• Theresa28

Akvariefiskar

Hejsan

Skulle vara kul att prata med nån som har akvariefiskar. Jag har själv ett akvarium på 120l där jag mestadels har guramis men även, palettciklid, neontetror, praktbotier och nån algätare som jag inte har något namn på.

Kanske det finns nån här ute som oxå har akvariefiskar och därmed en massa frågor som man skulle vilja ställa någon annan med samma intresse. Tex om sjukdommar, yngel etc.

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Buster78
    Lena skrev 2010-04-06 20:12:19 följande:
    Hur mycket matar du?  Hur länge har du kört akvariumet? Mer mat betyder fler giftiga  ämnen i vattnet om man inte har tillräckligt med bakterier som kan omvandla dem till växtnäring.
    ja först va ja väldigt snål med mat, ganska nyuppstartat! första dagarna ingenting sen Max varannan dag, sen börja ja öka matmängden, lite smått, det sista mata ja en nypa, (så mycket att ja såg att det inte hann sjunka), morgon och kväll. sen verka det gå åt pipan igen, så nu har ja dragit ner till en gång om dagen igen. Men ska NU när barna sover och innan husfruar börjar på 5:an tömma 1/3-del tänkte ja!  

Funderar starkt på om ja verkligen ska ha akvarium. Men  ja tycker det är jättekul, när det fungerar!
  • turbomorsan

Nu är mitt 120 liters uppstartat, körde över vatten från det gamla akvariet samt växter och den dekorationsgrejen jag ville ha kvar å fiskarna ser ut att må bra, det jävligaste är bara att 2 dagar efter att jag hade börjat släppa över fiskar i det (tog ett par om dagen) så pajade lysrampen
    Men enveten som jag är så ringde jag runt idag å fick fatt i grossisten å dom ska nu skicka en ny ramp till den akvarieaffär som ligger närmst mig

hoppas att jag slipper skavsår på min 10-milavandring
  • Lena
    Buster78 skrev 2010-04-06 20:39:45 följande:
    ja först va ja väldigt snål med mat, ganska nyuppstartat! första dagarna ingenting sen Max varannan dag, sen börja ja öka matmängden, lite smått, det sista mata ja en nypa, (så mycket att ja såg att det inte hann sjunka), morgon och kväll. sen verka det gå åt pipan igen, så nu har ja dragit ner till en gång om dagen igen. Men ska NU när barna sover och innan husfruar börjar på 5:an tömma 1/3-del tänkte ja!   Funderar starkt på om ja verkligen ska ha akvarium. Men  ja tycker det är jättekul, när det fungerar!
    Du får räkna med minst en månad med väldigt snål matning innan du kan öka och flera månader innan du är uppe på normalmatning. Fiskarna bör hinna äta upp allt på ett par sekunder vid normalmatning. Ett stort ytterfilter kan vara räddningen till ett litet akvarium som det är svårt att få balans i.
  • Buster78
    Lena skrev 2010-04-06 21:56:35 följande:
    Du får räkna med minst en månad med väldigt snål matning innan du kan öka och flera månader innan du är uppe på normalmatning. Fiskarna bör hinna äta upp allt på ett par sekunder vid normalmatning. Ett stort ytterfilter kan vara räddningen till ett litet akvarium som det är svårt att få balans i.
    En fråga till.... Ja ser kompisar startar upp sina akvarium allt från 100 liter upp till 600 liters och fyller bara upp med vatten, i med dekorationsstenar, vissa har inte ens växter i sina akvarium och dom verkar "bara" funka!! Dom ynglar av sig som råttor i en ladugård utan fällor! Hur kan det komma sig?? ja pratar om helt nystartade, dom köper fiskar som kostar hundralappar typ, och "slänger" i och så är allt bara frid och fröjd, ÄR det verkligen SÅ LÄTT med ett typ 100-300 literskar?? För i så fall ska ja verkligen hämta hem mitt på 220 liter!!
  • Lena
    Buster78 skrev 2010-04-07 16:00:21 följande:
    En fråga till.... Ja ser kompisar startar upp sina akvarium allt från 100 liter upp till 600 liters och fyller bara upp med vatten, i med dekorationsstenar, vissa har inte ens växter i sina akvarium och dom verkar "bara" funka!! Dom ynglar av sig som råttor i en ladugård utan fällor! Hur kan det komma sig?? ja pratar om helt nystartade, dom köper fiskar som kostar hundralappar typ, och "slänger" i och så är allt bara frid och fröjd, ÄR det verkligen SÅ LÄTT med ett typ 100-300 literskar?? För i så fall ska ja verkligen hämta hem mitt på 220 liter!!
    Få fiskar i stort akvarium med ett stort filter och begränsad matning de första månaderna så är uppstarten inget problem.

Sen är de dyra fiskarna ofta vildfångade eller svenskodlade och då tål de mer än de mesfiskarna som odlas i sydostasien
  • Buster78
    Lena skrev 2010-04-07 16:11:08 följande:
    Få fiskar i stort akvarium med ett stort filter och begränsad matning de första månaderna så är uppstarten inget problem.Sen är de dyra fiskarna ofta vildfångade eller svenskodlade och då tål de mer än de mesfiskarna som odlas i sydostasien
    oki. varför har visssa inga växter då?? det trodde ja nästan va ett måste för att få balans i akvariet
  • Lena
    Buster78 skrev 2010-04-07 16:26:27 följande:
    oki. varför har visssa inga växter då?? det trodde ja nästan va ett måste för att få balans i akvariet
    Det är lättare att få balans med växter än utan men vissa fiskar ger sig på växterna så de har svårt att överleva, och andra fiskar trivs i vatten som växter inte är så glada i. Malawiciklider uppfyller båda kriterierna, och dessutom är de ofta dyra men ynglar villigt.
  • ThomasKBA

om man haft alger på sina dekorations grejer hur får man bort det enklast, och säg inte skrubba, får inte bort det, och vill inte stoppa tbx det när akvariet är städat , just nu är fiskarna i ett extra kar...men skall ju tbx till det stora..

/Thomas

• Lena
    ThomasKBA skrev 2010-04-07 17:12:58 följande:
    om man haft alger på sina dekorations grejer hur får man bort det enklast, och säg inte skrubba, får inte bort det, och vill inte stoppa tbx det när akvariet är städat , just nu är fiskarna i ett extra kar...men skall ju tbx till det stora..   /Thomas
    vissa alger lossnar lättare när de har torkat, andra genom kokning

Har du gjort om akvariumet helt? Storstädning är inte något som är nyttigt i ett akvarium...
  • ThomasKBA
    Lena skrev 2010-04-07 19:17:22 följande:
    vissa alger lossnar lättare när de har torkat, andra genom kokningHar du gjort om akvariumet helt? Storstädning är inte något som är nyttigt i ett akvarium...

jag  vet, men det var dessvärre nödvändigt..gjort för många år sen , och gick bra, har ju lilla 70L eller 90L  med samma vatten men överväger inte använda det heller...

får testa skrubba nu när tort som du sa...

/Thomas

Svar på tråden Akvariefiskar