• Förtjust

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Samlingsplats för blivande föräldrar i Umeåtrakten med BF ca dec 2009 - feb 2010.

Tråd 1 hittar ni här !
    Tråd 2 hittar ni här !
    Tråd 3 hittar ni här!

BF-/Födelsedagslista hittar ni här!

• Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
  • anirahtak
    marriz99 skrev 2010-05-27 19:27:59 följande:
    Jag brukar försöka tajma in matning så att hon sover under träffarna eller att jag matar direkt när jag kommer dit så hon är nöjd under träffen. Annars försöker jag att bära över henne till vagnen om hon sover, oftast så kan hon somna om. Eller så lägger jag henne i vagnen redan innan så det bara är att styra iväg när det är dags att gå. Men, visst är det surt om dagens rutiner störs men de där rutinerna man har ändras ju ändå hela tiden. Varje månad ser ju olika ut. Iaf för Emmy. Träffarna går jag helt för min egen skull. Jag lever efter mottot: Man ska inte leva FÖR barnen utan MED barnen. Glad mamma -glatt barn!
    Helt rätt inställning! :)
  • Knottet1
    Knytislunch ons 2/6 kl 11.00, hos Sofia och Amanda (Skidspåret 3b, Berghem)
    Sofia & Amanda (tomat, gurka och isbergssallad)
    Tora & Gunnar (bröd)
    Sussie & Linus (majs, paprika)
    Sofia & Astrid (oliver och rödlök)
    Maria & Emmy (Fetaost)
    Anna & Mika (lime-aioli)
    Carro & Majlis (fullkornspasta)
    Maria & Myra (hummusröra tlll brödet)
    Lina & August (grillad kyckling + glutenfritt bröd)
    Klara & Alfred (?)
    Anna & William (kall dryck)
    Katharina & Astrid
    Erika & Nike(?)
  • Pingulina

Om jag bara hade ett barn så skulle jag nog gärna ta det lugnt på förmiddagarna men nu är vi ju liks upp och igång eftersom storasyster ska lämnas på dagis vid 9. Men oftast går jag ändå hem och "tar det lugnt" men tyvärr har jag en bångstyrig unge som sällan sover varken ofta eller länge så jag får inte så mycket lugn och ro hemma ändå. Jag tycker, lika som med storasyster, att jag måste ha den märkligaste ungen som finns när det kommer till sömn. Maken till svårsövd och lättväckt unge finns inte och några rutiner kommer vi aldrig få känns det som. Är det någon annans barn som bara sover i vagnen, både ute och inne?

Jag har börjat trappa ner på amningen nu då Nilas äntligen börjat acceptera ersättning mer så jag försöker byta ut så många mål som möjligt tills brösten säger ifrån. Hur fort har det gått för er att trappa ner som gjort det?

Hur mycket äter era flaskbarn per måltid och hur ofta?

Kaksmulan, när jag började med smakisar till storasyster tog det väldigt lång tid innan vi kom upp i någon mängd, hon gillade inte maten då och hon fortsatte äta väldigt lite i ca 2 år. Men om du efter ett tag fortfarande upplever att det faktiskt är själva hanterande av maten i munnen och sväljningen som är problemet så kan man ju kontakta en logoped som får göra en ätbedömning på honom. Men förmodligen så är det "bara" så att han behöver mer tid på sig för att klura ut hur han ska göra.

♥☆°★ Nellie 060331 och Nilas 100122 ♥☆°★
  • lillaspindeln
    Kaksmulan: Jag har börjat ge Tove smakisar och började lite försiktigt just då hon var 4 månader. Det var inte nån jättehit, banangröten var bättre, men det var som att hon mer ville suga i sig den. Pureerna ville mer åka ut direkt. Då hon i samma veva blev sjuk gjorde vi ett uppehåll och började  sen igen för en vecka sen (då hon var 5 månader) var det en helt annan sak!! Det var som att henne mun hade fattat hur man gör då man formar en tugga och sväljer den. Och nu går det jättebra, med potatis, morot,gröt, banan och advokado som hon provat. Men läste lite om det också och barn utvecklar förmågan att forma tugga och svälja nån gång efter 4 månader oftast, för Toves del verkade det vara efter 5 månader och kan säkert vara senare också. Kanske handlar det bara om det?
  • Alwali

Katharina: absolut ingen fara, jag förstår dig. Ibland är förmiddagarna heliga.

