• Theresa28

Akvariefiskar

Hejsan

Skulle vara kul att prata med nån som har akvariefiskar. Jag har själv ett akvarium på 120l där jag mestadels har guramis men även, palettciklid, neontetror, praktbotier och nån algätare som jag inte har något namn på.

Kanske det finns nån här ute som oxå har akvariefiskar och därmed en massa frågor som man skulle vilja ställa någon annan med samma intresse. Tex om sjukdommar, yngel etc.

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Buster78

kan man se på växter eller fiskar om man har amoniak i vattnet?? eller måste ja in och lämna vattenprov då?? Va ju inne med vattenprov för ett tag sen, dom kollade med sticka då, tycker dom borde sett om ja har det i vattnet eller??

• M Hellin
    fanåxå skrev 2010-04-06 15:21:18 följande:
    jo det behövde man visst det. Kollade på fiskaffären. Det var alla möjliga grejjer aquatan osv osv Antar att ni inte är så kunniga i den här tråden
    Måste ochmåste, jag har under mina 11 år som jag haft akvarium aldrig använt vattenberedeningsmedel, hade samma fiskar under hela den tiden, eller ja nån här och var dog men de berodde mest på fiskande katter och några dog när det gick hål i sidan på akvariet så 80% vatten rann ut när jag inte var hemma. Nu bor jag ju dock där vi har mjukt vatten som inte kloreras, och det kan ju spela in. Så jag tänker inte säga att det går för alla att köra utan.
  • skogstjejen19

Jag kan ju passa på att berätta att under mina år som akvarieägare,
    (har haft akvarie i 10 år själv och innan det har mina föräldrar haft akvarium hela mitt liv)
    vi har aldrig tillsatt några saker i vattnen, förutom nu när jag har räkor dom vill ha låga ph värden och då slänger jag ner lite alkottar i akvariet och värderna ligger bra.

När man ska starta ett akvarium kan det vara bra att kolla runt om man har någon vän som har ett inkört kar som kanske vill låna ut sitt smutsiga filter, det är jätte bra för då får man igång det direkt.

sen är det ju viktigt med vattenbyte, vi byter 10% av vattnet i våra kar var tredje dag, vi gör aldrig ett helt byte av vatten max 50 %, dom fiskar vi har i vårat kar nu är äver 8 år, dom fick vara med om en flytt för 6 år sedan, och det är enda gången vi bytt allt vatten till dom, efter det har vi flyttat karet till ett annat rum men då tömde vi ur vatten och firrar i badkaret sen var det bara att hinka ur badet och fylla i akvariumet igen.

man kan ha som riktmärke, mår växterna bra mår oftast fiskarna också bra.

• Lena
    fanåxå skrev 2010-04-06 15:21:18 följande:
    jo det behövde man visst det. Kollade på fiskaffären. Det var alla möjliga grejjer aquatan osv osv Antar att ni inte är så kunniga i den här tråden
    Zoobutiker behvöer inte veta något som helt om att ha akvarium utan vill bara sälja grejor

www.zoopet.com är en mycket bättre källa för kunskap.

