• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Jo men flytningar är ju nästan obligatoriskt. De ska vara genomdkinliga och sega (som äggvita typ). Tar du lite mellan tummen och pekfingret ska det gå att dra ut det åtminstonde någon cm eller så. Det är typiska ÄL-flytningar.

Sötsugen blir jag ibland. Men sedan X:et känner jag när ÄL är på gång. Det ilar och har sig som när jag hade x. Jag gjorde det ibland innan också, men inte alls lika mycket. Jag får ömma bröstvårtor också.

• Mmmbop
    Marlyn skrev 2011-03-04 21:58:28 följande:
       1 fråga poppar upp i huvudet direkt: Fick du vänta i 5 veckor på operation? Du åkte in akut v 5+2 och op vecka 10...
    Operation är inte alltid enda alternativet. Jag och några till här inne fick Metotrexat (cellgift). Då dör fostret och kroppen absorberar det själv. Det är olika i olika landsting hur man gör.

Jag fick Metotrexat och tog en halvdag ledig för (man måste ligga inne för observation 4 timmar efter). Annars var jag inte sjukskriven alls. Men jag mådde bra psykiskt eftersom jag aldrig trodde att det skulle gå vägen, var konstigt från början. Men andra reagerar ju hårdare psykiskt och blir sjukskrivna ett tag på grund av det.

Har du frågor kring Metotrexat så är det bara att fråga på.

Lycka till!
  • Mmmbop
    Zobeideh skrev 2011-03-13 21:49:35 följande:
    Ush Gud va jobbigt men kul att allt e bra nu o att du blev gravid igen utan komplikationer

De ger mig lite hopp iallafall fall

Men du skrev att de va cellgifter kommer du ihåg va de va o hur lång tid du tog de?

Kramar
    Hej,

Välkommen till tråden även om det inte är av rolig anledning.

Jag fick metotrexat i december för ett x på vänster äggledare. Jag vet inte varför de vill ge dig tabletter men jag fick iaf en spruta. Denna fick jag vid ett tillfälle och det räckte för mig. Biverkningarna var nog mest från x:et (blödnignar, smärta osv). I övrigt märkte jag inte av metotrexatet alls. Jag hade relativt låga hcg-värden, runt 7-800. Det tog ungefär 3-4 veckor efter sprutan tills hcg sjunkit till omätbara värden.

Anledningen till att man inte får bli gravid vid metotrexatbehandling är att det är en folsyrainhibator (har jag fått förklarat för mig). De blockerar alltsa folsyran till cellerna som behövs för celldelningen. Risken för missbildning är alltså stor om man äter metotrexat under en graviditet. Dock verkar vården köra enligt modellen "better safe than sorry" (av god anledning säkert) men tremånadersspärren de har efter sprutan verkar inte vara vetenskapligt belagd utan mer en säkerhetsmarginal.

Hoppas allt går bra och du får svar och behandling snart.
  • Mmmbop
    Zobeideh skrev 2011-03-14 12:00:34 följande:
    Jag ska kolla kolla upp detta med spruta idag ska göra ett sista vul sen ska vi göra upp en plan o diskutera alla möjligheter sen ska jag få reda på hur allt funkar. Och jag ska då dra upp detta med sprutar har ju bara ett hcg på 1334.

men hur mådde du av denna spruta o allt. de e ju trots allt en cellgiftsbehandling. Kunde du jobba m.m

Hej igen,

Jag mådde "bra". Jag märkte inte av sprutan alls. Mina symptom som var lite jobbiga efter var att jag blödde lite ut i buken (det gjorde rätt ont), jag hade väldigt ont "i rumpan". Som ett jätteblåmärke ungefär, så när jag reste mig upp gjorde det on i hela underlivet, men mest rumpan. Samma om jag hoppade eller stampade eller gick "för hårt". Men det har andra här inne haft utan att ha fått Metotrexat. Så det beror nästan säkert på själva x:et och blödningar och så kring det. Jag är rätt smärttålig, så det är ju individuellt. Man ska även väga in hur man mår psykiskt.

