-
Haha! Jo, det börjar vi bli! :) Men den som väntar på något gott...Mmmbop skrev 2011-04-13 10:53:08 följande:Hoppas på riktiga plus för oss båda (och RaraS med) snaaart, snaart. Vi börjar ju bli gamlingarna här inne!
-
Kanske: Jag har fått grymt mycket känsligare mage efter operationen. Nu känner jag av ÄL väldigt tydligt varje månad och från vilken sida. Såklart kan man inte vara helt 100 procent säker ändå men i vilket fall så är det megastor skillnad jämfört med innan operationen. Kanske är det så för dig också! Och ja Lemis, det är definitivt din tur också nu!
-
Grattis Lemis!!!Lemis skrev 2011-04-17 20:44:58 följande:i helgen har jag haft positiva äl på mina stickor, så vi har myst i mängder. Dessutom passade vi på att gifta oss i smyg. så nu har jag blivit fru! :)
Hur går det för er andra? Ni som vänta på pluss, ni som har och ni som ska ha barn typ nu????
Först när jag såg alla grattis trodde jag du var gravid och blev lite ledsen för din skull när du "bara" gift dig! Men såklart är det inte "bara", det är jättestort! Grattis igen! Och hoppas jag får säga grattis igen om två veckor!!! Och när jag gifte mig blev jag som nyförälskad, fast vi hade varit tillsammans i 8 år, så jag hoppas det har varit så för dig i helgen också! Du ska se, denna gången funkar det säkert när du har dopat dig med massor med "kärlekshormoner"!
Själv laddar jag för ÄL under påskhelgen! ...räknat och det borde bli på påskdagen...så nu "övar" vi här hemma! -
Jag har också funderingar att gå till en privat gyn efter detta försök. Har äl till helgen och det blir försök nr 6. Men är lite orolig att de ska säga typ "Sex försök är ju inget, gå hem och försök lite mer!". Men om man går privat så borde de väl vara lite mer "kundvänliga"...eller är det bara mina fördomar? Har ju läst att man ska försöka ett år innan man söker hjälp men ja, man är ju lite otålig.Lemis skrev 2011-04-18 18:02:31 följande:
Tack för alla grattis, det känns underbart att vara en fru nu!
BIM har jag ca den 30 april. Blir det inget nu så ska jag kontakta en privat gynokolog.
Skönta att läsa att blir pluss och att många kan njuta av vädret.
Jaja, min cykel har ju varit väldigt konstant på 31 dagar hittills så nu har jag räknat fram när mina ÄL inträffar ända till juli och sett till att min man är hemma de veckorna, eller att vi åtminstonde är på samma plats. I juli ska han jobba i Visby den veckan när jag har ÄL och då har jag sett till att få följa med! Vad gör man inte för vara på samma plats under ÄL, och ärligt talat, bli tvungen att åka till Visby en vecka i juli, det är inte jättesynd om mig :) ....och om jag kommer på utredning till slut så kan jag ärligt säga att jag verkligen försökt hela året.
Min man sa dock att jag gärna får följa med till Visby, men att vi kommer att ha lyckats innan dess. Hoppas han har rätt!!! -
Verkligen spännande! Det börjar närma sig för dig också!Mmmbop skrev 2011-04-19 08:18:29 följande:
Här inväntas mens, borde dyka upp idag eller imorgon. Då ska det bokas tid för kontraströntgen... Spännande.
Och ja, jag hoppas ju också att jag kommer lyckas innan innan sommaren men jag trodde ju också att jag skulle ha lyckas på fem försök så nu tror man ingenting längre....men jag försöker inbilla mig att jag är ung (nyss fyllda 30) och att jag har gott om tid att försöka att bli gravid och bilda familj! Vissa dagar lyckas jag lura mig själv och vissa dagar lyckas jag inte alls! -
Kul att höra att du mår så bra igen efter denna tuffa vår-vinter! Håller tummarna för dig att det blir tredje gången gillt!Sunflower Sthlm skrev 2011-04-18 10:31:48 följande:
Lemis:
Med mig är det bara fint, tack för att du frågade. Det var länge sedan jag var så här lycklig och lugn i sinnet. Solen skiner, det är ganska varmt ute och solglasögon och vårjacka framplockade. Vi invigde altanen för året nu i helgen med skumpa och grillning och snart är det påskledigt.Ägglossning hade jag för nån vecka sedan och enligt gyn så skulle den vara på den fungerande sidan, så jag håller tummarna för fullt. Ska testa framåt helgen tänkte jag, försöker hålla mig bäst det går men det är svårt.
Håller tummarna för att det går vägen för dig den här månaden, när har du BIM?
