• Cianna

Ice age 3 på dagis?

På sonens dagis tittar de ofta film. Det är inte ovanligt att det är 1,5 timmes filmer.
    Han går i en 5-årsgrupp. 

Nu senast såg de Ice age 3 - det våras för dinosaurierna.
    När jag googlar på filmen ser jag att den har 7 årsgräns.

Jag blir upprörd över att de ser filmer på dagis som barnen inte har ålder inne för. Jag blir också upprörd över att de lägger tid på att se film istället för vara ute i snön och leka.

Överreagerar jag? Vad säger ni på FL?

- Är det OK att se film i 1,5 timme på dagis

- Är det OK att visa 7 årsfilmer på dagis? 

• Svar på tråden Ice age 3 på dagis?
  • Cianna

Tog upp saken på dagis. Pedagogerna hade inte kollat åldersgränserna. Och de verkade tycka att jag var lite larvig som reagerade. Eftersom "alla ser 7 årsfilmer hemma och mycket värre saker på TV". Jag framhärdade att det är varje förälders beslut vad som visas hemma, men att jag inte accepterar icke åldersanpassade filmer på dagis.  Jag vill att Dagis ska vara en trygg plats för mina barn, där de inte utsätts för filmer som de inte är mogna för.

Tror nog de kommer kolla lite nogrannare på filmernas åldergränser i fortsättningen.
    Betydligt svårare att argumentera för att titta på mindre film överlag. Där kan man som förälder  tycka och ha synpunkter. För pedagogerna har ju rätten att bestämma över vilka aktiviteter som görs och inte görs.  

• flingansnö
    Lovely Rita skrev 2010-02-06 10:36:26 följande:
    Förskolan får inte visa film. Det är olagligt att visa film för grupper och på företag osv. Det är alltså mot svensk lag och vill du dra det så långt så kan du ju upplysa dem om det. Det är alltså en fråga om rättigheter och det står i den där texten i början som man aldrig läser.Vi på mitt jobb (är förskollärare) blev just upplysta om det av vår chef. På vår förskola har vi inte ens en tv, men andra förskolor i området har visat film.
    Det beror på om man har visningstillstånd eller inte. LÅnar man film från AV-centralen tex så är det hur lagligt som helst. Man kan också hyra in film med visningslicencer. Det gjorde vi när jag jobbade på gymnasiet.

I övrigt så tycker jag itne att det är ok att visa sådan film på fsk! Vart i läroplanen står det att det är ok? Ngn skrev ovan att de fick tita på film en dag i veckan på vilan, det tycker jag är helt ok, men inte annars. Jag hade varit skogstokig!
  • Cianna

Men det är filmer som barnen själva tar med sig. Tror det blir lite tävlan att ta med sig den häftigaste filmen. Och då behövs, vad jag förstått, inte visningstillstånd.

Dessutom skulle det kännas lite konstigt att driva frågan om visningstillstånd. Det känns som om det är dagisets problem.

• alexma
    Lovely Rita skrev 2010-02-06 10:36:26 följande:
    Förskolan får inte visa film. Det är olagligt att visa film för grupper och på företag osv. Det är alltså mot svensk lag och vill du dra det så långt så kan du ju upplysa dem om det. Det är alltså en fråga om rättigheter och det står i den där texten i början som man aldrig läser.Vi på mitt jobb (är förskollärare) blev just upplysta om det av vår chef. På vår förskola har vi inte ens en tv, men andra förskolor i området har visat film.
    Men man kan låna filmer på AV-media...
    Jag tycker man kan har filmtajm någon gång men inte återkommende som en gång i veckan. Barnen kollar nog tillräckligt på TV hemma.
  • anyXX

Någon gång tycker jag är ok men inte för ofta! Ice age 3 har vi sett med vår tvååring, tycker absolut inte att den är för våldsam el nåt.

• flingansnö
    Cianna skrev 2010-02-08 09:24:52 följande:
    Men det är filmer som barnen själva tar med sig. Tror det blir lite tävlan att ta med sig den häftigaste filmen. Och då behövs, vad jag förstått, inte visningstillstånd.Dessutom skulle det kännas lite konstigt att driva frågan om visningstillstånd. Det känns som om det är dagisets problem.
    Då behövs definitivt visningstillstånd, men förstår att du inte vill/orkar driva den frågan, det hade inte jag heller gjort.

