• Butikslager

IKEA

Vi ska ha bebis i slutet av april och ska till ikea i mars. Närmaste är 40mil bort så det känns som om man behöver planera lite om vad som behövs och inte.

Vad finns det för något på IKEA som är värt att inhandla?
    Och vad ska man passa sig för?

Vad behöver man som småbarnsförälder som finns att köpa där?
    Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden IKEA
  • Dee Why
    Livshlädje skrev 2010-02-09 12:30:27 följande:
    Vad har ni istället då..?
    Typ "vadderad" skötbädd från babyland. Funkar mycket bättre med katt
  • Dee Why

Var på IKEA både igår och idag, men det blidde ingenting till kommande bebben. Trist. Men det kan vara för att vi ska ha barn nr 3 och kanske redan har allt. Men NÅNTING kan man väl hitta

• Kina79
    Dee Why skrev 2010-02-10 16:26:20 följande:
    Typ "vadderad" skötbädd från babyland. Funkar mycket bättre med katt
    Det hade vi oxå. Den uppblåsbara från tex IKEA är underbar - om man iNTE har katt.
    De behöver inte ens klösa på den, det räcker att de går på den så blir det hål....

Så alla som har katter - satsa på en sån vadderad/skumgummifylld skötbädd
  • Skrutten74

Gissar att alla redan nämnt det, men deras 10-pack tvättlappar var ett måste för mig med båda barnen!! Anvädes som kräkslapp, tvättlapp efter maten och allmän "torka-av"-lapp. När de sedan blev fläckiga använder jag dem att städa hemmet med. underbara!

Sedan har de billiga vanliga handdukar för typ 2:-/st. Har massor av dem och har som underlägg på skötbordet osv. Även dessa har ju en förmåga att bli lite fläckiga, men det gör ju ingenting! Anväder dem då till skurtrasa eller helt enkelt slänger dem! De är ju billigare än Wettextrasor!

Sedan älskar mina barn sina spöklampor! Lillasyster, nu knappt 20 månader, ska pussa sitt god natt varje kväll och hon älskar att han sitter och lyser på henne om hon vaknar på natten. Skaffade henne ungefär samtidigt som hon fick eget rum, vid ca 6 månaders ålder.

Vad mer? Matstolen (Antilop) med bricka är otroligt praktisk. Lätt att göra ren, men ganska tråkig i designen. Funkade bra att ha den i början då vi matade henne, men ju mer hon åt själv dessto mer ville vi ha henne med oss vid vårt bord, så då bytte vi till brorsans gamla trästol istället. Bra med den uppblåsbara dynan i i början. Förstår inte varför de ersatte den med en klädd i tyg? OK, lite mjukare, men inte alls lika praktiskt då det ofta blir kladdigt så länge de behöver den. Vi hade en av handdukarna runt istället....

Om ni har långt så skulle jag nog även passa på att ta ett par badrumspallar. Tror de kostar runt 20:- och de kan ju faktiskt användas på fler ställen än i badrummet och även av andra än bara barnen.

Tror detta är mina favoriter på just IKEA. Finns ju även en del gosedjur som är bra. Om de har kvar de små 5:--djuren är de en hit! Från ganska liten ålder är de roliga att titta på, plocka med och suga i. Roliga färger och den långa lappen är ju Uuuuuunderbar för en liten bebis! Så ta ett gäng sådana! Du kan ju hänga dem i en egen mobil, göra en liggvagnsmobil av dem, sätta i snöre och ha på sittvagnen eller i bilen osv. Och det är ju inga pengar.

Lycka till!!

• Butikslager

Alltså.. Täckena och kudden som finns på IKEAS hemsida står det att de rekomenderas först vid 12 månader? Vad ska man ha innan då....?
    Och finns det bäddmadrass på ikea? Hittar inte på hemsidan.

• Strumpan08
    längtan efter lillamirakel skrev 2010-02-10 15:39:19 följande:
    Så då är bebislakanen inget att ha? Någon som provat just de lakanen?Håller med om att Ikeas vanliga lakan inte har bra kvalite..Spjälskyddet.. det vita.. är det fint? Eller är det sladdrigt?
    Spjälskyddet - Sladdrigt! Och ser usch ut efter några tvättar.