Jag var ledig en halvdag för att få sprutan (man måste ligga kvar för observation 4 timmar efter), men annars inte sjukskriven alls. Men det är som sagt individuellt. Det togs aldrig upp med mig alls, så jag gissar att olika sjukhus gör olika. Vissa verkar ju blivit sjukskrivna i två veckor efter Metotrexat. Men som sagt, jag jobbade dagen efter igen.

• Mmmbop
    Marlyn skrev 2011-03-14 19:36:11 följande:
    Jag har oxå lämnat blodprov idag. Jag blev skrapad i torsdags och efteråt hade jag inte ont alls och blödningarna (blött i 1 månad) tog slut, idag kom det lite igen.
    Jag hade hcg på över 5000 i torsdags och gynläkaren som skrapade mig hittade inget så på fredag blir det nog titthålsoperation.... min fråga lyder: Hur kan dom veta var dom ska göra titthålet om dom inte ser något på vul/ul? Har dom någon gissningslek eller hur går dom tillväga? 
    Jo, det är faktiskt typ gissning. Om hcg inte går ner som det ska efter skrapning kan de bara gissa att det sitter ett foster någon annastans... Tyvärr är det tydligen inte helt lätt att hitta på VUL. En av mina totalt sex läkare som tittade hittade det.
    Zobeideh skrev 2011-03-14 15:47:34 följande:
    Okej då vet jag tack ska få sprutan väntar nu på läkaren ska ge mig tid har suttit här sen kl 1 helt sjukt 3 timmar..
    Lycka till idag då!!
    My sunshine skrev 2011-03-14 17:39:05 följande:
    Vet nån av er hur länge gravhormonet kan sitta kvar i kroppen efter att man opererats för utomkveds?
    Jag blev opererad för lite över en månad sen o testa mig igår för jag googlat att man ska göra ett nytt grav test efter en stund o jag har fortfarande plus nån av er som vart med om det?Det e väldigt svagt plus men plus ändå.. Prata med läkaren idag o hon sa att de ska inte vara normalt men hade inga svar att ge, känns jätte jobbigt o e rädd för att dom inte fått bort den ordentligt..
    Jag fick också lämna prov tills det sjunkit till noll. Mysko att du inte ha fått det.. Men du är inte gravid igen då?
    kanske 4a skrev 2011-03-14 18:49:37 följande:
    Jag har äntligen fått tag i KK och det är i morgon jag ska dit, skönt att äntligen få klarhet i hur det står till, även om jag redan "vet". Ska ta hcg 7.45 och sen till läkaren 10.30. Jag har värk mot bäckenet, som vid sittknölen på vänster sida, fast inuti. Kan inte vara ett bra tecken, blöder fortfarande också. Blä för det här!
    Hoppas det går bra och du får besked!
  • Mmmbop
    kanske 4a skrev 2011-03-15 11:29:54 följande:

Nu är jag hemma igen och det är med största sannolikhet ett nytt X, jag har grinat hela vägen hem. Jag "visste" ju det eg men det känns skit att få det konstaterat. HCG har stigit från 96-600 så det är jättemycket men läkaren hittar fortfarande ingenting på VUL. Jag ska tillbaka på torsdag och om inte HCG har sjunkigt mycket till dess så kommer jag mest troligt få en spruta med cellgifter. Så förhoppningsvis slipper jag operation den här gången men det känns verkligen skit!!

Hej,

Min gyn sa (i förtroende) att hon ansåg att man ska operera bort äggledaren om man fått ett x, för risken är så otroligt stor att man får ett till på samma sida. Anledningen är att det blir ärr efter X.et (om det inte redan var ärrigt från början), det kan också vara så att flimmerhåren på den sidan  inte fungerar som de ska och då kommer det fortsätta fastna.

