• kanske 4a

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Idag kom den förhatliga, förbaskade nedrans skitmensen. Fy sjutton vad trött jag är på det här. Jag vill också vara gravid!!!!! Två runt omkring mig har senaste dagarna berättat att de ska ha barn till sommaren. Blä vad ledsen jag blir Gråter

Försök 7 väntar Rynkar på näsan  

X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • kanske 4a

Tack alla goa för stöttning. Det är bara att bita ihop.

kram

X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
  • kanske 4a
    Mika1980 skrev 2012-01-22 08:31:38 följande:
    Hej, mensen kom i dag :( Funderar starkt på att gå över till ivf. Måste "bara" spara ihop 30 tusen...

Nej vad trist! Det som lät så lovande med dina symtom. Stor kram!!
  • kanske 4a

Men hallidudanimej så söta!! Inte får man ju mindre bebisabstinens nu :)

• kanske 4a

Tar upp tråden om att ev skriva ihop våra negativa erfarenheter igen. Jag har begärt ut kopior på mina journaler från mitt sista X nu och ska försöka få tag i de från mitt första. Ska bli intressant att se hur de anser att de tog hand om mig. Sen är jag beredd att skriva ihop något om ni fortfarande är på?

• kanske 4a
    AlexandraViberg skrev 2012-01-29 14:59:55 följande:
    Hej alla tjejer!

Blev opererad för X i torsdags och sorgen är enorm när de tagit ut fostret vi kämpat efter att bli gravida med i flera, flera månader. Hade känts lättare med tidigt missfall än att de tar bort ett livsdugliga foster.. hur går man vidare och hur snabbt har ni blivit gravida igen? Det känns hopplöst nu och jag är rädd att det händer igen.

De tog dock min högra äggledare, antar att det är bra eftersom inget kan fastna i något som inte finns..

Hej och välkommen hit! Beklagar att du också fått gå igenom sorgen och smärtan med ett X. Jag fick mitt första 2003, gjorde titthål och min äggledare fick vara kvar. Blev gravid igen 3 månader senare. Fick mitt andra X (i samma äggledare) 2011 och då togs äggledaren bort. Nu är jag inne på försök 7 efter det.
  • kanske 4a
    Sunflower Sthlm skrev 2012-01-30 08:13:32 följande:
    Nu är vår lilla prins äntligen här. Han föddes igår och mår alldeles prima. Och är givetvis sötast i världen. :) 3,7 kilo tung och 52 cm lång och nu vilar vi ut på BB. Lycka!

Åhhh jag får gåshud!! Stort grattis, njut och snusa bebis för oss andra också.

kram Hjärta    
  • kanske 4a
    litenbu skrev 2012-02-01 08:57:53 följande:
    Vilken härlig tråd ni verkar ha!
    Får man hoppa in hos er?

Jag hade mitt x 2009. Det var ingen rolig upplevelse precis som många av er säkert vet. Dock blev jag opererad och fick behålla båda mina äggstockar. Läkaren sa då att jag har en del ärrvävnad, och borde vara uppmärksam vid en senare planerad graviditet.
    NU äntligen har jag och min sambo plussat efter många försök. Ska på tidigt vul den 7 och är jätte nervös. Både att det ska sitta fel el såklart inte vara något.

Annars så har jag inte haft ont och ingen blödning, så fördelarna ligger väl på min sida so far.
    Hur har det gått för er?

Völkommen hit! Hoppas det sitter rätt men det låter ju lovande än så länge. Har ni försökt ända sedan ditt förra X?
  • kanske 4a
    madeleinesophie skrev 2012-02-05 23:25:36 följande:
    Vill ge hopp att jag har bara en äggledare! Men ändå blivit gravid 3grr efter det! En dotter på 2,7 mån! Den blev tyvärr abort av olika orsaker! I torsdags plussade jag, vi hade bara haft sex 1 gång den månaden! På torsdag ska jag på Ul för att se att den ligger där den ska :)
    Härligt stort grattis!! Håller tummarna för att det sitter rätt.
  • kanske 4a
    Manelma skrev 2012-02-06 19:21:58 följande:
    Hej. Är just nu mitt i en X karusell. Det hela började för snart en månad sedan när jag fick vad jag trodde var min mens efter vårt första försök att bli gravida. Jag trodde att det inte hade tagit sig och tänkte att det blir bättre lycka nästa gång. Dagarna gick, men mensen kom aldrig riktigt igång utan var mest blodiga flytningar, en vecka senare reagerade jag på att det lixom fortsatte i över en vecka med tanken på att jag vanligen har en mens på 3-4 dagar. Mest på skoj, tog jag en grav test som visade positivt, fick världens chock då jag hade lixom på något sätt redan lagt det där bakom mig och här var det ju två röda streck på testet. Jag blev glad, men på samma gång orolig, varför hade jag blött då i över en vecka? Några dagar till gick och jag började få ont i svanken samt högra sidan av magen, det kändes inte bra, och jag började blöda klarrött...Jag åkte till akuten, blev undersökt och lämnade blodprov, ingenting syntes i livmodern, men det kunde ju varit på grund av att jag bara var i runt vecka 4-5. Jag åkte hem och fortsatte oroa mig över smärtan i magen samt blödningen. Fortsatte gå till jobbet och blicka framåt, tills då det började blöda riktigt mörkrött blod, och jag fick rejäla magsmärtor. Jag bokade tid hos gyn, och besökte gynekologen några dagar senare, som på 10 min kollade mig och skickade hem mig med ett "Du har nog haft ett tidigt missfall" på ett igen efter nästa mens bara...