Just det lakanet vet jag inte om vi har, men vi har deras bäddset, och det har hållt sig fint och mjukt, det är våran favoritlakan.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Pyttismamman

Vi har det vita enkla spjälskyddet och jag tycker det är lite sladdrigt faktiskt. Inget jag skulle rekommendera.
    Angående lakan så köpte vi en två-pack med vita dra-på-lakan till spjälsängen och jag tycker de är jättebra! De har inte blivit noppriga alls och är mjuka och sköna.

10-packen med tvättlappar är också ett bra köp!

• k girl

Vad jag har och gillar från IKEA:

* Uppblåsbar skötbädd med överdrag. Sonen SOV i den första tiden då han kändes så liten och bräcklig att samsova med, och när han sedan började sova i spjälsängen. Vi hade en riktig bädd i bädden men den ville han inte ligga i!

* Mobil. Uppskattat ovanför både skötbord och spjälsäng. De har ett par modeller på utgående, så passa på.

* Nattlampa SPÖKA. Tyvärr på utgående!

* Tvättlappar i frotté, storpacksversionen. Bättre än Jysks. Billiga och bra - att använda till både stjärt och bad!

* Frottéhandduk med huva. Har visserligen inte IKEA:s, men tycker jättemycket om dem.

* Leksaker (de har bland annat mjuka leksaker för spädbarnet, typ skallror)

Vad jag inte gillar:

Badbaljan! Det finns andra varianter som har en propp i botten från Rätt Start som blir betydligt lättare att tömma. Vi köpte en ny efter att ha fått vatten över hela badrumsgolvet en gång för mycket.

• Dee Why

Nu kom jag på en toppengrej som vi hade till sonen när han var nyfödd :)

Vi hade den röda kattbädden :) och kunde då lätt bära runt på honom och ha honom nära när han sov. Hade den även mellan oss i sängen på nätterna. Kunde inte ha honom i sängen utan den, för då rullade han iväg när nån av oss vände på sig ;)

• Butikslager

Alltså.. Täckena och kudden som finns på IKEAS hemsida står det att de rekomenderas först vid 12 månader? Vad ska man ha innan då....?

• k girl
    Butikslager skrev 2010-02-11 22:51:02 följande:
    En filt eller ett tunt täcke. Eller en sovpåse, som barnet inte riskerar att få över huvudet eller sparka av sig. Vi har satt en bomullsfilt i ett påslakan som han sover under.
  • hic sunt leones
    Butikslager skrev 2010-02-11 22:51:02 följande:
    Finns jättetunna kuddar för små och nyfödda. På förlossningen pratade de om detta, att det var bra att ha ngt tunt för att minimera risken för platt skalle. Men inte en fulltjock kudde, den är för hög och kanske en kvävningsrisk? Vi använde en gallerfilt och helpyjamas, var det kallare inne så två tunna filtar. Täcke kan bli för varmt för de minsta som inte kan reglera värmen så bra.
  • Butikslager
    hic sunt leones skrev 2010-02-12 22:47:26 följande:
    Finns jättetunna kuddar för små och nyfödda. På förlossningen pratade de om detta, att det var bra att ha ngt tunt för att minimera risken för platt skalle. Men inte en fulltjock kudde, den är för hög och kanske en kvävningsrisk? Vi använde en gallerfilt och helpyjamas, var det kallare inne så två tunna filtar. Täcke kan bli för varmt för de minsta som inte kan reglera värmen så bra.
    Vad svårt!..

Får se vad jag kan komma på för bra :)
  • Pyttismamman

Vi hade ingen kudde när dottern var nyfödd och hon hade bara en tunn fleecefilt som täcke. Mestadels så vägrade hon ligga i sin säng men de korta stunder hon låg där så sparkade hon bort täcket med en gång :)  Täckeproblemet löste sig av sig självt alltså!

Svar på tråden IKEA