt sjukt hur det är, man tycket att Sthlm har så mga sjukhus

• Supers

Å nu kommer jag inte ihåg vad jag skrev, jaja...nåå men det verkar ju helt puckat  det sköterskan sa i alla fall..

Jag fick mitt x i april o har inte lyckats bli gravid igen, men har som sagt haft en cysta som kan ha påverkat. Så nu ska vi bara vänta tills kroppen läkt efter denna operation sen kör vi på ;)

Krya på dig nu kram kram 

• Supers
    Nelliepop skrev 2012-01-13 13:35:13 följande:
    Tusa

Jag hade mitt x och opererades den 8 dec -11 och jag är nu gravid..

Jag plusade utan mens i mellan..    

Var inne idag på ett vul och vad läkaren kunde se så här tidigt sitter det rätt Glad

Ska tillbaka på min mans födelsedag på en ny undersökning den 26 januari     
    Grattis , vad roligt :)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3