• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

TereseA skrev 2013-02-17 00:34:22 följande:

Ni som fått operera bort en äggledare, hur långt tid tog det innan ni blev gravida efter att ni börjat försöka?..Varit gravid några ggr och haft lätt för det. Så nu är man så oroligt att man inte kan bli gravid..;(

Jag har visserligen båda mina äggledare kvar, men jag blev gravid på första försöket efter operationen (efter första mens) och med nr 2 blev jag gravid på första försöket också. Båda mina barn kommer från den andra sidan, alltså den jag inte fick X på.
    Opererad för X i vänster ÄL 17/9-10, men har båda ÄL kvar. E 110731 & L 130127
  • acinna

Lappgeten och Supers: Håller tummarna för er!!!

Skeppskatten: Skickar styrka till er och hoppas verkligen att fostret är på rött ställe trots allt! 

• acinna
    Har inte varit här på ett tag...

En snabb uppdatering från oss: Här har det inte börjat bra med livet som 2-barnsmamma... Allt började med att vi alla tre var jätteförkylda när L föddes. Han var för stor för mitt bäcken och kilade fast sig så efter 12 timmar blev det akut kejsarsnitt, och vi stannade 4 dagar på sjukhuset för det.
    När L var en vecka blev han så klart förkyld han också, och då hade sambon och jag hunnit med varsin bihåleinflammation också ovanpå förkylningen. L hade svårt att äta så jag tog till pumpen och nappflaska för att få i honom mat. När han var knappt två veckor hade både han och storasyster fått ögoninflammation också, och då hostade och rosslade L så mycket att vi åkte till barnakuten. Blev inlagda med syrgas och adrenalin i lite över ett dygn. Väl hemma igen njöt vi av tillvaron och att L hostade mindre och var piggare.
    Men... Den lyckan höll inte i sig! 1,5 dygn senare var han sämre och hostade tills han inte hade luft i lungorna och dykreflexen slog i, så vi mer eller mindre fick skaka igång andningen på natten. På förmiddagen sitter L i mitt knä och får helt spontant ett andningsstopp. De sekunderna och troligtvis minuterna var långa när jag dunkar honom i ryggen, vänder honom mer eller mindre upp och ner och vrålar på sambon att hämta nässugen. Efter nässugning och nässpray fick vi igång andningen igen, och L slutade vara så blålila... Så vi kastar oss i bilen och slänger av storasyster hos farmor och farfar och åker vidare till barnakuten igen, Väl där tar de blodprover och vi blir skickade på lungröntgen. Då konstateras lunginflammation på höger lunga... Så vi blir inlagda igen, med syrgas, tre olika sladdar och slangar på magen och bröstkorgen och en sladd i foten. Dessutom sätter de droppnål i handen på honom för att kunna få i två sorters antibiotika direkt i blodet. Vi blir tillsagda att vi kan räkna med en vecka på sjukhuset nu!
    Efter 4 dagar där får L ingen syrgas, han är inte kopplad i någon maskin (en sådan som de kan bevaka honom från på expeditionen istället för på rummet) och ingen adrenalin. Han får en sorts antibiotika i munnen istället, och vi får äntligen åka hem!!!
    Idag är sista dagen på antibiotikan, och han har fruktansvärt ont i magen. Inte så konstigt kanske...

Vi fick reda på av läkarna att de tror att han hade rs och som gick över till virusbaserad lunginflammation. Fick också reda på att om vi kommit till sjukhuset mellan 6 och 24 timmar senare hade vi troligen inte hat något barn!!!

Så utöver det fick jag ögoninflammation när vi låg på sjukhuset, och så klart början till inflammation i snittet lagom till vi kom hem... Så stackars L hade på 19 dagar tillbringat 10 av dem på sjukhuset!!! 
  • acinna

Lemis: Jag minns dig, och jag lider med er när jag läser vad ni varit med om!!! Finner verkligen inga ord för hur orättvist livet kan vara...

