• tusa

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Manelma skrev 2012-02-12 00:38:40 följande:
    Jag tror jag får komma på återbesök om 2 veckor denna gång eftersom värdena har sen jag för första gången kommit till akuten sjunkit stadigt först hade vi kontroll varje tre dagar, sen en vecka, och nu blir det två veckor. Hade 600 först sen sjönk den till runt 500 sen 400, sen 270 och nu till 90 på en vecka alltså. Sen har man sett att det inte är något "levande" då det inte finns något blodflöde inuti det. 

Har verkligen varit upp och ner med det psykiska, men jag har hela tiden påmint mig vid att det inte något jag själv kunnat påverka, och försökt tänka positivt. Livet kommer att ordna upp sig, och jag tror mer än något annat att vi kommer att lyckas med att bli föräldrar en dag. Nu tar jag ett steg i taget, försöker blicka framåt och tänka positiva tankar om framtiden!
    Ok, ursäkta att jag var så dåligt påläst. Det låter som de har bra kollSolig ...Jo, jag tycker också det är skitjobbigt när man inte har kontroll och själv kan påverka utan tvingas förlita sig på andra när det gäller så viktiga saker, men så är det, och precis så som du, är det så jag också lyckats tänka mig igenom den här skiten; att allt faktiskt blir bra till slut, nån gång och på nåt sätt{#emotions_dlg.flower}
  • tusa
    Lappgeten skrev 2012-02-13 13:50:00 följande:
    Nu har vi varit på första besöket på den privata klinken för utredning. Men oj vilken skillnad, för det första tyckte läkaren att vi har problem med att bli gravida, det är inte normalt att försöka i tre år vilket vi gjort nu. På sjukhust här har vi bara blivit bortvifftade med att vi faktiskt blivit gravid med X och missfall så det är inget problem.

På ultraljudet såg han många ägg på bägge sidorna, fler än vad som är normalt och det kan vara att jag inte har ägglossning som det ska vara. Ev en cysta också men han var osäker.
    Två hormonprover ska tas nu efter ägglossning och vid mens + spermaprov. Efter svaren blir det spolning och funkar det inte efter några månader så blir det IVF.
    Han gav oss inte så jätte stora chanser att lyckas själva som det är nu så IVF tyckte han var det rätta men eftersom jag är ung så är det bra att ge spolning en chans först.

Det känns jätte skönt att äntligen bli tagen på allvar och komma framåt, nu är det två år sedan X.

Killingarna växer så det knakar och är så mysiga nu. Tackorna är så tjocka och lammen kommer om nån vecka, det rör sig så mycket i mitt liv och på gården att jag nästan glömmer bort barnlösheten ibland=)
    Kan knappt föreställa mig er lättnad, att det nu börjar hända nåt, efter så lång tid...Jag fick ju vänta 1mån på´besked om hur vi skulle ta oss vidare, och det var lång väntan, tyckte jag... Jättelycka till och hoppas spolningen hjälper {#emotions_dlg.flower}

Nockanpockan; Hur mår du nu? Vilka jättepuckon ni råkade ut för!!? Skrikandes SEMEL FIKA? Vad är det för svammel? Tycker absolut du ska påtala detta, det är INTE OK.

Själv väntar/inte väntar jag på mens nu idagarna, om inte cykeln blivit helt störd..Har inga symptom alls ännu. Jag har kommit på att jag nog faktiskt räknar med att min äggledare är ok. Det är nu liksom ditåt känslan och tankarna rör sig.

Jag kan helt enkelt inte riktigt föreställa mig att den inte skulle vara det, och att vi skulle hamna i ivf-snurren! Tanken på oss där känns så overklig bara..och jag har kommit på mig själv att oftare tänka som om allt var ok ändå..så jag tänkte förlita mig på min intuition, den brukar faktiskt oftast visa sig ha rätt! Men frågan är ju om menscykeln är i ur synk..
  • tusa
    Manelma skrev 2012-02-16 13:20:47 följande:
    @Lemis nix jag vet inte ens hur man får sådan? Har du fått göra det? Var vänder man sig? Hade gärna velat göra det så man vet att man har gjort det man kunnat innan man försöker igen.
    Ring gyn som op dig och gör en "behandlings begäran" Det gjorde jag. Begär att din gynläkare ringer upp dig och begär en spolning, alternativt verkar en sköterska som tar tel. på gyn (här i Norrbotten) kunna registrera en begäran om spolning. Då tar gyn läkarna beslut på en konferans, enl. din journal och skickar ut beslutet inom ca 2-3v

En spolning går till så att de spolar upp kontrastvätska i livmodern, som trycker upp genom äggl,sedan röntgas det och man ser då om ledaren är blockerad eller inte. Ärrvävnad, som ju embyot kan fastna i, syns dock inte...men det verkar som om fertiliteten ökar månaderna efter, varför vet man inte...skräp spolas bort eller/och flimmerhåren som matar ner embryot till livmodern stimuleras.

