• Cianna

Ice age 3 på dagis?

På sonens dagis tittar de ofta film. Det är inte ovanligt att det är 1,5 timmes filmer.
    Han går i en 5-årsgrupp. 

Nu senast såg de Ice age 3 - det våras för dinosaurierna.
    När jag googlar på filmen ser jag att den har 7 årsgräns.

Jag blir upprörd över att de ser filmer på dagis som barnen inte har ålder inne för. Jag blir också upprörd över att de lägger tid på att se film istället för vara ute i snön och leka.

Överreagerar jag? Vad säger ni på FL?

- Är det OK att se film i 1,5 timme på dagis

- Är det OK att visa 7 årsfilmer på dagis? 

• Svar på tråden Ice age 3 på dagis?
  • Lillefotan

Majsan: Men det är skillnad om du som vuxen följer med ett barn på till exempel bio, eller att ni kollar på filmen hemma. Men i skolan/förskolan får man inte visa film, det står ju till och med i varningstexten. Och framför allt ska man ju inte visa en film när barnen inte ens uppnått åldern!

• Cianna

Lillefotan: Du skriver:
    "Men i skolan/förskolan får man inte visa film, det står ju till och med i varningstexten."

Kan du utveckla detta? Menar du att det finns ett förbud att visa film?

• Lillefotan

Det står ju i varningstexten att man inte får visa film på till exempel buss och i andra sammanhang, i mindre grupper osv. Enligt lag är detta förbjudet och har förskolan otur och har en grinig förälder så kan förskolan bli anmäld och få betala böter. Sen diskutterade vi detta ämnet mycket under min utbildning (är lärare) och det sas där man få inte visa filmer där alla barn inte har nått upp till rätt ålder om man inte pratat med alla föräldrar innan. (Fast eftersom det är olagligt får man ju inte visa ändå).

• Grus grus

Eeeeh, vad är det för förskola om de brukar titta på film lite då och då? Vi tittar på julkalendern, sen blir det kanske någon eftermiddag om vi varit på lång utflykt på förmiddagen, till exemepl vår årliga bussutflykt. Då på eftermiddagen kan det vara skönt för trötta barn att bara vara en liten stund. Det blir då alltså ca en gång om året förutom julkalendern.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Cianna

Lillefotan
    Då fattar jag, att du menar offentlig visning

En fråga till

Du skriver:
    "Sen diskutterade vi detta ämnet mycket under min utbildning (är lärare) och det sas där man få inte visa filmer där alla barn inte har nått upp till rätt ålder om man inte pratat med alla föräldrar innan. "

Vem är det som säger att man inte får visa filmer där inte alla barn har nått upp till rätt ålder om man inte pratat med alla föräldrar innan? Finns det något jag kan hänvisa till när jag pratar med pedagogerna?

• Thaleia

Jobbar som förskollärare och tycker inte att den typen av filmvisning hör hemma på förskolan! Ok om det är ngt projekt man håller på med och det man tittar på har med det att göra men inte annars.

Sen är det ju förbjudet att visa sådana filmer på förskolan om det tex är ngn som tagit med filmen hemifrån. Har med upphovsrätten att göra.

• Cianna

Grus grus: Här verkar de föredra förmiddagar. Kanske så att barnen orkar hänga med i handlingen...

• mican

Det är inte 7års gräns utan rekomenderat.
    Jag skulle inte bry mig om de visade film på vårt dagis. Dom är ute jämt och ständig så en film hit och dit gör väl inget. Vill man att barnen ska vara ute så kan man i stället söka till ur och skur dagis tex.

Mina barn är nu 4 och 5 år, deras favoritfilm utan tvekan är Transformers 2.

• Majsan70
    Lillefotan skrev 2010-02-04 17:35:12 följande:
    Majsan: Men det är skillnad om du som vuxen följer med ett barn på till exempel bio, eller att ni kollar på filmen hemma. Men i skolan/förskolan får man inte visa film, det står ju till och med i varningstexten. Och framför allt ska man ju inte visa en film när barnen inte ens uppnått åldern!
    Skola o dagis söker speciella tillstånd för att visa film. Eller rättare sagt så gör de här i vart fall.
    Och ses en film från 7 år i vuxens sällskap så är det OK.

För övrigt hade jag inte brytt mig ett dugg. Det ÄR skönt att titta på film en stund då o då även på dagis. Och Ice Age...tja film är inte värre än man gör den. Min dotter är 6 o tittar på det mesta. Vi tittar alltid tillsammans så klart.
  • Lillefotan

Jag kommer inte ihåg om det var en "lag" eller vart den finns att hitta någon stans. Det är några år sedan jag avslutade utbildningen....

Fast, jag tycker fortfarande inte att det är okej att visa film på förskolan bara så där. Min äldsta son är otroligt känslig med vad som visas på tv och när han var lite var han paniskt rädd förr Heffaklumparna i Nalle Puh. Jag måste kunna lite på att mina barn kan gå till förskola/skola och kunna sova gott på nätterna! Ska man visa film så tycker jag att det ska vara "undervisningsfilm" typ fem myror är fler än fyra elefanter eller liknande!
Svar på tråden Ice age 3 på dagis?