• Theresa28

Akvariefiskar

Hejsan

Skulle vara kul att prata med nån som har akvariefiskar. Jag har själv ett akvarium på 120l där jag mestadels har guramis men även, palettciklid, neontetror, praktbotier och nån algätare som jag inte har något namn på.

Kanske det finns nån här ute som oxå har akvariefiskar och därmed en massa frågor som man skulle vilja ställa någon annan med samma intresse. Tex om sjukdommar, yngel etc.

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Michanna

hej.
    I vårat hem finns två akvarium , Ett på ca 100 liter med en Humlan i ( sköldpadda ) samt en algätare.. Och ett stort på 250  med neontetror, svarta neontetror samt en massa algätare ( om du har vägarna förbi enköping och vill ha någon så säg till. Dom blir bara fler och fler )

anna

• Lena

Här kommer en akvarienörd som dock tycker att dina fiskar bor lite trång. Framförallt dina praktbotior som vill ha minst dubbelt så stort.

• Lena

Vi har förövrigt tre akvarium.

300l: kardinaltetror, ett skalarpar, siamesisk algätare, pansarmalar, otosinklus och en kulfisk

100l: platys och en kampfiskhane

50l: saltvatten med en clownfisk och diverse annat.

• Theresa28

Men vad roligt att det finns ett intresse för akvariefiskar..
    Svar till Lena detta med praktbotiorna hade jag ingen aning om faktiskt. Men är jättesugen på att skaffa ett större akvarium så då får dom väl flytta dit om jag hittar något bra:)

Undrar finns det någon algätare som äter toftsalger jag har nämligen det i mitt akvarium och det blir bara mer och mer.

och svar till Michanna,,, Vad kul att du får yngel jag har tyvärr inte lyckat para några av mina fiskar. Köpte ett guppy par häromdagen bara för att få yngel..

Jag har tyvärr nyss haft massdöd i akvariet. Fiskarna fick någon sjukdom som jag tror hette fenröta. Fiskarna fick hål på sina fenor men även röda fläckar på kroppen som om vissa blodkärl hade blivit synliga... Tråkigt med det verkar som att det har gett sig nu. Är det någon mer som har haft någon erfarenhet av detta?

Undrar även om det finns nånsom har lyckats få guramis att para sig? HUr inredde ni då?

• Lena

om praktboior: www.zoopet.com/fiskar/fisk.php&SOK=1

tofsalger får man av växlande koldioxidhalter, tex om man byter för mycket vatten för sällan. Siamesiska älgätare sägs äta dem

Hur har ni det med vattenbyte, filter och växter? Det är bra grejor för att få akvariet i balans och inga sjukdommar.

• Theresa28

till paletterna har jag tillvekat egna gråttor i keramik men ändå ingen gnista..

• Michanna

Vi har lyckats få väldigt bra balans i akvariet. gör sällan rent det ( var tredje månad.. ) och inte mycket alger alls. inga fiskar som dör. dom älsta fiskar vi har är faktiskt över 4 år.
    Yngsta är ansistrusarna på 1 år som börjar bli för stora och snart könsmogna och behöver därför flytta...
    Men inga av mina andra fiskar har någonsinn lyckats föröka sig förutom några svara mollys vi hade för ett bra tag sedan. Men vi har problemet att sätta in nya fiskar då våra är så stora och äter lätt upp andra..

vi har just nu.
    Vanliga neontetror 6 st.
    svarta neontetotror 10 st.
    siamesiska algätare 5 st.
    3 paktbotisier
    1 eldskärt.
    samt en silvrig ciklid av något slag.
    Cikliden, eldskärten samt två praktbotsier kom från en granne i höstas. ( tillsammans med en skalar som snabbt fick ge sig av pga den åt alla andra fiskar.. )

Svar på tråden Akvariefiskar