-
Ja, man kan ju inte göra mer än att kontakta dem! Och säger de sedan att man måste vänta till hösten så gör de.Lemis skrev 2011-04-19 18:30:54 följande:jag har också haft/har de tankar att dem ska säga så till oss också, men vi har ju ett barn sen innan och det innebär att vi får betala ivf själva. Så då borde dem väl lyssna på oss? i alla fall när det är privat.
jag inbillar mig det, jag vill i alla fall veta att jag kan få komma på en utredning innan sommar/semester börja, så man får slappna av och vänta på hjälp.
Denna månaden har jag tagit rosenrot som hjälp med, så vi får se, jag lyckades med det förra gången fast det blev då ett X.
Härligt med lite mys och samtidigt lite semester i Visby. man tar alla chanser man kan. Jag håller verkligen tummar för alla oss här nu. (Jag tror också på din man)
kram
Jo, jag ska också börja kolla med BM och privat gyn efter detta försök, hur det funkar med hjälp osv. Jag ska ju ha rätt till ett gratis försök på IVF så jag vet inte om jag måste hålla mig till landstinget då...som sagt, ska börja undersöka saken lite noggrannare om det inte funkar denna gång!
...jag skulle gärna vilja ha lite progesteron utskrivit...så man kanske kan börja övertala gyn att göra det (eller kan BM skriva ut det?) och testa det några försök och sedan göra en utredning till hösten om det inte funkat... -
Ringde min BM idag bara för att fråga hur det funkar om man behöver hjälp. Tyvärr hade hon semster så jag hamnade hos en annan. Men i vilket fall, där var stopp! Ett år ska det ha gått innan man söker hjälp, 80% av alla par blir gravida inom ett år sa hon bestämt.
Jag berättade även om min känsla av att det inte har fäst två gånger under dessa fem försök och om man ev skulle kunna prova progesteron innan ett år har gått. Nej, progesteron ger man endast om man har haft missfall tre gånger...what? Vet ju så väl härifrån FL att många får progesteron för att hjälpa ägget att fästa, vid inseminering och IVF.
Hon var generellt väldigt okunnig. Sa att jag bara hade chans varannan månad nu när jag hade en äggledare, men så berättade jag vad min läkare berättat efter operationen att äggledaren är hormonstyrd, att det kan plocka upp ägg från andra sidan. Då sa hon, "Ja just det, så är det! De är så duktiga på sjukhuset!"
Så det är nog att ringa privat gyn eller gyn på sjukhuset som gäller. Kan ju testa med gyn på sjukhuset också...eftersom jag har ett gratis IVF-försök så vill jag klänga mig fast lite vid landstinget först....
Tänk att det ska vara så svårt att komma över lite progesteron! Känns nästan som det är knark jag vill ha tag i! Undra om det finns att få tag på "svart" någonstans :)
-
Tack, jag vet... egentligen är jag inte så jättestressad men har fått för mig att det är något vid att få ägget att fästa som inte funkar. Hade gärna velat tjuvstarta med att testa progesteron innan detta året har gått…honeybunny78 skrev 2011-04-20 11:31:32 följande:RaraS: förstår att det är jobbigt att vänta och man vill ju så göra att det ska hända nåt! "Medelvärdet" är väl i Sverige 8-9 månader så du har ju fortfarande goda chanser att bli gravid spontant. Att starta ett utredning för fertilitetsbehandling är en lång process och det tar oftast lång tid innan man närmar sig ett IVF-försök. Bara utredningen kan ta flera månader och beroende på vad den ger så bestämmer man behandling efter det. Jag hoppar verkligen att du blir gravid av dig själv innan du behöver gå genom allt detta. Det här är inget jag skulle önska någon så om du inte behöver gå genom det här än, så vänta! Stressen blir så otroligt mycket större när man försöker med behandlingar och så mycket tid och energi går åt till alla behandlingar och läkarbesök. Jag hoppas verkligen att du blir gravid snart så du slipper det här!
-
Mmmmbop:
Åh så roligt att du är på gång igen! Måste vara härligt att försöka!
Och tack för tipset, men jag har redan progesterall. Men mängden är enormt låg jämfört med vaginatorerna som gyn skriver ut. Om jag kommer ihåg rätt så stod det 30-50 mg per dag jämfört med 1200 mg per dag på vaginatorerna....men jag kör på med progesterall tills jag lyckats få en gyn att skriva ut "the real stuff"
Hemlighet:
Det är nog väldigt olika när kroppen blir "normal" igen. Jag kommer ihåg att en del har skrivit att deras cyklar har blivit väldigt oregelbundna efter X. Dock inte min, hittills alltid 31 dagar...inte för att det har hjälpt...så det är nog inte jätteviktigt att den är regelbunden för att det ska lyckas.
Och nidning efter 10 dagar...lite mycket men såklart inte omöjligt....du kan ju också haft ÄL ännu senare än vad du trodde....