Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
Jag gick igenom ett utomkvedshavandeskap nu i början på året. Fick reda på att jag var gravid i slutet på februari, BF i slutet på oktober.
Hade då haft mensvärk där nere 1 veckan innan plusset, och sen 1 vecka efter plusset. Normalt sa min BM, att det kan vara växtvärk, och jag slutade oroa mig. Började sen blöda och antog det värsta att det var missfall, men det var ju ÄNNU värre! Efter en massa blodprovet och VUL så såg dom att jag hade något på ena äggstocken och konstaterade då en utomkvedsgraviditet!
Då var det fort, fort att få cellgifterna som man får då! Fick det redan morgonen efter då mitt HCG värde redan hunnit stiga så högt. En vecka senare drygt när jag klev ur sängen på morgonen, så fick jag akutont där nere! Var en sån smärta så så det kändes som att jag skulle svimma, mådde illa, allting snurrade och var helt borta! Ringde iaf ambulansen som kom 10 min efter, och som tur är så hann min sambo hem från jobbet då jag och min då 2,5 åriga dotter var hemma, och skulle till dagis den morgonen. Fick genomgå VUL igen, blodprover osv. Fick masssssor av morfin och dagen efter var jag alldeles öm. Kunde knappt bajsa för allt där nere var så obehagligt. Hade värk där nere 2 veckor kanske, och sen var det normalt igen.
Läkarna har sagt åt mig att vänta i 6 månader med att försöka bli med barn igen.
Hur är det med er andra som fått det där methodextrat (vad det nu heter?) ?
När sa era läkare åt er att ni fick försöka igen?
Vi går typ här hemma och väntar på att 6 månader ska gå... Och det är i slutet på september..
Jag opererades så jag kan inte svara på frågan om hur lång tid det ska gå, men jag har också hört mellan 3 och 6 månader, men de flesta verkar få 3 månader.