FrallanH: Välkommen hit, och jag beklagar ert X! Jag opererades i september 2010, och fick inte heller någon tid för återbesök för att kolla upp äggledarna (jag har mina kvar, trots operationen), däremot så följde de mitt hcg ner till under 5 så de visste att allt var oki med det.

Tack alla! Så klart har L blivit förkyld igen och börjat snora, rossla och hosta men det är inget liknande än som det var när vi åkte till sjukhuset. Han växer dessutom så det knakar!!!
    Ja, det är drygt att bara vara hemma, men det är nödvändigt. Hans immunförsvar är så nedsatt nu efter antibiotikan att det bara skulle kunna göra allt ännu värre! Tur i oturen blev min sambo arbetslös lagom till förlossningen, så de flesta dagarna är vi hemma båda två och kan hjälpas åt med att vara hemma. Idag var jag iväg hela 20 minuter för att köpa en födelsedagspresent till min mormor! Man kan le åt det, men det är skönt att få komma hemifrån även korta stunder!!! 

• acinna

mona19: Jag blev gravid på första försöket efter operationen för vårt X. Fick klartecken av läkaren att försöka redan efter första mensen, och det lyckades. Jag har båda äggledarna kvar, men har troligtvis ärrvävnad i den som opererades så hur funktionen är vet vi inte. Mina barn har kommit från andra äggstocken och har troligen använt den andra äggledaren också.

Jag fick inte heller något återbesök efter operationen, utan det enda de gjorde var att följa mitt hcg ner till under 5. Fick inte ens spolning när vi ville börja försöka få syskon till vår dotter.... Jag har haft en otrolig tur som sluppit fler X och har fått två underbara barn efter operationen!

• acinna

Grattis skeppskatten och Tingeling! Håller tummarna för er!!!

• acinna
    Gabbi88DA skrev 2013-03-31 21:35:34 följande:
    Jag fick reda på att jag är gravid igen på långfredagen så nu väntar jag bara på att läkaren ska komma tillbaka från semestern så jag får boka tid för ett vul. Opererades för x den 20 augusti och hade beräknad födsel 8 april så känns väldigt skönt att plussat igen innan det datumet. Så ser ut som det blir en liten bebbe 2013 ändå :)
    Grattis! Håller tummarna för er!
  • acinna

Grattis Otåligast!!!
    Vi håller tummarna för er.

• acinna

Emly: Jag har också bara erfarenhet av operation, och här använder de bara cellgifter "som sista utväg", dvs om de inte hittar något vid en titthålsoperation. Skulle troligen välja operation igen om jag fick, eftersom man inte får någon karenstid innan man får försöka bli gravid igen (nu ska jag inte ha fler barn, men ändå).

Jag hade inte heller ont, men misstänkte själv X efter en blödning i vecka 5+2. Gick till 10+0 innan de hittade fostret i äggledaren vid titthålsoperation. Så det tog sjukvården nästan 5 veckor att konstatera och få bort vårt X!!!
    Jag har äggledaren kvar, och blev gravid redan efter första mens efter operationen. Har nu genomgått ytterligare en graviditet och har två friska ungar, men båda har kommit från andra sidan enligt VUL. Kan ju säga att jag varit nervös båda graviditeterna att det skulle vara ett nytt X, och jag har fått tidiga VUL båda gångerna.

• acinna

Otåligast: Nej, jag hade inga andra symptom. Fick vänta på operationstid på sjukhuset (uppkopplad med dropp) i 25 timmar!!! Allt bara för att jag inte hade ont och var för pigg. Samtidigt var de förvånade över att det var ett X eftersom de inte såg något på VUL, inte ens timmen innan operationen.

Min första graviditet efter vårt X hade jag inga symptom alls, men kom på att jag var stingslig och trött efteråt. Fick starkt plus på BIM+9 (testade inte innan eftersom jag inte trodde jag var gravid).
    Min andra graviditet kunde jag säga redan på BIM-3, eftersom jag började må illa redan då... 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3