• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Mmmbop:
    Ja, din testdag börjar närma sig! Men ge inte upp ännu, men jag vet hur det känns…men hoppet är inte ute! Håller tummarna!

Och nej, inget mer brunt under helgen! Det var bara under fredag morgon/förmiddag. Såklart har jag ”tokanalyserat” flytningarna under helgen och i lördags tyckte jag det såg mer gult ut än vitt men… Jaja, bara att vänta att se! På torsdag förmiddag ska jag på VUL, då är jag i 6+4.
    Mina symptom har ökat under helgen, brösten mer ömma (kan typ bara sova på rygg…), mera kissnödig, mer gasig i magen, mer illamående (har börjat med mat bredvid sängen att äta direkt på morgon)… Hoppas att det är bra tecken! Det enda som inte ökat är molvärken i magen. Tycker faktiskt inte det känns så jättemycket. Men det kanske är för att man jämför så mycket med sist gång och på något sätt gillade jag när man verkligen kände hur det växte, även om det visade sig vara helt fel!

Lemis:
    Hade inte du ett besök hos gyn snart du också? Hoppas det går bra!!!

Sunflower:
    Skönt att det känns annorlunda denna gång!!! Då är det säkert inget X!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • RaraS

Ja, jag fattar inte heller varför de måste ha ett sådant
    bemötande när man ringer.

Jag råkade ju ut för liknande förra veckan och först när jag
    började gråta sa hon att hon skulle dubbelkolla med en annan läkare, eftersom
    min var på semester. När hon ringde upp sedan var det helt plötsligt bråttom
    med VUL igen fast jag sa att det var lugnt eftersom värdet ökade som det skulle,
    men min läkare hade erbjudit mig ett VUL till bland annat för att jag hade
    vätska i buken. Fast nu känns det bra med ett VUL på torsdag efter min bruna
    flytning i fredags, så jag är glad att jag inte stred med henne mera.

Ja, skönt du fick telefontid! Och hoppas du får VUL när du
    vill. Om det känns bra vill man ju helst vänta så länge som möjligt, samtidigt
    som nyfikenheten ibland tar över!

• RaraS
    acinna skrev 2011-05-23 20:36:16 följande:
    sunflower: Underbart att höra. Tycker du resonerar bra med hcg-prov och vänta med VUL en vecka. Vi gjorde vårt första VUL i vecka 6+0 och då kunde de bara se hinnsäcken, vilket var positivt efter att ha haft X.

Oj, kunde man bara se hinnsäcken i 6+0? Och jag som hade hoppats på ett hjärta på torsdag (6+4) men det kanske är för tidigt då...

Sunflower:

Hoppas det löser sig till det bästa! Jag tycker det låter bra om du kan ta hcg-prov denna vecka så kan du lugnt vänta sedan på att din gyn är tillbaka. Lycka till!

• RaraS

RamonaMaria:

Välkommen hit!

Oj, vilket tufft år du har haft! Du verkar ju dock kunna bli gravid snabbt! Men såklart, det är ju tufft ändå. Jag känner inte igen att någon här haft 2 mf + X på så kort tid. Det "normala" är ju att man måste vänta ett år på utredning, eller fått tre stycken missfall, i alla fall här i mitt landsting...

• RaraS

Sunflower:

Ja, du verkar visst få vänta lite till innan du vet hur du ska göra med VUL. Skönt att du mår bra och att det känns bra i alla fall i väntan på beslut!

• RaraS

Jo, jag har känt exakt samma oro som du....och gör fortfarande....

Och fertiliteten, det har vi diskuterat en del och det är lite delade
    meningar.

Tanken i alla fall är ju att den äggledare som är kvar
    känner av att den är själv kvar och ”svänger” över till den äggstock som har
    ägglossning, och då är det ju ingen reducering alls fertiliteten. Jag blev
    gravid nu på 6:e försöket. Det har varit ägglossning från höger sida varannan
    gång och från vänster sida varannan gång (har det känns som) men när jag har
    haft ägglossning från ”fel” sida så har det känts som att det inte hänt någonting…så
    jag vet ärligt talat inte om det har funkat alls från ”fel” sida.

Jag tror i alla fall att det kan säkert funka när man har ägglossning från ”fel” sida, men det
    är större sannolikhet att det kommer funka när man har ägglossning från ”rätt”
    sida.

• RaraS
    RamonaMaria skrev 2011-05-24 16:16:31 följande:
    Hihi, förlåt men det låter hemskt flummigt. tack för att du gav mig första flinet efter operation ;0)
    skämt åsido, är det vetenskapligt bevisat?
    I min flummiga skalle har jag tänkt att nu kommer mensen komma varannan månad eftersom det fattas äggledare till en äggstock.
    Om du förstår hur jag har tänkt... =)
    åter igen, tack för en superbra tråd. har skummat igenom lite o det finns ju trots all otur en del solskenshistorier.

