• AlexandraViberg

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej tjejer!

Ella Jade: Fy bubblan vad glad jag blir! :D

Jag har en fundering kring äl-tester.. om någon är lite insatt!

Jag har alltid haft cyklar på 30 dagar, dvs mensen kommer på samma datum +/- en dag.
    Och hade ägglossning på dag 13 ungefär.

Men efter mitt X så fick jag mens på dag 38 efter blödning och 41 efter själva operationen.

Nu när jag ska börja testa med äl-test denna månad igen, ska jag utgå från min gamla cykel längd eller ska jag börja testa senare iom att förra cykeln var så lång och i så fall, vid vilken dag ska man börja testa på en 38-41 dagars cykel?

FÖRVIRRAD :D

Sophie 070212, X Jan-12, höger äl bortop.
  • AlexandraViberg
    Mika1980 skrev 2012-03-16 17:53:08 följande:
    Alexandra: utgå från sista gången du blödde och börja testa på dag 11 ungefär. Din cykel kommer nog återgå till det normala snart igen :)
    Tack! Det är imorgon! Har tagit test igår och idag och de är sådär som de är hela cykeln:
    (dessa är inte i ordning för jag tappade dom men är från dag 9 och 10)
    Har CB digitala men vill inte börja med dom för tidigt eftersom de är lite dyrare än dessa.

• AlexandraViberg
    Mika1980 skrev 2012-03-16 18:19:24 följande:
    Ser ut som att du kommer få positivt om ett par dagar :)
    Får hoppas det! Tycker att det alltid ser ut såhär dock! När tror ni jag vågar börja testa med CB digitalt? Har ett paket med 7 stycken och vill inte att de tar slut innan det är positivt. Imorgon (dag 11) eller Söndag (dag 12) ?

Ni är så snälla som hjälper till, ni som är lite mer rutinerad :)
  • AlexandraViberg
    Mika1980 skrev 2012-03-16 20:30:41 följande:
    Alexandra: om du har 7 st och du brukar ha äl på dag 13 i normala fall tycker jag nog att du ska börja med dem snart. Men du kan ju kanske ta ett vanligt på morgonen - är det lite starkare än i dag kan du ta ett digitalt. Sedan brukar jag tempa också för att veta när äl skett. Min temp går alltid upp ca 0.5 grader när äl skett. Men ta tempen samma tid på morgonen varje dag annars är det missvisande eftersom man ofta har högre kvällstemp. Brukar sedan tempa för att se om mensen är på g, den sjunker lika mkt ca 1/2 dygn innan mens.
    Har hört det där med tempning men aldrig försökt. Är det inte sent att börja tempa nu?

Det var ungefär sådär jag tänkte, att jag skulle prova med de billigare stickorna tills jag ser lite mer ökning och sedan ta digitala.

Efter X.et så testade jag från dag 8 till 16 utan framgång och gav upp, men mensen kom som sagt på dag 38 efter op-blödning. Så det kanske var därför.  :)
  • AlexandraViberg
    Mika1980 skrev 2012-03-16 21:04:38 följande:
    Jo det kan vara lite sent att börja tempa för att hinna se ett mönster, men tänkte mer att du kan komplettera med det. Att du inte fick utslag sist kan ju också bero på att du inte fick äl den gången, kroppen kanske hoppar över om man har lite hcg kvar?
    Mycket möjligt det med! hcgt var borta från testerna dag 6 tror jag!
    Nu får vi hoppas på denna gång! Har ätit Borago och grapefruktjuice.
    Har dokumenterad tunn slemhinna så kände att det var värt ett försök :)

Tack för all hjälp! :)
  • AlexandraViberg
    Petra 334 skrev 2012-03-16 21:26:43 följande:
    Tempa direkt på morgonen innan ni ens klivit upp ur sängen för att få den basala kroppstempen :)
    Ska göra det imorgon bara för att :)
    Hëllef skrev 2012-03-16 21:30:57 följande:
    Alexandra, hoppas det fungerar bra för dig med Borago. Jag dricker också grapefruktjuice men vågar mig inte på kosttillskott längre p.g.a. rubbad cykel när jag försökt tidigare. Har även tempat men har lagt det på hyllan också och kör nu bara med ÄL-test. Kan tipsa om en bra app till telefonen som heter Ovuview (finns åtminstone till Android). Där kan man registrera temp och en massa andra symptom och jag tycker den fungerar bättre än fertility friend.
    Det hoppas jag med! Får nog försöka med Borago och juicen två månader eftersom jag tror att jag ägglossar på "fel" sida denna gång och vet ju inte om ledaren överpresterar och fångar upp eller inte!
    Juicen är så JÄVLA äcklig enligt mig så hoppas på ÄL snart så man kan sluta.. fyfan!

Åh! Hittade det inte i appstore för iphonen dock :(
  • AlexandraViberg
    Hëllef skrev 2012-03-17 08:55:30 följande:
    Vanlig grapejuice hade jag nog inte heller kunnat dricka. Fuskar och kör med apelsin/blodgrape. Riktigt god!

Nej, googlade lite och såg att den inte finns för iphone. Synd för den är riktigt bra. Fertility friends app ska fungera för iphone och så verkar det även finnas något som heter period tracker. Du borde få upp fler alternativ om du söker på fertility i appstore. Hm, nu blir det verkligen inte aktuellt att byta till iphone på ett tag  
    Nä det är ääääckligt! Men jag känner att det är värt ett försök eller två!

Jag har några stycken andra bla fertility friend men tycker den är lite komplicerad :P

Hittade en svensk också, som faktiskt inte alls är bra! Den räknar ut fel också verkar det som..
  • AlexandraViberg
    Petra 334 skrev 2012-03-17 10:10:38 följande:
    Jag använder menskoll deluxe på iPhone där man kan ligga alla symptom och massa annat. Man loggar mens ÄL och sex och kan se hur lång cykel man har och när nästa fertila period är :)
    Jätte bra app ju! Tack så mycket för det tipset! :)
  • AlexandraViberg
    Hëllef skrev 2012-03-17 16:35:58 följande:
    Vad gör man inte för att bli gravid
    Lite så jag kände! Maken behandlar mig med stor respekt för att jag dricker detta. Får kväljningar varje gång jag dricker det. Ibland kommer han hem med choklad för att jag är så duktig och gör detta för att ge honom barn ;)
    Så helt klart värt ur alla aspekter!
  • AlexandraViberg
    Fru Galas skrev 2012-03-19 17:01:23 följande:
    Jag använde äl tester och fick tydliga utslag varje månad, var dock först när jag slutade med dom som jag blev gravid igen. För mig blev det nog mer ett stressmoment än hjälp på vägen.
    Jag ger snart upp det här med äl tester, känns som att man aldrig får utslag! Men jag provar ju metoder som gör att man måste sluta med dom vid ägglossning och då måste man ju testa :/
    Men men.. sista två försöken här nu innan utredning som sagt så tror inte det gör någon skilnad. :/
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3