kanske 4a skrev 2011-03-15 11:29:54 följande:
Nu är jag hemma igen och det är med största sannolikhet ett nytt X, jag har grinat hela vägen hem. Jag "visste" ju det eg men det känns skit att få det konstaterat. HCG har stigit från 96-600 så det är jättemycket men läkaren hittar fortfarande ingenting på VUL. Jag ska tillbaka på torsdag och om inte HCG har sjunkigt mycket till dess så kommer jag mest troligt få en spruta med cellgifter. Så förhoppningsvis slipper jag operation den här gången men det känns verkligen skit!!
Hej,
Min gyn sa (i förtroende) att hon ansåg att man ska operera bort äggledaren om man fått ett x, för risken är så otroligt stor att man får ett till på samma sida. Anledningen är att det blir ärr efter
X.et (om det inte redan var ärrigt från början), det kan också vara så att flimmerhåren på den sidan inte fungerar som de ska och då kommer det fortsätta fastna.
Du ska naturligtvis göra som du vill och önskar, men jag tror att jag kommer kräva att de opererar bort min vänstra äggledare om jag får ett nytt x där. Risken är tydligen mer än 20 % att få ett nytt X om man haft ett redan.
Sedan beror det naturligtvis på andra förutsättningar som hur den andra äggledaren ser ut, äggstockarnas kondition osv. Jag blev rekomenderad att göra IVF direkt efter mitt första (metotrexatbehandlade) x. Av den enkla anledningen att risken var så oerhört stor för ett nytt.
Men som sagt, jag förstår naturligtvis att man inte vil operera sig heller.
Nu har jag "tur" och är singel som inseminerar i Danmark. Dessutom har jag en fantastisk gyn som lovat mig kontraströntgen och koll med VUL inför varje ÄL för att se att det kommer från den sida där jag INTE hade x:et. Men sån hjälp får man ju inte i vanliga fall...
Lycka till hur det än går och vad de än bestämmer! Det är verkligen inte roligt med x!