• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Jag opererades 17 september och fick mens 13 oktober, så ca 3,5 veckor efter operationen.

• acinna
    Lappgeten skrev 2013-08-15 15:02:58 följande:
    Hej tjejer!
    Tittar in en sväng så att ni vet att jag lever. Det går bra för oss, jag har nu gått in i vecka 21 och mår nu riktigt bra. I början av graviditeten mådde jag verkligen piss på alla sett som gick tror jag.
    Förra veckan var vi på RUL och såg en livlig krabat som sparkade och boxade hela tiden =)
    Jag är otroligt glad över  att IVF fungerade för oss och tacksam att vi kommit dit vi är nu.

Sköt om er!    
    Underbart att höra ifrån er!!! Oj vad tiden går fort, tycker inte det var länge sedan du plussade!
  • acinna
    Gabbi88DA skrev 2013-08-20 18:43:00 följande:
    Hej har inte varit aktiv här på ett bra tag men idag är det ett år sen jag operades för mitt X och det väcker minnen. Som tur är har jag en liten som bor i magen så det gör det hela lite lättare, är nu i vecka 25 och allt har gått bra hittills :) lycka till alla ni som fortfarande försöker och massa grattis till er som lyckats :)
    Grattis! Och jag känner igen känslan av att det är årsdagen och att vara gravid.
    Opererad för X i vänster ÄL 17/9-10, men har båda ÄL kvar. E 110731 & L 130127
  • acinna
    Supers skrev 2013-08-20 06:26:09 följande:
    Grip: tack..på torsdag blir det FET..bara att hålla tummarna :) kram
    Håller alla tummar och tår som går!!!
  • acinna

Saffron: Beklagar ditt X!

Vårt eget sjukhus släppte mig med diagnosen pågående missfall, men vi gav oss inte utan sökte till det stora sjukhuset i vårt landsting och de följde oss vidare. Jag fick en blödning i vecka 5+2, och det tog till vecka 10+0 innan de opererade bort vårt X. Mig följde de med blodprov en gång i veckan innan operationen, och sedan en gång i veckan efter operationen tills jag var nere på ett hcg under 5. Mer eftervård än så fick inte jag.

Jag opererades 17/9-10 men har båda mina äggledare kvar, även om den vårt X satt i troligen är förstår för livet, och fick mens 13/10-10 och hade redan då fått klartecken från läkarna att om jag psykiskt orkade försöka igen redan då var det oki. Vi försökte och jag blev gravid, och på rätt ställe! Ägget kom från andra sidan den gången.
    Jag hade sedan sjuk ångest när vi började fundera på syskon, eftersom jag har en förhöjd risk att få X igen. Ena dagen ville jag verkligen och andra vägrade jag eftersom jag verkligen inte ville gå genom allt igen. Men jag är envis, och lät min barnlängtan bli större än rädslan, så vi försökte igen och blev gravida på första försöket då också, och även denna gången kom det från den andra sidan mot vad vårt X gjort.
    Så jag är 2-barnsmamma trots en skadad äggledare och ett X i bagaget!

Jag skulle också satsa på IVF i er situation eftersom ni redan står i kö! Känn efter hur ni vill göra och låt både kroppen och psyket läka ordentligt innan ni försöker igen!!! Lycka till! 

• acinna
    bebinsmamma skrev 2013-08-30 16:59:45 följande:
    Hej tjejer, får jag vara med här?
    Akutopererades den 22/8 efter att ha kollapsat på jobbet av magsmärtor. Det var en av dom läskigaste kvällar/nätter jag varit med om.
    Förlorade rätt mycket blod och blev kvar på sjukan fyra nätter. Har varit utanför dörren en gång sen dess, känns som jag sprungit maraton av att gå 50meter, så lär väl antagligen bli hemma från jobbet en vecka till tyvärr.
    När man mest ligger i sängen snurrar tankarna så mycket, det är en av dom jobbigaste sakerna tycker jag.

Vi har en dotter sen tidigare och har försökt göra syskon ett halvår ungefär. Blev så otroligt lyckliga av plusset som kom Bm-4, hann gå till v6+3 innan operationen.

