• Cianna

Ice age 3 på dagis?

På sonens dagis tittar de ofta film. Det är inte ovanligt att det är 1,5 timmes filmer.
    Han går i en 5-årsgrupp. 

Nu senast såg de Ice age 3 - det våras för dinosaurierna.
    När jag googlar på filmen ser jag att den har 7 årsgräns.

Jag blir upprörd över att de ser filmer på dagis som barnen inte har ålder inne för. Jag blir också upprörd över att de lägger tid på att se film istället för vara ute i snön och leka.

Överreagerar jag? Vad säger ni på FL?

- Är det OK att se film i 1,5 timme på dagis

- Är det OK att visa 7 årsfilmer på dagis? 

• Svar på tråden Ice age 3 på dagis?
  • Lana

Jag hade också reagaerat då jag inte tycker att ice age 3 är en barnfilm utan en tecknad film mer riktad till vuxna.den första är Ok men den sista är inget för barn tycker jag.dock inget faarligt men ändå skämten mm nä inte enligt mig.

• Cianna
    Kajak skrev 2010-02-05 08:41:27 följande:
    TSVill bara fråga dig.... sitter barn hela tiden o titta po 1,5 tim??? det är jag inte säker på.Dom går runt o leker o komm tillbaka o kolla lite stund sen går dom ut...SÅ det blir inte 1,5 tim för barnen.
    Det vet jag faktiskt inte, men känner jag mitt barn rätt sitter han klistrad...

OM barnen skulle springa och kolla lite då och då tycker jag det vore ännu värre. En avancerad film som bakgrundssorl. Vilken dagismiljö...

• jeeri74

Hur ofta är ofta?
    Min dotter som är fem år går på en avdelninge för 04-05:or. De får se film på fredagar vid "vilan" efter lunch (kanske 30-40 min), där de de andra dagarna lyssnar på saga (band eller någon som läser). Det är okej tycker jag, men de brukar se lite mer barnvänliga filmer (hon brukar inte alltid komma ihåg vilken film de sett...).

• Lovely Rita

Förskolan får inte visa film. Det är olagligt att visa film för grupper och på företag osv. Det är alltså mot svensk lag och vill du dra det så långt så kan du ju upplysa dem om det. Det är alltså en fråga om rättigheter och det står i den där texten i början som man aldrig läser.

Vi på mitt jobb (är förskollärare) blev just upplysta om det av vår chef. På vår förskola har vi inte ens en tv, men andra förskolor i området har visat film.

• Veladis
    Finesse skrev 2010-02-05 08:48:05 följande:
    Kajak: Storskillnad på bilar och Ice Age 3.. bilar är inte farlig..
    Jag tycker iofs att talande bilar är läskigare än sengångae och dinosaurier...

TS, jag tycker inte att det är fel i sig att titta på film på förskolan. Inte hellertycker jag rent generellt att det är fel titta på film från 7 år - om vuxna är med. Så är ju åldersgränserna på bio, filmer från 7 år är "barntillåtna" i vuxens sällskap. Däremot tycker jag att man ska välja filmer me omsorg som passar barnen, det aktuella temat osv. Och inte så långa som 1,5 timme. Och inte film så ofta.
    Sen ställer jag mig frågande till vilka rättigheter förskolan har att visa denna film. Jag hoppasatt de har skaffat sig ordentliga rättigheter och inte bara tar med en DVD hemifrån...
  • Finesse
    Veladis skrev 2010-02-06 10:45:55 följande:
    Jag tycker iofs att talande bilar är läskigare än sengångae och dinosaurier... TS, jag tycker inte att det är fel i sig att titta på film på förskolan. Inte hellertycker jag rent generellt att det är fel titta på film från 7 år - om vuxna är med. Så är ju åldersgränserna på bio, filmer från 7 år är "barntillåtna" i vuxens sällskap. Däremot tycker jag att man ska välja filmer me omsorg som passar barnen, det aktuella temat osv. Och inte så långa som 1,5 timme. Och inte film så ofta. Sen ställer jag mig frågande till vilka rättigheter förskolan har att visa denna film. Jag hoppasatt de har skaffat sig ordentliga rättigheter och inte bara tar med en DVD hemifrån...
    haha om man ser det så.. men har du sett Ice Age 3?
    Ebba 071228
  • SaramedM
    Lia85 skrev 2010-02-04 22:58:39 följande:
    Jag har ä så länge inte mött ett enda barn (eller vuxen) som inte skrattat av ice age-Och de få som lyckas låta bli... ja, alla aktiviteter kan inte passa alla. Alla barn gillar inte att leka ute osv
    jag har , M skulle inte klara det

Sen tycker jag inte att det är ok att man sätter på långfilmer på förskolan

Nått annat måste de kunna komma på att göra
  • alvaereva
    SaramedM skrev 2010-02-06 12:35:02 följande:
    jag har , M skulle inte klara det Sen tycker jag inte att det är ok att man sätter på långfilmer på förskolan Nått annat måste de kunna komma på att göra
    Jag tycker inte heller det är okej att kolla på film på förskolan. Där finns så mycket annat att göra!
  • Veladis
    Finesse skrev 2010-02-06 12:28:20 följande:
    haha om man ser det så.. men har du sett Ice Age 3?
    Ja, jag har sett Ice Age 3, vi har den hemma på DVD. Varken min 6-åring eller min 3,5-åring tycker att den är läskig (men spännande), men vi diskuterar ju mycket vad som händer i filmen osv.

Vad gäller förskolans rättigheter att visa film, så är det inte förbjudet för förskolan att visa film, varken från den ena eller den andra sidan så att säga. Men det är förbjudet att visa vanliga "hemvideos" för privat bruk. Förskolan kan dock få "hyra" filmer, likväl som skolan, på andra sätt, det är fullt lagligt. Men jag tvivlar på att Ice Age 3 är en sådan film...
  • AW76

Jag tycker det är helt värdelöst att visa film på förskolan! Barn idag får så mycket tv och film hemma (de flesta) att det verkligen inte behövs på förskolan. Vilken dålig fantasi! Låter som slappa pedagoger i mina öron.

Och verkligen dåligt att visa en 7-årsfilm. Jag har en 4.5-åring som inte kan se läskiga sekvenser. Han är väldigt känslig och kan bli rädd/ledsen för saker som man kanske inte tror.

Svar på tråden Ice age 3 på dagis?