• Butikslager

IKEA

Vi ska ha bebis i slutet av april och ska till ikea i mars. Närmaste är 40mil bort så det känns som om man behöver planera lite om vad som behövs och inte.

Vad finns det för något på IKEA som är värt att inhandla?
    Och vad ska man passa sig för?

Vad behöver man som småbarnsförälder som finns att köpa där?
    Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden IKEA
  • vivianne

Vad gäller förvaring vid skötbordet: Kan ni inte ha en rullvagn som står framför tvättmaskinen (bredvid där ni ska stå alltså). Är ju bara att rulla åt sidan när ni tar in och ur tvätten. Kombinera med ett par små plastlådor uppe på tvättmaskinen, bredvid själva skötbädden till blöjor och tvättservetter som man vill ha jättenära.

• Toppen9
    vivianne skrev 2010-02-05 13:06:50 följande:
    Vad gäller förvaring vid skötbordet: Kan ni inte ha en rullvagn som står framför tvättmaskinen (bredvid där ni ska stå alltså). Är ju bara att rulla åt sidan när ni tar in och ur tvätten. Kombinera med ett par små plastlådor uppe på tvättmaskinen, bredvid själva skötbädden till blöjor och tvättservetter som man vill ha jättenära.
    Om Liiv och jag har det lika så finns det inget utrymme för en själv att stå på ifall man har en rullvagn där, och måste iså fall köra ut den ur badrummet när man är där inne. Dessutom kan det bli jävligt att försöka nå det på rullvagnen samtidigt som man ska hålla kolla på bebisen.
  • Baboll

förutom övrigas tips som jag håller med om vill jag tipsa om

- Uppblåsbar skötbädd (bra att ta med på semester, ha hos mor/farföräldrar mm)
    - Några leksaker tex gossedjur med speldosa, som var jättepopulära
    - madrasskydd eller vad det heter, tunna "lakan" som man bäddar med under lakanet och skyddar mot diverse kräks och blöjläckage
    - några backar/lådor med lock för alla babysaker

Missa inte tvättlappar/billiga handdukar samt en antilop stol med extra stöd.

• vivianne

Jag menade en liiiten rullvagn . Vi har en i badrummet som är kanske 20x35 cm. Knappt upp till höften hög. En normal tvättmaskin är 60 cm bred och skötbädden behöver inte vara mer än knappt 40 (tror IKEAs uppblåsbara är ca 35). Ungefär lita stor plats tar jag och maken när vi står framför skötbordet. Alltså drygt 20 cm bredvid till förvaring uppe på och bredvid tvättmaskinen. Där kan en rullvagn stå.

Det är otroligt praktiskt att kunna ha babykläder inom räckhåll till skötbordet så de hade jag haft på rullvagnen i så fall. Jag har min dotters babykläder under skötbordet - inte svårare att böja sig ned till en liten rullvagn.
    Men är det riktigt litet så är det.
  • Toppen9
    Boom skrev 2010-02-05 13:04:35 följande:
    Jag har otroligt trångt i badrummet, så vi köpte från IKEA en garderobs-sko-fack uppdelning (i plast och väldrigt smal) och hängde i duschstången.
    Det var en rätt smart idé. Tyvärr har jag dusch stången bakom mig när jag står mot tvättmaskinen, men jag kan nog nå den ändå och fortfarande ha en hand på bebisen. Ska se ifall det funkar.
  • Boom

vivianne: åh en sån ska ja köpa till duschen så ja får ännu mer förvaringar

• honeydew
    vivianne skrev 2010-02-05 13:31:42 följande:
    Jag menade en liiiten rullvagn . Vi har en i badrummet som är kanske 20x35 cm. Knappt upp till höften hög. En normal tvättmaskin är 60 cm bred och skötbädden behöver inte vara mer än knappt 40 (tror IKEAs uppblåsbara är ca 35).
    Får jag fråga en sak då angående skötbädden? Har inga barn sen tidigare och är helt nybörjare i bebisvärlden... Vi har en toppmatad tvättmaskin i badrummet (en smal, 40 cm), kan man ha en skötbädd ovanpå den eller blir det inte för litet? Man får ju ingen yta runtomkring, men samtidigt så har vi så trångt i badrummet att vi annars måste ha skötbord i något annat rum.
  • Baboll

har ni tittat nått på vägghängda skötbord som man fäller upp när de inte används?

Svar på tråden IKEA