Hur var det för er, blödde ni mycket efter x'et? Jag småblödde dom första dagarna och nu började det blöda väldigt mycket ca 3-4 dagar sedan. Normalt, eller är det mens redan?

Hur snabbt vågade ni börja försöka igen?

Hur länge testade ni pos efter op?

Stora kramar till alla som gått igenom x.
    Välkommen hit, och jag beklagar ditt X!
    Jag blödde aldrig efter mitt X eftersom jag blödde ut livmoderslemhinnan redan innan operationen, den värsta blödning jag någonsin varit med om och den varade i 2 dygn.  Under operationen var de förvånade att livmodern var tom... Så konstigt! Så jag gissar att din blödning är livmoderslemhinnan som ska ut nu.

Jag fick ta hgc-prov efter min operation så de följde mig ner under 5, vilket tog 3 veckor. Fick klartecken att försöka igen om vi ville och om jag orkade med det psykiskt. Jag trodde aldrig jag skulle bli gravid igen på första försöket, men det blev jag. Förstod det på BIM+9...
    Jag har båda mina äggledare kvar, men den vänstra som vårt X satt i kommer troligen aldrig bli bra igen så jag har stor risk att få X igen. Har lyckats få två barn efter vårt X, och båda kommer från höger sida.

När jag gjorde sista VUL en timme innan operationen sa läkaren att de skulle ta bort äggledaren om det var X, och att chansen att bli gravid gick från ca 90% till 80% med bara en äggledare. Den andra äggledaren kan fånga ägg från båda sidorna, så man kan ha ägglossning på vänster sida, men höger äggledare fångar det (och så är det även om man har två äggledare). Så sa även läkaren som jag träffade på en privat gynavdelning också, och att risken för mig att få ett nytt X var stor eftersom det är så. 
  • acinna
    galenidejj skrev 2013-09-02 13:05:20 följande:
    Hoppar in i denna tråden. Jag och min man har försökt bli gravida i snart 4år. Lyckades bli gravid i januari 2011. Men det slutade i utomkvedshavandeskap och jag fick operera bort ena äggledaren. Efter det är min mens jätte konstig varannan månad. Ena månaden kommer det precis på dagen och helt normal. Andra månaden kommer den när den känner för det och bara över en dag eller två. Någon mer som har så???
    Välkommen hit och beklagar ditt X!
    Har inte haft det så, men fick förändrad menscykel efter operationen för vårt X. 
  • acinna
    Mial 83 skrev 2013-09-03 12:15:36 följande:
    Hoppar in här.. :)
    Jag hade ett X i Juni förra året. Upptäcktes inte med en gång, så det hann "spricka" och då blev det akutoperation pga blödning i buken. Den vänstra äggledaren förstördes och togs bort. Sedan efter detta så har jag haft 2 st missfall i följd. Börjar undra om det nånsin kommer gå? Hoppas på att få igång en utredning nu. Vi är inte redo att ge upp. Men det tar ju på en...mer än vad man tror :( Vi har redan ett barn så nu undrar vi ju varför det inte kan fungera igen.. frustrerande!
    Välkommen hit, och jag beklagar även ditt X!
    Håller tummarna för er! Efter upprepade missfall kan man få en utredning då de kollar varför embryot inte fastnar eller inte stannar kvar. 
  • acinna

September igen, och det är precis som tidigare år en tung månad för mig. Påminns varje år om den tuffa tid vi hade med vårt X, och den helvetesresa på 5 veckor som sjukvården utsatte oss för innan de hittade vårt X under operationen. Inte klokt att få gå till 10+0 innan de kunde konstatera vad som var fel, och under den tiden hann de med en skrapning i vecka 9+1 och titthålsoperationen i 10+0.

Vill inte vara deppig utan njuta av mina 2 underbara ungar som kommit efter vårt X!

Samtidigt påminns jag om hur fort tiden går! 17 september 2010 opererade de bort vårt X, och vi har haft lyckan att få två barn sedan dess, E som är 2 år och en månad och L som är 7 månader.

Jag håller tummarna och önskar verkligen att alla här inne kommer få de efterlängtade plussen och bebisarna! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3