Du ska naturligtvis göra som du vill och önskar, men jag tror att jag kommer kräva att de opererar bort min vänstra äggledare om jag får ett nytt x där. Risken är tydligen mer än 20 % att få ett nytt X om man haft ett redan.

Sedan beror det naturligtvis på andra förutsättningar som hur den andra äggledaren ser ut, äggstockarnas kondition osv. Jag blev rekomenderad att göra IVF direkt efter mitt första (metotrexatbehandlade) x. Av den enkla anledningen att risken var så oerhört stor för ett nytt.

Men som sagt, jag förstår naturligtvis att man inte vil operera sig heller.

Nu har jag "tur" och är singel som inseminerar i Danmark. Dessutom har jag en fantastisk gyn som lovat mig kontraströntgen och koll med VUL inför varje ÄL för att se att det kommer från den sida där jag INTE hade x:et. Men sån hjälp får man ju inte i vanliga fall...

Lycka till hur det än går och vad de än bestämmer! Det är verkligen inte roligt med x!
  • Mmmbop
    kanske 4a skrev 2011-03-15 15:45:19 följande:
    En sak som jag har grubblat på hela dagen. Hur sjutton kan HCG har sitigt så mycket? Är det normalt att det mer än fördubblas vid ett X. Jag kan inte skaka av mig tanken på att det kan vara både ett X och en normal graviditet fast det är jätteovanligt, mindre än 1 på 10 000. Jag vill inte ta metotrexat om man inte är 200% på att det inte finns en normal graviditet. Någon annan av er som haft X där HCG har sitigt så mycket. Förra gången låg det första mätningen på 280 tror jag och sen på 440 och sen sjönk den lite. Jag blir galen av detta grubblande.
    en av tjejerna som var här inne en del tidigare hade hcg på över 5000 och ett foster med hjärta som slog... fast på fel ställe...

En annan hade närmare 16 000 tror jag.

Så man kan ha väldigt "livsdugliga" foster trots att det är utomkveds. Men prata med dem om din oro. Läkarna kan nog förklara "hur de vet" bättre... Men förstår absolut din oro ändå! Så svårt att veta!
  • Mmmbop

Mitt sjönk och steg en del fram och tillbaka också. Från ca 600 till nästan 900 och ner till 450 och sedan upp till nästan 600 igen... Vet inte varför

• Mmmbop
    kanske 4a skrev 2011-03-15 15:58:11 följande:
    Det vet jag att det kan stiga och sjunka och stiga, det gjorde sist på mig också. Men vid en normal grav ska det ju fördubblas på två dygn. Läkaren sa att jag hade 96 på lördag kväll och nu i morse låg det på 600. Det är ju 2 1/2 dygn emellan men en 6 dubbling av hcg. Men hon verkar inte tycka att det var så konstigt, hon sa bara att gravid är du, frågan är bara var det sitter. Efter VUL sa hon det kan vara ett missfall men troligen sitter det i vänster äggledare igen. Jaja, jag ska sluta tänka så här, orkar inte bli besviken igen.
    Jag hoppas du får klara besked snart. Det är verkligen inte kul att vänta...

Men be läkaren som gör undersökningen att vara supertydlig med hur han kan veta att det inte finns något foster i livmodern.

Till mig sa dom att slemhinnan var för tunn. Det fanns ingen möjlighet till graviditet därinne. Sedan hittade en av läkarna x:et väldigt tydligt på äggledaren (så jag kunde se tom). Det var skönt att få så klara besked.
  • Mmmbop
    kanske 4a skrev 2011-03-15 16:06:12 följande:
    Ja jag ska berätta hur jag tänker, sen får de tycka att jag är knäpp bäst de vill :)
    =) Gör det, och jag är nästan säker på att de inte alls tycker du är knäpp utan väldigt vettig som vill ha klara besked.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3