• Förtjust

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Samlingsplats för blivande föräldrar i Umeåtrakten med BF ca dec 2009 - feb 2010.

Tråd 1 hittar ni här !
    Tråd 2 hittar ni här !
    Tråd 3 hittar ni här!

BF-/Födelsedagslista hittar ni här!

• Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
  • anirahtak
    Pingulina skrev 2010-02-11 09:54:48 följande:
    Grattis till alla nya bebisar! Vi har det sååå jobbigt just nu! Dottern har haft hög feber sen i söndags plus en jäkla hosta så hon sover som en kratta på nätterna. Idag har vi äntligen fått tid på vårdcentralen. Och lillebror har tyvärr blivit ett riktigt kolik-barn han också. Han kör ett långt skrik-race på kvällarna, oftast mellan 21-02 men igår började han redan kl.18 och vi kunde inte trösta honom och inte heller få honom att somna. KL.02 lade sambon honom i bilen och for och åkte 1½ timme. Jag börjar känna mig som en urvriden trasa då jag inte sovit mer än 3-4 h/natt i 3 veckor nu. Det jobbigaste är nätterna och vi inte lyckas få honom att somna efter matningarna. Varje matning/insomning tar ca 2-2½ timme och oftast sover han 1½ timme och så börjar vi om igen. Hur går det för er andra som har barn med köriga magar? Sussieluskan och nån fler var det också visst, hjärnan funkar inte riktigt som den ska. Igår var jag på stan med min mamma en stund och Nilas trivs inte alls i vagnen. Vi fick bära honom mest. Jag tittar avundsjukt på alla andra mammor med barnvagnar där bebisarna sover hur skönt som helst i vagnen. Jag kommer få sitta hemma och ruttna i flera månader. Sorry för värsta ego-inlägget, måste bara få skriva av mig lite.
    Usch då stackare..:( Hoppas verkligen det lugnar ner sig..kan inte vara lätt annars..:(
  • marriz99
    Pingulina: Sänder lite styrka till dig. Hoppas det blir bättre snart!
    Lilla pyret BF 13 feb 2010
  • AnnaMa

Hej, här kommer en kort uppdatering. I måndags efter att jag inte känt fosterrörelser, trots vila, åkte jag till mvc för min tid hos bm kl 13. Hjärtljuden låg på 130, men hon fick inte igång någon aktivitet. Hon ringde förlossningen, och det var så lugnt där, så jag skulle åka direkt på koll. Jag ringde sambon och sa att jag skulle på koll, och sen ringde jag min syster då jag gick från parkeringen till förlossningen. Efter att jag varit kopplad till ctg’n i 15 min gick hjärtljuden ner, och de kom in en massa personal. De bestämde för att göra ett ultraljud för att kolla flödet i navelsträngen, jag fick en 3:a (det sämsta). Kl 14.50 ringer en barnmorska till sambons jobb och ber honom komma direkt för det blir förmodligen snitt. Han ringer min mamma, och ber dem hämta Jonna på förskolan, åker hem för att hämta BB-väska och lämna hemnycklar i brevlådan. Han kommer till förlossningen kl 15.35, då är jag redo för operation. Jag hinner få iväg ett sms till min syster, och sambon förbereds för op. Kl 16.25 föds Molly, 2206g & 44cm. Det tar 15min innan hon rör sig, hon är ca 35min gammal då jag får se en glimt av henne och får veta att vi fått en flicka. Jag sys, och efter det körs jag till förlossningen igen. Sambon följer upp till barn4, och vid 20.30 åker även jag upp. När vi träffat Molly får vi träffa en barnläkare, och de säger att de misstänker kromosomfel, downs syndrom. Det är nu bekräftat att vi fått en liten flicka med downs syndrom. Vår älskade lilla solstråle. Hon sondmatas, men slipper andningshjälp och kuvös. Hon blir kvar i minst två veckor, och sen får vi se vad som händer. Jag blev utskriven igår, men är hemma för att mysa med Jonna och sova i egen säng. Sambon åker upp med sin mamma ikväll. Mina föräldrar och min syster har redan träffat Molly.