Nockanpockan; Hur går det? jag hoppas du inte behöver ha ont!! Det är jag som är LEO...
  • tusa
    Mika; Tungt..Rynkar på näsan 

Hur går det med recepten? Vad är det de ska översättas till?
  • tusa
    Manelma skrev 2012-02-18 12:27:44 följande:
    Det känns som att det aldrig tar slut detta! Jag har ju som bekant väntat ut denna X utan operation eller cellgifter och vad jag kan se på grav testen så är hcg nivån väldigt lågt nästan så det inte syns på stickan. Men så började det göra lite ont igår några timmar. Nöp i sidan och ömmade. Jag nojjar så klart direkt men det gick över och idag fortsätter jag vara öm lite granna. Men jag har haft så tidigare och det har gått över så jag har inte åkt in till akuten för detta. Men är så trött på detta nu. 5 veckors blödning värk till och från då och då kan kroppen bara läka och bli normal snart? Känns så långt bort. Är uttömd på all energi nu. Så fort man börjar slappna av och hoppas få gå framåt så backar det och börjar göra ont, skrämmer upp mig och jag är tillbaka på ruta ett.
    ...skickar styrka till dig och hoppas den kommer fram!! Bara att rida ut..det varar ju inte för evigt får du försöka påminna dig om{#emotions_dlg.flower} Du får hitta sätt att "tanka" och fylla på energin. Musik, dansa och sjung kanske? Det funkar för migSolig
  • tusa
    Manelma skrev 2012-02-18 14:31:05 följande:
    @tusa tack söta. Jag försöker sysselsätta mig med annat men kan så klart inte släppa oron när det gör ont till och från.
    ...nä, det där med smärta är ju svårt att ignoreraRynkar på näsan Har du mycket ont? Stoppa i dig värktabletter så du slipper...skulle det gå fel så kommer den smärtan att kännas igenom ändå..

Bli provisorisk träningsnarkoman??!! Skingrar tankarna mycket effektivt, utlöser ju må-bra-ämnen och är du igång och i fysisk form så kan ju kroppen arbeta optimalt med "städningen" åxå Solig Och sång som jag pratade om utlöser ju åxå endorfiner. Spelar ingen roll om du "kan" eller gillar attt sjunga, själva handlingen i sig, andningen och sättet stämbanden vibrerar, sätter igång må-bra-systemet!...och endorfin/dopamin osv är ju åxå lite smärtlindrande

Hoppas du mår bättre idag hursom helst {#emotions_dlg.flower}
  • tusa
    Johanna5 skrev 2012-02-27 12:58:40 följande:
    Sitter på Gynakuten och väntar på att få träffa läkare. Min man är med vår son, så jag är ensam. Undrar hur jag ska klara av ett dålig besked. Hur ska man orka starta om igen?
    Håller åxå tummarna! Håller med Kärt barn, man studsar tillbaka förr eller senare! Hjärta...men det är ju omöjligt att tänka på nu när du sitter där i ovisshet...ta en bit i taget bara så är du snart på andra sidan, det är väl bara det som kan sägasObestämd
    Grattis till ersättningen AlexandraGlad Jag har nog bara hemförsäkring, hos Folksam, så det blir ju inget för mig..hade varit bra med en slant om det nu blir privat IVF...

Lycka till med Pregon denna gång Mika{#emotions_dlg.flower}

Här njuter jag i vårsolen Soligoch väntar ännu på 1a mensen efter op...Hur länge har det tagit för er andra??? Det har nu gått 7v, så visst borde den dyka upp snart?
  • tusa

Jag har bara skrapats, men är inte alltid icke kirurgiska ingrepp mer skonsamma för kroppen? Det har jag fått för mig iaf, att har man ett val ska man alltid välja bort op...hoppas det går "bra" för dig hur som helst Johanna5!

Mmmbop; Måste ju bara kommentera den underbara bilden på din LIV(?) Solig Jättegrattis till ett sånt mirakel! {#emotions_dlg.flower}

• tusa
    RaraS skrev 2012-02-29 05:37:00 följande:
    Johanna: Beklagar så vad ni har råkat ut för...tänker på dig idag...
    Tankar härifrån åxå...hoppas du får må bra när du vaknar och att du inte behöver ha alltför ont Hjärta
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3