• Cianna

Ice age 3 på dagis?

På sonens dagis tittar de ofta film. Det är inte ovanligt att det är 1,5 timmes filmer.
    Han går i en 5-årsgrupp. 

Nu senast såg de Ice age 3 - det våras för dinosaurierna.
    När jag googlar på filmen ser jag att den har 7 årsgräns.

Jag blir upprörd över att de ser filmer på dagis som barnen inte har ålder inne för. Jag blir också upprörd över att de lägger tid på att se film istället för vara ute i snön och leka.

Överreagerar jag? Vad säger ni på FL?

- Är det OK att se film i 1,5 timme på dagis

- Är det OK att visa 7 årsfilmer på dagis? 

• Svar på tråden Ice age 3 på dagis?
  • Tinnys

Som lärare får jag inte visa film som inte är anpassad för barnen. Om de är under 7 är det bara barntillåtet som gäller, under 11 så är det bt eller från 7 som gäller osv. Tycker att det låter jätte konstigt att de gör så. Om du inte gillar det får du prata med ledningen.

• Liba

Mäh, det är ju en animerad (jäkligt) rolig film som får de flesta barn att skratta!
    JAAA, Ts du överreagerar!!!
    Bah....

• Tonx
    Liba skrev 2010-02-04 22:45:40 följande:
    Mäh, det är ju en animerad (jäkligt) rolig film som får de flesta barn att skratta! JAAA, Ts du överreagerar!!! Bah....
    Men dom barn som inte skrattar då?
  • Lia85
    Tonx skrev 2010-02-04 22:53:28 följande:
    Men dom barn som inte skrattar då?
    Jag har ä så länge inte mött ett enda barn (eller vuxen) som inte skrattat av ice age-
    Och de få som lyckas låta bli... ja, alla aktiviteter kan inte passa alla. Alla barn gillar inte att leka ute osv
  • LillaW

Jag tycker inte att film hör hemma på förskolan. Där kan vi göra så mycket annat än att sätta på en film. Måste säga att jag tycker att det är rätt märkligt av förskollärarna på förskolan att visa Ice Age 3. Vad är syftet med det?

• Finesse

Nej.. du överreagerar inte. jag tycker den filmen var hemsk.. en massa stora dinosaurier.. jag blev rädd och min dotter kommer inte få se den filmen förrän hon blir större..

Ebba 071228
  • Tonx
    Lia85 skrev 2010-02-04 22:58:39 följande:
    Jag har ä så länge inte mött ett enda barn (eller vuxen) som inte skrattat av ice age- Och de få som lyckas låta bli... ja, alla aktiviteter kan inte passa alla. Alla barn gillar inte att leka ute osv
    Att inte vilja leka ute ger inte mardrömmar. Min dotter älskar Ice Age, Disney m.m, men hon blir faktiskt rädd för häxor, dinosaurier, drakar och sånt. Hon får titta på alla såna filmer men hon vill ha nån med, för hon vill helst att man spolar förbi hemska partier helt, t.ex i Björnbröder när björnmamman och en av bröderna rasar ut för stupet, eller draken i Törnrosa och lejongrottan i Aladdin.
    Hade inte uppskattat om hon kommer hem från dagis och inte kan sova på kvällen pga en film. Hon har en enorm fantasi och spinner ofta vidare på de mest fantastiska sätt, och eftersom hon precis som jag har problem med mardrömmar så uppskattar jag om förskolan lät bli att visa sånt, speciellt när det inte ens är tillåtet.
  • Cianna
    LillaW skrev 2010-02-04 23:00:05 följande:
    Vad är syftet med det?
    Tema vatten
  • Kajak

TS

Vill bara fråga dig.... sitter barn hela tiden o titta po 1,5 tim??? det är jag inte säker på.
    Dom går runt o leker o komm tillbaka o kolla lite stund sen går dom ut...

SÅ det blir inte 1,5 tim för barnen.

Min barns dagis visade "bilar" många ggr för dom visar den korta stunder kanske 20 min sen är det paus.

Sen tittar dom på den igen dagen efter eller när det är dålig väder eller för kallt att vara ute... som t.ex - 20 för några veckor sen..

Inte fara... jag regagerade inte mot det även om jag vet vad det stod på varninstext-
    Men måste tänka på en sak: är det dagis som hyrde och visar filmen för barnen så är det fel men är det en barn som tog med sin egna videofilm så är det annan sak.

• Finesse

Kajak: Storskillnad på bilar och Ice Age 3.. bilar är inte farlig..

Ebba 071228
Svar på tråden Ice age 3 på dagis?