O grattis till din graviditet!

Du får fråga så mycket som du vill! Vi alla har varit där, helt förvirrade efter operation, eller efter cellgift!

Du har antagligen bara opererat bort din äggledare, så du har kvar båda dina äggstockar. Så du kommer ha mens precis som vanligt, men du saknar "transportvägen" på den ena sidan. Och jo, äggledarna styrs av hormoner så de känner av vilken sida som har ägglossning så de ska röra sig till den äggstocken, även om man har båda äggledarna kvar, står det på en del sidor. Alltså, att de "tävlar" om att fånga upp ägget. Men som sagt, för mig har jag haft känslan av att det inte funkat när jag har haft ägglossning från "fel" sida....

Jag hoppas du snart blir gravid igen! Själv började jag gå på akupunktur och då blev jag gravid igen, så nu är jag såklart helt frälst av allt vad min Akupunktör säger. Han har tipsat om att äta olika "vävnadssalter" (eller Schussler-salter) när man blir gravid. Det är helt naturliga mineraler som finns i kroppen och som man till och med kan ge spädbarn som har problem, tex kolik, så det är helt ofarligt. Han säger att det hjälper kroppen att ta upp näringsämnen bättre och därmed ger bättre förutsättningar för fostret och undvika missfall. Så om du vill prova något nytt nästa gång du blir gravid så kan jag skicka "receptet" till dig.

• RaraS

Trissönskan:

Beklagar så!!! Har funderat på dig i helgen och undrat hur det gått, och nu fick jag
    tyvärr svaret. Livrädd för X igen är man alltid, men risken är mindre när man
    har opererat bort äggledaren…även om jag gärna hade haft min kvar ändå, fast
    jag vet så väl att det var rätt beslut av läkarna att ta bort den. Hoppas du
    blir gravid snabbt igen, som du har blivit innan!

RamonaMaria:

Jag hade också ont i axlarna efter operationen. Eller det kändes
    stelt och som någon konstig träningsvärk, och som många andra redan har skrivit
    så är det helt normalt.

Mmmbop:

Oj, vad jag förstår att du är nervös! Jag hoppas verkligen mensen
    kommer snart! Eller att ett under sker! Jag fick ett superdupersvagt streck på
    ÄL+15 vid mitt X så svaga/sena plus gillar man ju inte, även om man vet att det
    kan vara normalt också. Håller tummarna för dig!

• RaraS

RamonaMaria: Oj, feber…bra att du åker in! Hoppas du kryar
    på dig snabbt! Tänker på dig!

Trissönskan: Självklart ska du vara ledsen, det tar tid att
    sörja. Sörj ordentligt och sedan kommer ett nytt hopp tändas när du är redo.
    Och som Mmmbop skriver så slår Babybluesen till också, för mig slog den till 5
    dagar efter operationen och jag tror jag grät konstant hela den dagen…det blir
    som sagt så när hormonerna i kroppen sjunker snabbt.

Mmmbop: Skönt att mensen kom! Nu får du ladda om inför ett
    nytt besök!

Idag har jag varit på VUL (som ni vet eftersom jag nog har
    sagt det i den här tråden lite för många gånger).

Lilla hjärtat tickade så fint! Och det såg ju ut som en
    minibebis, men väldigt stort huvud! Jo, en tår kom på kinden när jag såg det
    och min man som var med blev också tårögd!

Hon gissade på att det var i vecka 7, närmare gissning ville
    hon inte göra, men det stämmer ju bra med min beräkning på 6+4.

Hon sa också att hon såg att jag hade en känslig
    livmodertapp och det kunde blöda efter undersökningen, så det kanske inte var
    så konstigt att jag hade en brun flytning förra veckan när jag har en känslig
    livmodertapp… Hon sa ju såklart att det var så normalt med bruna flytningar!
    Denna gång så var det ingen vätska i buken heller…skönt…hon sa att det kunde ha
    varit en cysta som spruckit eftersom det hade gjort ont, men det var inte
    säkert, i vilket fall var det borta nu!

Nu känns det som en milstolpe är passerad och nu är jag som
    vilken gravid som helst som oroar sig för mf/MA! Det är definitiv inget X denna
    gång! Jätteskönt att helt kunna utesluta det!

Tänker på er som går igenom tuffa tider och önskar att ni
    också snart är här!

• RaraS

RamonaMaria: Ojoj, hoppas du blir frisk igen snart! Krya på dig och hoppas du får komma hem snart igen!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3