• Cianna

Ice age 3 på dagis?

På sonens dagis tittar de ofta film. Det är inte ovanligt att det är 1,5 timmes filmer.
    Han går i en 5-årsgrupp. 

Nu senast såg de Ice age 3 - det våras för dinosaurierna.
    När jag googlar på filmen ser jag att den har 7 årsgräns.

Jag blir upprörd över att de ser filmer på dagis som barnen inte har ålder inne för. Jag blir också upprörd över att de lägger tid på att se film istället för vara ute i snön och leka.

Överreagerar jag? Vad säger ni på FL?

- Är det OK att se film i 1,5 timme på dagis

- Är det OK att visa 7 årsfilmer på dagis? 

• Svar på tråden Ice age 3 på dagis?
  • mammaannika

Jag tycker inte att man kategoriskt kan säga att det är fel att titta på film på dagis. Däremot tycker jag inte att man ska titta på film istället för att vara ute och leka och definitivt inte på filmer med åldersgräns som är högre än åldern på barnen.

Ica age 3 är en jättebra film  och jag kan tänka mig att personalen ville vara snälla men för de barn som inte är inne i dinosaurievärlden och tecknad filmvärlden kan den vara skrämmande. Min 5 åring och min 3,5 åring älskade filmen. men de är vana vid att titta på tecknade filmer t ex Disney.

Dessutom tycker jag inte dagis ska titta på TV eller film speciellt mycket. Det kan de göra hemma så jag får lite lugn och ro en stund......... 

• Shea 1

Jag jobbar i skolan och vi hade senast igår en diskussion om vi skulle visa en 7-årsfilm på fritids! Och då fyller ändå alla barnen (minst) 7 år i år.

Jag tycker inte att man ska visa 7-årsfilmer på förskolan.

• AnniPanni

Just Ice Age 3 kan vara lite skrämmande. Jag såg den med mina tjejer som ändå är 5,5 o 7 år och 5,5 åringen tyckte att den stundtals var riktigt läskig. Nu såg vi ju den på bio så det var ju högt ljud mm. Film på dagis känns inte helt ok heller. De borde kunna hitta på någonting annat än att sätta barnen framför en tv faktiskt. Våra förskolor har inte tv apparater. De har en dator o barnen kan få spela typ pettsson o findus en kortare stund ibland. På fritids ser de ibland på film o det känns mer ok.

• MimmiLi

Jag hade blivit väldiugt upprörd om de visat en sådan film för min son. Utan att ha en diskussion med föräldrar om detta.
    Tycker inte alls TV och film passar sig på dagis 1-5 år!!
    De timmar man vistas på dagis måste kunna vara utan tv och film.
    Men det är min uppfattning.

• Cianna

Anla: Jag är inte kategoriskt emot film på dagis. I viss utsträckning tycker jag det är OK och till och med bra. Men nu verkar det som om de ser film rätt ofta, och att film används som ett hjälpmedel för att klara personalsituationen. Och som samtidigt barnen gillar. (Vad mer kan man önska {#lang_emotions_yell}).

I viss utsträckning kan jag motvilligt acceptera det, personalen är inte mer än människor. Men jag tycker verkligen det borde kolla på åldersgränserna.

• Hemmaföräldern

Stoltserar inte dagis med att de ska ha en "så fantastisk pedagogik" att erbjuda barn? Då ´borde de verkligen ha nåt bättre att komma med än att visa filmer som barnen inte ens ska se med tanke på deras ålder. Nu kanske barngruppen är så stor att personalen inte mäktar med att hitta på aktiviteter för barnen, men min erfarenhet är att det finns många bra lekar man kan hjälpa dem att sätta igång och leka istället eller så kan de väl läsa sagor eller pyssla.

• Lillefotan

Jag är generellt emot att man visar film på "dagis" och då jobbar jag på förskolan. Film kan man visa i undantagsfall!! Och man får ABSOLUT INTE visa film som har en gräns som är över barnens ålder. Det är till och med enligt lag FÖRBJUDET och jag hade blivit mycket upprörd över att de visat en sån film för förskolan. Innan sommarlovet visades en film på skolan som enligt fodralet var en familjefilm, den otecknade "Scooby doo" och min kille på sju hade mardrömmar i ett par månader efter det. Var inte lite irriterad efter den händelsen och anser att man måste kunna skicka sina barn till skolan utan att riskera att de inte kan sova på flera veckor. Detta ska du ta upp med rektorn, så här får de inte göra!!!

• Cianna

MimmiLi: Det är det jag också tycker är konstigt. Att man gör det utan att prata med föräldrarna innan. De flesta 5 åringar klarar nog filmen utan men, men som förälder borde man få möjlighet att styra över när det är dags för mer storbarnsfilmer.

• Majsan70

Så här säger reglerna på bio om åldersgränserna. :

Barn som inte fyllt sju år och som är i sällskap med en person som fyllt arton år får medges tillträde till visning av en framställning som är tillåten för barn från sju år. Barn som fyllt sju år men inte elva år och som är i sällskap med en person som fyllt arton år får medges tillträde till visning av en framställning som är tillåten för barn från elva år.

• Cianna

Majsan70: Jag undrar om pedagogerna suttit med och tittat - det måste jag fråga

Svar på tråden Ice age 3 på dagis?