Jonna 080514 & Molly 100208
  • Sussieluskan

Pingulina - Vad trist att det blev likadant med lillebror. Våran kille har fått bukt på magen i och med  att vi bytte ersättning. Han skiter och rapar och är för det mesta ganska nöjd nu för tiden. Sen att han har vänt på dygnet är en fis i rymden. Han vill vara vaken på nätterna, men han slipper ha ont och så. Har inga bra råd att ge, hoppas bara att det ska ge sig nån gång och att de kan hjälpa er på bvc eller barnmottagningen. Skulle det vara möjligt för dig att ha fika hemma hos dig så kan vi ju komma och hälsa på er, så slipper du sitta hemma och ruttna. Känn efter vad du orkar och för oss som har fått bebisar redan så tror jag att det är nog så enkelt att träffas hemma hos någon. Linus är inte heller någon vagns-kille. Hoppas koliken inte håller i sig så länge.

lillaspindeln - Vad roligt att ni slapp skenorna. Det måste kännas som en befrielse.

Annala - Åhh vilken dramatisk förlossning. Vilken liten tösabit, det är tur att personalen är så duktig och att de har massor med erfarenheter på barn 4. Ett jättegrattis till eran älskade lilla solstråle Molly!!!

• FridaSofia

Jobbigt med kolik, våran lilla tjej pruttar en del och är lite dålig på att rapa men hon är mest lite smågrinig innan hon ska bajsa så får vara glad över att det inte är värre.. Har provat minifom men vet inte om jag tycker att det hjälper, mer hicka har hon fått dock..

Emmie är inte heller så förtjust i vagnen, hon kan ligga i den å sova i 1,5h om man går ute med henne men så fort man går in i en affär eller vagnen står still så skriker hon.. suck.. men babyskyddet älskar hon, synd bara att den är så tung att bära på ;)
    Nu ska jag gå å mysa med sötnosen min som ligger å jollrar å tittar på sin nya Mumin mobil <3

Grattis Annala till tjejen!  

• katt tass

Vilken omtumlande förlossning Annala, skönt att det gått bra iaf. Njut av er lilla Molly även om det inte är lätt i barn4a miljön..

♥Elin 070214 & Tove 100102♥
  • lilla p i världen
    lillaspindeln - så skönt att höfterna ser stabila ut nu - grattis!

pingulina - usch och fy för kolik. astrid hade också problem med magen i början, med både läskiga diarréer och mycket skrik, men hon är bättre nu (peppar, peppar). jag har nu i över en månads tid uteslutit mjölkprodukter så kanske är det det som hjälpt oss. 
    grattis annala till tösen! vilken dramatisk förlossning - tur vi har tillgång till bra vård här:) hoppas ni och lilltjejen får må bra! 
    grattis till er andra som har fått bebisar också - här föds det ju så hejvilt så jag har  tappat kollen på vilka jag grattat :)
  • AnnaMa

klockan 8 åker vi tillbaka till barn4, och jag vet inte när jag kan komma hem igen. Tydligen var en sköterska lite irriterad att jag åkt hem, eftersom att Molly hade sökt bröstet vid måltid. Visst, det är jättebra, men Micke försvarade mig och sa att jag faktiskt har ett till barn som behöver mig, och att jag faktiskt kommer tillbaka för att stanna. Det är svårt att ha ett barn hemma och ett på sjukhus, jag känner mig fruktansvärt kluven, och tack vare sköterskan har jag dessutom jättedåligt samvete. Har sovit 00-04.30 för jag var tvungen att pumpa. Kunde inte somna om då det snurrar alltför mycket i huvudet. Snart ska jag duscha och sen se till att packa så att jag inte glömmer nåt, ni vet, mat, kläder, bröstmjölk... Dessutom hade Jonna feber igår kväll, 38,3, så har hon feber när hon vaknar, måste vi ringa in barnvakt (som tur är Micke mamma ledig), men eftersom att de suttit barnvakt senast i somras, så har jag såklart hunnit skriva lite info om tider och så, telefonnummer, alvedondosering..... ja, som ni förstår är det mycket just nu, speciellt då jag absolut inte får bli förkyld. Stackars storasyster Jonna, för hon har inte ens fått träffa sin lillasyster än. Och hon är lite arg på mig för att jag varit borta. Tänk om livet bara kunde vara lite enklare just nu *pust*

Jag får väl säga tack och hej för denna gång, så får vi se när jag kan logga in nästa gång. Det var i alla fall skönt att komma hem, berätta nyheten om vårt andra underverk och få sova (lite iaf) i egen säng.

Jonna 080514 & lill*n bf 21/2 -10
  • Thelma82
    Pingulina - Oj oj vad jobbigt det låter!! Skriver som AnnaH att det här är rena semestern i jämförelse! Och stackars lillkillen som måste ha så ont Är imponerad över att du fixar det! Vilken morsa!

Annala - Grattis till lilla Molly!! Det blev ett privat meddelande till dig också
    ♥ Klara 091129 ♥
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4