• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Härligt Sunflower, att du har fått en tid!

Förstår så väl hur nervös du är…men det kommer gå bra! Det
    låter ju så lovande! En hinnsäck borde du ju absolut se på måndag, och
    förhoppningsvis ett litet embryo i den också! Men hjärtat är nog för tidigt så
    bli inte orolig om det inte slår ännu! Och om det inte syns något embryo så är
    det ju helt normalt också! Det kommer gå jättebra!

Om det bara syns en hinnsäck så kan du be om hcg-prov, det
    kan ju trots allt vara en ”falsk” även om det kan vara helt normalt att inte
    embryot syns. Jag blev väldigt lugn när jag fick resultatet från hcg-proverna,
    även om det också var en nervös väntan.

Håller tummarna och tår för dig!

RamonaMaria:

Skönt att höra att du är hemma igen! Ta det nu lugnt och låt
    kroppen få vila upp sig!!!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • RaraS
    Supers skrev 2011-05-29 10:33:32 följande:
    Hej alla, tänkte fråga er om hur lång tid tog det innan ni fick eran mens tillbaka?
    Min period efter operationen var som en vanligt mens-period, för mig 4-5 veckor....så det tog inte ovanligt lång tid bara för att det varit en graviditet innan....trodde själv att det skulle ta längre tid än vad det det gjorde!
    Lemis skrev 2011-05-29 10:45:38 följande:
    RaraS: Hur är det med dig? fler gravsymtomer, mer sug efter något, jag vill veta.
    Idag går jag in i vecka 8! Jippie för det! Och inga fler symptom, men illamåendet och tröttheten är konstant, och både BM och läkaren vid VUL sa att illamåendet är ett bra tecken! (Dvs massor med hormoner i kroppen som är nyttiga för pyret!) Så länge pyret mår bra, så kan jag stå ut med att må piss! Och ytterligare en fördel är att man faktiskt inte orkar oroa sig för hur pyret mår, som man gjorde i början. Alla säger att man börjar må bättre i v 13 så nu har jag en ytterligare anledning att längta dit!
  • RaraS

Sunflower: Lycka till på VUL idag!

acinna skrev 2011-05-29 20:29:25 följande:
    RaraS: Skönt att höra från dig! Tröttheten och illamåendet går över, trots att man inte tror det när man är mitt i det. Tror min trötthet försvann i vecka 11 eller 12. Illamående slapp jag prova på...
    Låter ju lovande att tröttheten kan försvinna innan v 13! Just nu funkar det ändå på något vis! Jag behöver ju bara jobba och ta hand om mig själv. Min man sköter hunden så jag har sluppit de flesta promenader, när jag mår illa på morgonen och redan har somnat på kvällen när det är dags för vovvens kvällspromenad. Jag brukar lägga mig mellan sju-åtta nu för tiden. Men som sagt, så länge pyret mår bra så kan vi ställa upp på vad som helst!
  • RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2011-05-30 12:27:07 följande:
    Wohoo! Det sitter på rätt ställe! Man såg en hinnsäck som motsvarade vecka 5+3, vilket är nästan precis vad jag trott samt gulekroppen. Inget foster än men det skulle dröja ett par dagar till så det var helt i sin ordning. Kan inte fatta det, äntligen! Tredje gången gillt helt enkelt. :)
    Grymt! Så kul! Får du komma tillbaka igen och se embryot/hjärtat?
  • RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2011-05-30 13:56:57 följande:
    Raras:
    Träffade inte min vanliga gyn men hon lovade att jag skulle få komma tillbaka om det var för tidigt och att hon skulle höra av sig efter sin semester. Han jag träffade idag tyckte att i och med att man såg gulekroppen, så ansågs jag vara så pass ok att jag hänvisas till mödravården nu. Så vi får se vad min vanliga säger när hon kommer tillbaka. Om hon säger nej kommer jag att göra ett nytt vul privat för mina nervers skull. Känner att jag gärna vill se hjärtat slå.

Låter bra! Jag hade gjort som du, gått privat om jag inte fått se hjärtat slå! Hoppas, hoppas, du kan övertala din vanliga gyn. Jag har inte fattat hur de ser skillnad på "falska" hinnsäckar och vanliga hinnsäckar. Du kanske kan fråga det? Om du kan få komma och se så det verkligen var en riktig hinnsäck...efter två X förstår hon nog att du är nojjig. Men antagligen var det väl en riktig hinnsäck, annars skulle väl inte den gyn du träffade idag vara så säker på att det var ok.

Lovande att du är illamående i alla fall! Jag säker på att det står bra till med ditt pyre! Och hittar du något mirakelmedel mot illamående, meddela mig!

• RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2011-05-30 19:44:22 följande:

Raras: Tydligen bildas ingen gulekropp om det är en falsk hinnsäck. Och i och med att jag inte blöder så ska det inte vara någon fara. Men, som sagt, jag vill gärna se hjärat slå för att vara säker.

Aha, är det så det funkar! Men lite konstigt ändå, vad "levde" våra X på om de inte hade någon gulekropp? En del har ju både X och falsk hinnsäck och blöder inget. Jaja, ibland får man acceptera att man inte fattar allt och spara sina frågor till nästa gång man gör ett besök hos gyn! Skönt ändå att allt såg bra ut!
  • RaraS

Oj, jag var tvungen att googla lite för att reda ut begreppen. Men det verkar som vi (i alla fall jag) blandar ihop begreppen ”Gulesäcken”och ”Gulekroppen”.

”Gulesäcken” är en av de tre fostersäckarna. "Gulesäcken" kan ses som en tidig moderkaka som förlorar en del av sin betydelse när den riktiga moderkakan är färdigbildad.

”Gulekroppen” finns inte i livmodern utan bildas på äggstocken, på den plats där äggblåsan fanns innan det blev ägglossning. ”Gulekroppens” uppgift är att tidigt i graviditeten utsöndra graviditetsbevarande hormoner.

Jag blev i alla fall lite klokare!

• RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2011-05-31 12:54:45 följande:
    Ja, jösses. Glad Det är ju jag som är förvirrad. Givetvis menar jag gulesäcken, ber om ursäkt för min förvirring. Man såg alltså gulesäcken i hinnsäcken så att säga. Tack för att du rättade mig!
    Tack själv! Jag visste inte ens att det fanns något som hette gulesäck! Man lär sig något varje dag!
  • RaraS

Grip:

Hoppas det har gått bra idag! Så bra ändå att du får komma på utredning. Kanske den inte visar något, kanske du får reda på att allt är normalt! I vilket fall så kommer du slippa fundera på sedan om det har blivit något fel eller ej efter operationen!

Trevlig helg allihopa!

• RaraS
    Mmmbop skrev 2011-06-08 09:46:46 följande:
    Det kommer gå bra!

Jag var hos gyn imorse och har den här månaden ÄL från höger!! Weeee!!!!

Fin äggblåsa på 18,4 mm och treskiktad slemhinna på 10 mm, allt såg finfint ut =)

Får jag ett efterlängtat plus denna månad har min gyn lovat att komma in från sin semester och kolla så det sitter rätt. Min gyn är UNDERBAR!
    Oj!!!! Så grymt!!! Håller tummarna för att denna resa till Köpenhamn blir den sista!!!!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3