Helgen gick och jag hade det jätte jobbigt med att försona mig med tankarna om mitt missfall, jag var så ledsen så ledsen men försökte hoppas på bättre lycka nästa gång, tänka på vad läkaren hade sagt. Gick till jobbet måndagen efter och väl på jobbet får jag åter ont i magen på samma sätt som tidigare, huggande i högra äggstocken, och klarrött blod, jag kunde inte hålla mig mer, och fick berätta för min chef och åka hem. Låg i soffan och funderade om jag skulle åka till akuten igen och samtidigt får jag ett samtal, från Akuten, där dom frågar varför jag inte återkommit för återkontroll, varför jag inte hade återvänt efter att ha varit där senast och lämnat blod som vi hade kommit överens. Efter att ha konstaterat att vi måste ha missförstått varandra, bad läkaren mig att komma in så snart som möjligt eftersom hon trodde det här handlade om ett X, eftersom ingen någonsin hade sett någon graviditet i livmodern, och jag har blött/haft ont så länge.

Sambon och jag åkte in lämnade blod, blev undersökt och fick åka hem igen. Hade under väntetiden lyckats bli av med smärtan och läkaren sa att jag kunde åka hem så länge, jag fick remiss för en extra UL sån som ser mer än vanliga UL dagen efter.  Jag skulle just ut från sjukhuset som jag fick sjuka smärtor igen, kändes som att jag skulle svimma av. Men efter ett tag släppte det igen. Dagen efter var jag tillbaka för extra UL, där läkaren konstaterade en koagel i höger äggledare, med vätska i buken. Jaha vad betyder nu detta tänkte jag??? Två timmars väntan och blodprov så fick jag träffa läkare igen, uppföljningen på dom tre blodprov jag lämnat visade på en sänkning av Hcg hormonet, från ca 600 första gångn till runt 500 och sen 400 andra gången, så vi jag skulle få återkomma några dagar senare för att se om det fortsätter sjunka och om kroppen sköter Xt själv. Väl där i fredags igen, lämnade jag prov och blev undersökt, fortfarande vätska i buken, lite mer blödningar, och ett HCG hormon som var på runt 270. Sjunker långsamt nedåt. Ska dit igen på fredag och är super orolig för allt detta, känner mig psykiskt i botten.

Läst lite runt i tråden och känner lite hopp om att allt detta ska lösa sig trots att det känns som ett enda mörker just nu. Men dom flesta här inne ser ut att ha plockat bort dom felande äggledare som gör mig mer orolig, är det smart att jag får behålla denna som det redan fastnat ett ägg i?? Hur länge kommer denna X att fortsätta. När slutar blödningarna? Om nu kroppen tar hand om det själv hur länge tar det för kroppen att läka, och när vågar man försöka igen?

Är det någon annan som inte behövt operera sin X och fått behålla sin äggledare? Ledsen för det långa inlägget, men kände bara att jag ville få ur mig allt detta, för det känns som att man blir galen av alla tankar och all förtvivlan inombords. Ingen jag känner har någonsin gått igenom detta och kommenterar med "tiden läker alla sår", det löser sig och försök att se på det positivt. Men det hjälper inte särskilt bra.... Uh, jag vill så gärna tro att allt ska lösa sig och bli bra snart, att jag återigen får tillbaka min kropp och att vi ska bli föräldrar en dag.... 
    Usch vad jobbigt du har det, kram! Vi är många här som förstår vad du går igenom så du har kommit till rätt ställe.

Mitt första X var en karusell liknande din. Fick åka in på HCG-prov och VUL varannan dag i flera veckor. Blödde och hade smärtor som kom och gick. Ingenting hittades i varken livmoder eller äggledare. Mitt HCG steg och sjönk om vartannat. Det slutade med akuta smärtor, blod i hela buken och operation, men äggledaren lämnades kvar. Mitt andra X i mars förra året kände jag ju igen symtomen och krävde att få komma in tidigt. Fast jag fick tjata. Samma procedur, HCG och VUL varannan dag, syntes ingenting. En vecka senare hittades ett 4 mm embryo i vänster äggledare, samma som förra gången. Fick methotrexat men HCG sjönk för dåligt så jag fick en spruta till en vecka senare. Några dagar efter fick jag akuta smärtor och blev opererad, vänster äggledare togs då bort. Mitt hcg var som mest uppe på 2000 och var egentligen för högt för att behandlas med methotrexat. Men eftersom jag inte blödde ut i buken tyckte de vi kunde försöka. Med facit i hand skulle man ha opererat direkt. Men det finns ju andra här i tråden där kroppen själv tagit hand om X:et och också de med lyckade methotrexatbehandlingar.

Vi är många i den här tråden med liknande erfarenheter. En del har kvar sin äggledare, andra inte. Men de flesta här har väl trots allt blivit gravida igen. Vi andra kämpar vidare och det kommer bli vår tur någon gång! 

kram på er kämpande underbara tjejer!      
    X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad methotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3