Pingulina. Mait äter ca 220 ml varje mål när hon bara får ersättning. Är det fastföda innan eller efter så blir det mellan 100-160 ungefär. Det beror ju endel på hur ofta hon äter också.

Lillaspindeln: känner igen det där med att suga i sig. när jag gör frukt puré så lapar Mait i sig den mer än att hon tar in den och sväljer som hon gör med fastare mat. Men så länge de får i sig maten...

Mait 28/12 - 09 preggomonster.blogg.se
  • AnnaMa

pingulina: Molly äter mellan 135-200ml/mål... hon har alltid ätit ur flaska. Hon ät 3,5månad, men liten är hon, igår vägde hon 4420g och mätte 54,3cm. Rekommendationen på pakenen stämmer ändå riktigt bra tycker jag.

Jonna 080514 & Molly 100208
  • VeganMaria
    Katharina: Jag föredrar också eftermiddagsträffar eftersom jag gillar att vara hemma på förmiddagarna och mysa med Myra och ta det lugnt, och så jobbar sambon hemifrån varje förmiddag. Eftermiddagarna passar mig bättre då jag vill få tiden att gå lite fortare och sambon inte slutar jobba förrän vid sex-snåret, så jag ses gärna och tar en fika typ vilken eftermiddag som helst :)
  • VeganMaria

Ibland undrar jag om det är något fel på min mjölk. Myra äter ju varannan timme DYGNET RUNT och går ändå knappt upp något i vikt. 150 gram på 2 veckor är ju inte mycket att skryta med direkt. Börjar kännas lite hopplöst att amma så himla mycket och knappt se något resultat. Men jag ska härda ut och hoppas på att Myra snabbt anammar smakportioner, gröt etc.

• Förtjust
    Knytislunch ons 2/6 kl 11.00, hos Sofia och Amanda (Skidspåret 3b, Berghem)
    Sofia & Amanda (tomat, gurka och isbergssallad)
    Tora & Gunnar (bröd)
    Sussie & Linus (majs, paprika)
    Sofia & Astrid (oliver och rödlök)
    Maria & Emmy (Fetaost)
    Anna & Mika (lime-aioli)
    Carro & Majlis (fullkornspasta)
    Maria & Myra (hummusröra tlll brödet)
    Lina & August (grillad kyckling + glutenfritt bröd)
    Klara & Alfred (?)
    Anna & William (kall dryck)
    Katharina & Astrid
    Erika & Nike(?)
    Josefin & Henry (Dryck+soltorkade tomater)
    ♥ Henry 25/2 -10
  • Förtjust
    VeganMaria skrev 2010-05-27 21:22:47 följande:
    Ibland undrar jag om det är något fel på min mjölk. Myra äter ju varannan timme DYGNET RUNT och går ändå knappt upp något i vikt. 150 gram på 2 veckor är ju inte mycket att skryta med direkt. Börjar kännas lite hopplöst att amma så himla mycket och knappt se något resultat. Men jag ska härda ut och hoppas på att Myra snabbt anammar smakportioner, gröt etc.
    Förstår att det måste vara mycket jobb med amningen. Hoppas det snart blir bättre. Tror inte det behöver vara mjölken. En kompis hade också så där jättelänge. Barn är nog bara olika när det gäller hur ofta  dom vill äta.

Själv tänker jag vänta med smakisar tills Henry är 6 mån ifall han klarar sig på bara bröstmjölk tills dess för han har ju varit så känslig i magen hittills och just kunnat börja tåla att jag dricker mjölk så jag vill inte sabba något för honom nu när det går så bra med amningen.
    ♥ Henry 25/2 -10
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4