• AlexandraViberg

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

kanske 4a skrev 2012-02-09 20:25:00 följande:
    Grattis Nelliepop och Johanna5 till lyckade VUL Glad
    Sophie 070212, X Jan-12, höger äl bortop.
  • AlexandraViberg

Tänkte bara tipsa alla som fått tagit bort sin äggledare om att anmäla detta till sitt försäkringsbolag.
    Jag får beslut inom en vecka nu om jag får pengar för "organförlust" eller inte. Borde få det eftersom det faktiskt är borta! Man brukar få cirka 15.000 beroende på vilket försäkringsbelopp man har.
    Ska bli spännande att få beslut. (man brukar ju inte tänka på detta och det gjorde inte jag heller utan fick även jag tips om det!)

Räknas som medicinsk invaliditet tror jag! :)

• AlexandraViberg

Fick precis 64.000 i ersättning för min förlorade äggledare av mitt försäkringsbolag!

• AlexandraViberg

Trygga barn hos trygg hansa eftersom jag är under 25 år!

Det är ju pga sjukdom tror jag. Har inte fått papperna där det står exakt specificering än.

När jag anmälde mitt så förklarade jag vad som hänt  och de sa "det anmäler vi som skada och organförlust".

• AlexandraViberg

Du! Det vet jag faktiskt inte! Är min mamma som tecknat den när jag föddes och hon som fortfarande betalar. Men det är mycket möjligt. Hon påstår dock att hon inte har några tillägg på den.

Tror dock mycket att det har med åldern att göra. Att räknas man som barn när man tappar fertilitet så kanske man får mer. Så fort jag fått brevet med specifikationerna kring beslutet så kommer jag skriva det här så alla kan se!

Har tidigare uppmuntrat folk att anmäla skada/medicinsk invaliditet eftersom jag själv inte visste att man kunde utan fick veta via tips! Är ju faktiskt lite tröst, iallafall när man har en äggledare kvar som faktiskt kanske kan göra sitt jobb.

• AlexandraViberg
    majbebbe skrev 2012-02-24 15:21:36 följande:
    Trygga Barn är en personförsäkring som sedan kan övergå i trygg vuxen om man vill, när man passerar 25.
    Trygghansa räknar det som sagt som organförlust och man får då ersättning beroende på försäkringsbeloppet, tror det var 5% av beloppet.

Dessvärre fick jag ingen ersättning då det står i mitt dokument från läkaren att de tagit "a part of the tube..." (opererad utomlands) och man kan bara räkna det som organförlust om hela är borta. Verkar dock som man ska ha trygg hansa för att få ersättning vad jag hört hitills.
    Har hört att Trygg Hansa också är det man ska ha, många bolag har inte ersättning för organ förlust.
    Tråkigt att det vart så för dig! Blev chockad över beloppet, har hört många som fått runt 16.000.
    Därav min stora förvåning.
  • AlexandraViberg
    Fru Galas skrev 2012-02-26 17:30:15 följande:
    Jag har inte tänkt på det här med organförlust tidigare men jag har försäkring hos Trygg Hansa och dom tog ju hela min högra äggledaren så då känns det som att chansen finns där att man får lite ersättning, tänkte jag skulle ringa imorgon och kolla. Är ju ändå 15 000 som man kunde ha fått. Någon som har fått och vet vilka kriterier dom går efter eller vilka villkor det är?
    Kärt barn har många namn skrev 2012-02-26 19:08:25 följande:
    Läst om någon som fick drygt 60000 kr. Mycket pengar....
    Ja jag fick 64600 kr. Tror som sagt dock att det är för att jag fortfarande har barnförsäkring på mig själv, så att säga. Ja det är riktigt mycket pengar, en ny bil här faktiskt!

Kriterier vet jag inte.. jag ringde och sen fick de journaler och sen var det klart. Fick pengarna inte ens en månad efter operationen. Så det var snabba också. Kriteriet i så fall är ju att de tog HELA äggledaren men det gör dom ju i de allra flesta fall. Onödigt att bara ta en bit, så att säga.
  • AlexandraViberg
    Fru Galas skrev 2012-02-27 11:36:42 följande:
    Härligt! Är ju 1,5 år sen jag opererades så jag har inte tänkt så mycket på det, men nu har jag pratat med Trygg Hansa och han såg inga problem med att jag inte skulle få någon ersättning så han skickar hem blanketter för fullmakt så dom kan ta del av journalen- så nu är man nästan tacksam för att dom tog hela äggledaren. Jag har inte fått ers. för sjukhusvistelsen heller så den betalade han ut direkt idag, är ju ändå 800kr. Så just nu är jag väldigt nöjd med Trygg Hansa, bara att hålla tummarna för att allt går igenom.
    Kul att höra! Jag är för första gången riktigt nöjd, de har väl inga kryphål här. Hade ett annat ärende förut då de hittade på datum osv som inte alls stämde med vad som stod i journalerna.

Men just nu är jag glad! Dom ersätter ju organet och inte förlusten av barnet. Så man ska inte tänka så heller. Det är ju fruktansvärt att de tar bort barnet. Jag grät i flera, flera dagar. Men man är ju trots allt ett organ mindre.
    Hoppas det går vägen även för dig! :)
  • AlexandraViberg
    Johanna5 skrev 2012-02-27 12:58:40 följande:
    Sitter på Gynakuten och väntar på att få träffa läkare. Min man är med vår son, så jag är ensam. Undrar hur jag ska klara av ett dålig besked. Hur ska man orka starta om igen?
    Vi håller tummarna för dig!
  • AlexandraViberg
    tusa skrev 2012-02-27 14:49:18 följande:
    Håller åxå tummarna! Håller med Kärt barn, man studsar tillbaka förr eller senare! Hjärta...men det är ju omöjligt att tänka på nu när du sitter där i ovisshet...ta en bit i taget bara så är du snart på andra sidan, det är väl bara det som kan sägasObestämd
    Grattis till ersättningen AlexandraGlad Jag har nog bara hemförsäkring, hos Folksam, så det blir ju inget för mig..hade varit bra med en slant om det nu blir privat IVF...

Lycka till med Pregon denna gång Mika{#emotions_dlg.flower}

Här njuter jag i vårsolen Soligoch väntar ännu på 1a mensen efter op...Hur länge har det tagit för er andra??? Det har nu gått 7v, så visst borde den dyka upp snart?
    Tack! Ja det är sant, vi är tre månader ifrån undersökning nu!
    Hmm.. 7 veckor? Gaaah och här sitter jag och hoppas att få min snart. Det har gått 29 dagar från blödningen men 32 från operationen för mig. Hoppas att våra kommer snart så man kan känna att kroppen är i fas :)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3