• Butikslager

IKEA

Vi ska ha bebis i slutet av april och ska till ikea i mars. Närmaste är 40mil bort så det känns som om man behöver planera lite om vad som behövs och inte.

Vad finns det för något på IKEA som är värt att inhandla?
    Och vad ska man passa sig för?

Vad behöver man som småbarnsförälder som finns att köpa där?
    Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden IKEA
  • Butikslager
    ELLEoClara skrev 2010-02-04 16:15:09 följande:
    www.barnparadiset.se/category.php?id_category... Vi har också skötbädd på tvättmaskinen och en som här som hänger på krokar på väggen. Den är egentligen till att hänga på spjälsäng men fungerar super till skötbordet!
    Aah, jag funderade just på det igår. Om jag skulle sy någon sån liknande grejj med massa fack man kan ha saker i.. :)
  • lottan81

Jag kan säga att köper du täcke/kudde tex på jysk så har dom precis som Ikea en helt egen storlek som inte passar till nå annat än deras egna påslakan/örngott.
    Detta är jätte trisst tycker jag & något dom borde åtgärda.. men dom vill väl tjna pengar o de gör dom nog garanterat på detta sätt.

Det jag tycker du borde köpa är:
    uppblåsbar skötbädd + överdrg, spjälsängsskydd (duger), nån av deras matstolar (jag har en i trä därifrån o är nöjd med den.. dottern som snart är 10år hade den o den modellen säljs fortfarande), du kan ju passa på o köpa talrikar,skedar mm i plast, byrå kanske behövs (om ni inte har nån spec plats för bebiskläderna), badrock med luva (så sött).

Fast mycke som dom har är igentligen inte nödvändigt så tänk efter vad ni tror att ni verkligen kommer behöva/använda.. är ju dumt o köpa på sig saker som sen bara blir liggandes.

Sen ang förvaring vid skötbordet:  du kan inte få plats med ett skåp eller en hylla i närheten som du kan ställa saker på? De mest väsentliga.

• Toppen9

Har också samma problem med förvaringen av skötsakerna i badrummet då vårt badrum också ser ut som erat och vi tänkte också ha skötbädden ovanpå tvättmaskinen.
    Vårt badrum är även det så smalt att tvättmaskinen står 2 cm från bakaret, sen vägg direkt till höger. resten av platsen tas upp av toaletten och handfatet. Så det finns ingen möjlighet alls att ha nån förvaring stående på golvet, utan det bör hänga ovanför tvättmaskinen.

Har ännu inte listat ut hur man ska lösa det.

• Butikslager
    Toppen9 skrev 2010-02-05 00:27:36 följande:
    Har också samma problem med förvaringen av skötsakerna i badrummet då vårt badrum också ser ut som erat och vi tänkte också ha skötbädden ovanpå tvättmaskinen. Vårt badrum är även det så smalt att tvättmaskinen står 2 cm från bakaret, sen vägg direkt till höger. resten av platsen tas upp av toaletten och handfatet. Så det finns ingen möjlighet alls att ha nån förvaring stående på golvet, utan det bör hänga ovanför tvättmaskinen. Har ännu inte listat ut hur man ska lösa det.
    Ja precis som oss då.
    Men om man syr en stor fyrkant av tyg och sen bara massa fack på, sen hänger man den på väggen. Så kan man variera storleken på facken. Jag tror det fungerar..
    Vi har dessutom ett litet fönster ovanför tvättmaskinen så man kan spika fast själva förvaringsgrejen där.

Att sätta upp en hylla känns inte heller så bra eftersom det är alldeles för trångt och vill inte borra i våttapeten. Får sån skit från hyresvärden då..

Vill inte förvara grejer vid toan då det är alldeles för "långt bort".
  • Pilea

Kan ni inte hänga upp korgar på krokar ovanför tvättmaskinen?