Jag har startat upp akvarium i olika storlekar många gånger och kalrat mig fint utan medel, bara man tar det lungt.
  • Lena
    Kastrull skrev 2010-04-06 15:41:05 följande:
    Jag skulle trots detta rekommendera något vattenberedningspreparat i stil med AquaSafe eller liknande, då dessa innehåller ämnen som fungerar som antistress för en nyinflyttad fisk (se tidigare inlägg om stressrisken hos nyinflyttade fiskar) förutom att de reglerar ev skadliga ämnen i vattnet, t.ex klor som ju vanligt dricksvatten är fullproppat med men som fräter på vattenlevande varelsers känsliga hud. Själv använder jag det även i karet vid vattenbyte.
    Vanligt dricksvatten är sällan särksilt kolorerat och det klor som finns avdunstar snabbt om man har en punmp som fixar bra ytrörelser.
  • Lena
    Vasen skrev 2010-04-06 15:37:44 följande:
    Vi använder Aquasafe vid vattenbyte. Hur stor nytta det gör vet jag inte, men maken, en inbiten akvarieägare som i sin ungdom vid tillfälle hade en källarlokal med trettio akvarier bara för skojs skull påstår att det är ett måste. Jag tippar på att i vart fall mina fiskar skulle fixa ett vattenbyte med bara kranvatten. Sen har vi använt något bakteriekultur på flaska när vi startade första akvariet eftersom vi då stod med fiskar som behövde bostad och ett helt nystartat akvarium. Annars kan man ju ta det långsamt och låta den fiskvänliga miljön växa fram med lite fisk och mycket växter.
    Annars kan man bara flytta med det gamla filtret, det har vi gjort när vi har varit tvugna att byta akvarium.
  • Lena
    Buster78 skrev 2010-04-06 15:47:05 följande:
    kan man se på växter eller fiskar om man har amoniak i vattnet?? eller måste ja in och lämna vattenprov då?? Va ju inne med vattenprov för ett tag sen, dom kollade med sticka då, tycker dom borde sett om ja har det i vattnet eller??
    amoniak är väldigt ovanligt om man inte kör ett akvarium med högt ph. Nitrit är däremot vanligt om man matar för mycket i förhållande till filtervolym, vattenvolym och växtmängd. Fiskar som mår dåligt av det kippar efter andan. Rent generellt ser du fiskar som ser sjuka ut, byt 50% av ditt vatten. Sen de bättre ut efter ett par timmar men fortfarande dåliga, gör samma sak en gång till. Hjälper det inte så finns det sjukdomsguider på www.zoopet.com
  • Buster78
    Lena skrev 2010-04-06 16:48:14 följande:
    amoniak är väldigt ovanligt om man inte kör ett akvarium med högt ph. Nitrit är däremot vanligt om man matar för mycket i förhållande till filtervolym, vattenvolym och växtmängd. Fiskar som mår dåligt av det kippar efter andan. Rent generellt ser du fiskar som ser sjuka ut, byt 50% av ditt vatten. Sen de bättre ut efter ett par timmar men fortfarande dåliga, gör samma sak en gång till. Hjälper det inte så finns det sjukdomsguider på www.zoopet.com
    fick ju tillsagt till mig här att ja hade för mycket fisk i mitt kar, men nu är det mindre. Ja försökte öka matningen för att ja tyckte dom magra av väldigt, men då verka dom trilla av pinn igen, Nu är ja lite villrådig i hur ja ska göra. Kommer nog bara låta det va, byta vatten som du tipsa om. dom verkar inte kippa efter andan, och verkar allerta. Växterna ser oxå helt ok ut, och växer som ogräs!
  • Vasen
    Lena skrev 2010-04-06 16:45:29 följande:
    Annars kan man bara flytta med det gamla filtret, det har vi gjort när vi har varit tvugna att byta akvarium.
    Jo, det kunde vi ju ha gjort om inte filtret hamnat i diskhon i upphetsningen (hjälpsam 4-åring) och alltså blev fullt med diskmedel. Diskmedel är ju inte något man gärna tillsätter akvarievattnet vad jag förstår.

Är det någon som vet om guldfiskar i allmänhet byter färg? Min minsta Lamija som hon heter efter en dagisfröken var helt orange i höstas när jag köpte henne, under de senaste veckorna har hon bytt färg på huvudet och blivit helt silverfärgad. Mycket snyggt, och det verkar inte vara något fel på henne, men lite underligt tycker jag. De tre stora som jag skaffade för ett år sedan har haft samma färg hela tiden.
  • Lena
    Buster78 skrev 2010-04-06 16:58:03 följande:
    fick ju tillsagt till mig här att ja hade för mycket fisk i mitt kar, men nu är det mindre. Ja försökte öka matningen för att ja tyckte dom magra av väldigt, men då verka dom trilla av pinn igen, Nu är ja lite villrådig i hur ja ska göra. Kommer nog bara låta det va, byta vatten som du tipsa om. dom verkar inte kippa efter andan, och verkar allerta. Växterna ser oxå helt ok ut, och växer som ogräs!
    Hur mycket matar du?  Hur länge har du kört akvariumet?
    Mer mat betyder fler giftiga  ämnen i vattnet om man inte har tillräckligt med bakterier som kan omvandla dem till växtnäring.
Svar på tråden Akvariefiskar