mmelody skrev 2013-01-31 10:38:37 följande:
Stort grattis till sonen! Det var ingen liten det
Akut kejsarsnitt, hur gick det tyckte du? Var det för att du ej fick ut honom eller?
Tack!!!
När jag kom in på förlossningen ungefär 2 timmar efter vattnet gick så var jag öppen 5 cm. Kan säga att så trodde jag att jag skulle ha bebis innan lunch (vi kom in innan 5 på morgonen). Vid 10 hade jag kommit upp till 7 cm, och de var förvånade över att det gick så långsamt. Sedan fortsatte det i 5 timmar! på 7 cm, och då kallade de in läkare som valde att det skulle bli akut snitt istället. Tror de valde det mest för att inte trötta ut mig mer, och för att inte L skulle börja må dåligt. Då fick jag träffa narkosläkaren som valde mellan EDA eller narkos, och han valde narkos eftersom jag har problem med ryggen ungefär där de vill sätta EDA:n.
Så 15.30 sövdes jag, och 15.38 är sonen född. Själv fick jag inte träffa honom förrän 18.30...
Dagen efter snittet fick jag mer förklaring av en annan läkare, och då hade sonen kört ner huvudet på sne i bäckenet och kilat fast sig där, och att jag troligen hade för litet bäcken för att få ut en sådan klump. Dottern på strax över 3 kilo var inga bekymmer. Så nu ska jag få remiss till röntgen så de ska kolla upp mitt bäcken, så det inte tog stryk av förlossningen och för att konstatera om det är för trångt.
Hade jag fått välja mellan vagnial förlossning eller snitt, så hade jag tagit en vaginal till. Var piggare efter dottern än nu, men annars är det helt oki. Blev bra bemött av personalen och har fått massor med hjälp på sjukhuset. De skickade hem mig efter mindre än 3 dygn eftersom de tyckte att jag var för pigg!!!