Vetinte riktigt hur du skulle kunna gå vidare, men fråga hur de jobbar vidare efter att de sett film, de kanske jobbar med dem och pratar om dem? Om det finns en pedagogisk tanke bakom filmvisandet kan det ju vara ok.... Om du inte får vettiga svar ta upp det på ett föräldraråd eller med förskolechefen.
  • alexma
    flingansnö skrev 2010-02-08 09:15:13 följande:
    Det beror på om man har visningstillstånd eller inte. LÅnar man film från AV-centralen tex så är det hur lagligt som helst. Man kan också hyra in film med visningslicencer. Det gjorde vi när jag jobbade på gymnasiet. I övrigt så tycker jag itne att det är ok att visa sådan film på fsk! Vart i läroplanen står det att det är ok? Ngn skrev ovan att de fick tita på film en dag i veckan på vilan, det tycker jag är helt ok, men inte annars. Jag hade varit skogstokig!
    Rent läroplansmässigt kan man säkert knyta det till kultur. Det är ju inte den avgörande orsaken. 1,5 timme är långt men jag kan inte tänka mig att barnen är tvingade att sitta kvar.
    Tycker du att det är okej att titta på det till vilan men inte i något annat syfte? Jag tycker nog tvärt om. Om man ser på en film varannan månad och gör en liten grej av det så blir det mer speciellt.
    Sedan tycker jag att man kan använda sig av AV-media att ta fram sådana filmer som man kan använda att vidareutveckla temat som man arbetar med. Kanske arbetar man med dinosaurier och då kan Ice Age 3 funka jättebra...
  • flingansnö
    alexma skrev 2010-02-08 09:45:10 följande:
    Rent läroplansmässigt kan man säkert knyta det till kultur. Det är ju inte den avgörande orsaken. 1,5 timme är långt men jag kan inte tänka mig att barnen är tvingade att sitta kvar.Tycker du att det är okej att titta på det till vilan men inte i något annat syfte? Jag tycker nog tvärt om. Om man ser på en film varannan månad och gör en liten grej av det så blir det mer speciellt.Sedan tycker jag att man kan använda sig av AV-media att ta fram sådana filmer som man kan använda att vidareutveckla temat som man arbetar med. Kanske arbetar man med dinosaurier och då kan Ice Age 3 funka jättebra...
    klokt sagt
  • Isorfidien

Att det är 7-årsgräns innebär inte automatiskt att barn under 7 inte får se filmen utan mer att barn under 7 år får se den i vuxens sällskap. Och om pedagoger sitter med under filmen så följs rekommendationerna gällande denna åldersgräns.

http://www.svenskabio.se/index.php?id=4

Jag ser inget fel i att visa film på förskolan vid några tillfällen spridda över året. Vi har haft sportlovsbio när vädret varit så dåligt att vi inte kunde vara ute en dag och vi pedagoger poppade popcorn och de fick lite saft också och så tittade vi på film.

Barnen satt kanske halva filmen och efter det smet de iväg och lekte. Det var inte många som stannade längre än så.

• jeeri74
    alexma skrev 2010-02-08 09:45:10 följande:
    Rent läroplansmässigt kan man säkert knyta det till kultur. Det är ju inte den avgörande orsaken. 1,5 timme är långt men jag kan inte tänka mig att barnen är tvingade att sitta kvar.Tycker du att det är okej att titta på det till vilan men inte i något annat syfte? Jag tycker nog tvärt om. Om man ser på en film varannan månad och gör en liten grej av det så blir det mer speciellt.Sedan tycker jag att man kan använda sig av AV-media att ta fram sådana filmer som man kan använda att vidareutveckla temat som man arbetar med. Kanske arbetar man med dinosaurier och då kan Ice Age 3 funka jättebra...
    Kanske var mig snowflake syftade på.. På min dotters dagis tittar de på film på vilan på fredagar, men inte 1,5 timmes film. Det har på den högst 30 minuter, lika länge som vanlig vila på den avdelningen där ingen sover (lyssnar på band/högläsning).
  • Aurora Borealis

Jag tror inte att det är så vanligt att de ser på film på förskolorna så jag tycker att du ska ifrågasätta detta.. Det vanligaste om de ska ha fredagsmys eller liknande är att de har disco med musik så barnen kan dansa och får lite popcorn.

På någon förskola jag har varit på så hade de lite fredagsmys en gång med film, men då såg de Thomas tåget i kanske 20 minuter och den är inte direkt nån action, men barnen var så nöjda.

För övrigt så tror jag att pedagogerna borde kunna märka om ice age var för läskig för barnen eller inte. Förhoppningsvis så lämnade de ju inte barnen ensamma med filmen?

Svar på tråden Ice age 3 på dagis?