• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Karin: Välkommen hit, och grattis till plusset!
    Risken för ett nytt X efter att äggledaren opererats bort är liten, men det finns några här inne som haft oturen att fått X i båda...
    Håller tummarna för att ditt VUL går bra! 

• acinna

För mig så var det lägre hcg, och det rejält! Sista hcg-provet som gjordes i vecka 10+0 en timme innan operationen hade jag knappt 1600. När jag blev gravid med dottern hade jag ungefär 8000 i vecka 5+5 och 16000 i vecka 6+0!!!

• acinna

Lemis: Livet verkar verkligen vara orättvist!
    Hoppas att operationerna hjälper så ni får ha kvar henne länge hos er!!! Skickar en massa kramar till er! 

• acinna
    melea skrev 2012-11-28 20:25:23 följande:
    Idag har vi varit på vul och sett en liten blinkande prick sittandes inne i livmodern! 3 veckors skräck för ett nytt x är äntligen över! Opererades 5e mars, fick behålla äggledaren så oron var stor att det skulle ske igen.
    Grattis! Känner igen mig precis i vad du skriver. Skräcken man känner vid nytt plus efter ett X är obeskrivlig!
    Nu har jag haft en fantastisk tur och lyckats två gånger efter X, både 2010 och 2012.
    Opererad för X i vänster ÄL 17/9-10, men har båda ÄL kvar. E 110731 & BF 130125
  • acinna

Underbart Alexandra!

Själv ska jag till bm imorgon för kontroll. Går in i vecka 33 imorgon, hur nu bara det gått till!!! 

• acinna

Alexandra: Tiden rusar här, och med allt som måste göras på jobbet innan jag går hem igen så kommer det gå ändå fortare, liksom med allt julstök (som jag inte ens börjat på).

Vi bad dem kolla på RUL, men bm var så osäker att hon inte vågade säga vad det blir. Hon gissade till sist på pojke (vilket bm under förlossningen med dottern också gissade på...) så vi utgår från att det kan bli vilket som. Sambon hoppas på en tjej till eftersom vi redan har massor med klänningar och kläder i rosa, och för att barnen kommer att få dela rum.

Hoppas du mår bättre snart!!! Hade inte mycket krämpor med dottern, mer än blodtrycksfall i början så jag höll på att svimma på jobbet flera gånger och att jag fick karpaltunnelsyndrom i båda händerna i vecka 30. Denna gången har jag mått illa konstant i 13 veckor, foglossning och karpaltunnelsyndrom redan i vecka 10... Skyller på att kroppen inte hann med mellan graviditeterna eftersom det bara kommer vara 18 månader mellan våra barn.
    Här är bf 25 januari. När har du bf?

Majbebbe: Roligt att vi ligger så nära varandra i tid! Januaribebis för er också då!

• acinna

majbebbe: Vi ska försöka få upp julgardinerna och adventsljusstakarna i helgen, och så ska jag spela i musikkårens tomteparad och sedan en stående utomhuskonsert.
    Sambon jobbar från lunch imorgon, och ska sedan på glögg- och adventsmys hos en fd kollega som fyllt år, så jag och dottern är ensamma hemma större delen av dagen...
    Jo, till torget ränker jag mig också imorgon för att köpa hyacinter och amaryllisar! 

• acinna

Onandon: Välkommen hit, och jag beklagar ditt X! Så tråkigt att läsa att du inte riktigt blivit tagen på allvar av sjukvården. Men samtidigt så tror jag att ingen som inte haft X vet hurdant det är att vänta, eller inte veta vad som händer!!!
    Jag hoppas du har äggstocken kvar, och att ni snart har ert plus!

Själv vågar jag knappt säga att jag blev gravid med vårt X på första försöket, blev gravid med dottern på första försöket efter operationen för X (och jag har båda äggledarna kvar) och blev gravid igen med Filuren i magen, nu i vecka 32+3 på första försöket...

• acinna

melea: Jag försökte få genom spolning av äggledarna, speciellt nu när vi tänkte oss syskon, men det var blankt nej - både från landstinget och från privatklinik!!! Däremot blev vi lovade hjälp direkt vid plus... Nu kommer båda mina graviditeter efter vårt X från den andra sidan som jag inte är opererad på.

Onandon: Känner igen mig! Det tog 5 veckor!!! från första kontakt med sjukvården tills de hittat vårt X. Då hade jag hunnit med 4 diagnoser, 7 VUL, 5 läkare, en himla massa blodprover, massor med resor till och från Gyn och KK på det "stora sjukhuset" i vårt landsting (typ resor på 14 mil...), en skrapning och så då titthålsoperationen. Jag är evigt tacksam att jag har en sambo som inte ger sig i första taget!!! För utan honom hade jag inte klarat stå på mig på samma sätt som nu.
    Jag vet att jag haft en evig tur som blivit gravid så lätt, och sluppit ett X till. Vet att båda mina graviditeter kommit från andra sidan, så jag har haft tur på det sättet också! 

• acinna

adnils: Jag känner igen mig i din berättelse, med att inte ha ont någonstans och ett lågt hcg som dubblades ungefär en gång i veckan. Stå på dig mot sjukvården och ge dig inte förrän du fått svar, så fick jag göra och trots det tog det 5 veckor innan de hittade vårt X.
    Jag gjorde titthålsoperation eftersom vårt landsting inte vill ge cellgifter till friska kvinnor. Fördelen med operation är att de kollar upp äggledaren och tycker de risken för X är för stor så eller den är skadad så plockar de bort den direkt.
    Chansen till att bli gravid med bara en äggledare efter operation satte läkaren till ca 80% mot 90 i vanliga fall, så det sjunker inte så mycket som man kan tro.
    Själv är jag inne på min andra graviditet efter operationen, och jag har båda mina äggledare i behåll, men båda fostren/barnen kommer från andra sidan.

Lycka till!!! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3