Typ den här från Ikea: Näsum korg
    NÄSUM Korg med handtag
    Eller den här, kanske funkar att hänga på duschstången eller liknade!
    IKEA PS FÅNGST Förvaring med 6 fack, hängande
    Eller en sån här: Kusiner väggförvaring
    KUSINER Väggförvaring
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Pilea

Sen finns ju alltid Lidan dörrförvaring!

LIDAN Dörrförvaring
    Eller du kanske kan hänga en korg på badkarskanten!
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Toppen9
    Butikslager skrev 2010-02-05 10:07:35 följande:
    Ja precis som oss då.Men om man syr en stor fyrkant av tyg och sen bara massa fack på, sen hänger man den på väggen. Så kan man variera storleken på facken. Jag tror det fungerar..Vi har dessutom ett litet fönster ovanför tvättmaskinen så man kan spika fast själva förvaringsgrejen där. Att sätta upp en hylla känns inte heller så bra eftersom det är alldeles för trångt och vill inte borra i våttapeten. Får sån skit från hyresvärden då..Vill inte förvara grejer vid toan då det är alldeles för "långt bort".
    Ja, så har jag också tänkt men det är svårt att hitta på nåt i rätt storlek så att allt får plats.

Såg förslagen här nedanför, men de skulle inte fungera hemma hos mig. Ja, kanske "kusiner väggförvaring" då, men risken är att man får kapa bort ett par fickor då. (vill inte heller ha hål i väggen då det är hyreslght)
  • Shadilly
    Butikslager skrev 2010-02-03 17:12:57 följande:
    Hemsidan har jag tittat på hundra gånger! :) Vill veta vad alla andra tycker är bra/dåligt. Sen kan det ju finnas andra grejer på ikea som kanske inte är "barnsaker" egentligen, men som kan fungera bra ändå. Det med täcken låter ju dumt, då ska jag inte köpa därifrån eftersom vi har ikea så långt borta! Tacktacktack :)
    Fast det där med täcken är ett problem även på andra ställen. Och man får betala 350 kronor för ett påslakanset på vissa affärer.
    Man har inte behov av så mycket sängkläder då man tvättar ofta med bebisar, så om du köper ett täcke och ett par-tre ombyten till sängen klarar du dig, och krisar det är det lätt att sy, bara raka bitar.

Kolla hur utbudet och priserna ser ut där du bor innan ni far
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • vivianne

Tänker upp till ett år framåt med tanke på avståndet.

Missa inte:
    - Tvättlappar "Krama" i frotté, vi har ca 50 st. Perfekt som kräk- och dreggeltrasa!
    - Stöddyna till barnstolen. Vi har en "gammal" som är uppblåsbar men det verkar inte som om den finns kvar men det finns en "Barnslig" som ser liknande ut.
    - Antilop barnstol. Perfekt förstastol och bra som extrastol när man får gäster sen (om man vill ha en annan lite roligare varje dag). För man har ofta flera barn hemma...
    - Skålar "Kalas". Jättebra att servera smakisar i och används fortfarande av vår femåring till snacks, godis etc. Muggarna är också bra när barnen är lite större.
    - Patrull petskydd till eluttagen. Svindyra i vanliga butiker. Låd- och skåpspärrar samt hällskydd är också billigt på IKEA
    - "dra-på-lakan" till spjälsängen. Suveräna. Passar även om madrassen är några cm större/mindre
    - Vi köpte också en billig spjälsängskudde. Den var väl sådär men jättebra att ha en extra när den "vanliga" blev nedkräkt och fick tvättas.
    - En plastback på hjul med lock som ni bara kan kasta ned alla babyleksaker som kommer att vara spridda på ert vardagsrumsgolv om ett halvår i
  • Boom

Jag har otroligt trångt i badrummet, så vi köpte från IKEA en garderobs-sko-fack uppdelning (i plast och väldrigt smal) och hängde i duschstången.

Svar på tråden IKEA