• Theresa28

Akvariefiskar

Hejsan

Skulle vara kul att prata med nån som har akvariefiskar. Jag har själv ett akvarium på 120l där jag mestadels har guramis men även, palettciklid, neontetror, praktbotier och nån algätare som jag inte har något namn på.

Kanske det finns nån här ute som oxå har akvariefiskar och därmed en massa frågor som man skulle vilja ställa någon annan med samma intresse. Tex om sjukdommar, yngel etc.

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • S Sofia
    Lena skrev 2010-04-09 11:27:40 följande:
    Du flyttar platyhonan men så fort hon har ynglat flyttar du tillbaka henne för platys äter sina egna yngel. Därför är även en tvådelad yngelkasse en bra ide.
    På djuraffären i våran lilla by så hade de bara en hårdplast bytta. Men galler i halva så ynglen kan simma där medans honan är i övre halvan, ni vet säkert hur den ser ut.
    Den sätts iallafall fast i stora akvariet.

Så nu får vi vänta o se. Om hon bara är tjock eller om hon har yngel. Hur ser man det igentligen?
  • Vasen

En hona som ska yngla ser ut som om har svalt en liten boll. Alltmer klotrund nertill på buken.

Mina guldfiskar är tjocka, de har mer som jämt utspridda fettvalkar. Om platys får fettvalkar vet jag inte.

• Lena
    fanåxå skrev 2010-04-09 12:06:29 följande:
    Ja det gör den. Eller alldeles under. Det enda dom sa på affären var att det skulle inte blåsa så mkt att fiskarna o växterna låg i ett hörn
    Inte ens med en pump för ett 3ggr större akvarium har jag sett fiskar och växter ligga i ett enda hörn...
  • qenzo
    Lena skrev 2010-04-09 11:36:38 följande:
    Ju mer desto bättre är alltid en bra riktlinje. Och så ska utblåset sitta precis vid ytan.
    Fast det går ju inte heller att ha som riktlinje. Vissa fiskar tycker inte alls om en kraftig cirkulation och anrda vill ha bottenströmning...
  • Lena
    qenzo skrev 2010-04-10 05:42:48 följande:
    Fast det går ju inte heller att ha som riktlinje. Vissa fiskar tycker inte alls om en kraftig cirkulation och anrda vill ha bottenströmning...
    Jovisst men nu handlar det om ett filter som kom i paket med akvariumet, de är aldrig över dimensionerade utan snarare underdimensionerade.
    Sätter man det i ytan försvinner mycket av enerin genom att bryta ytan så det blir itne lika strömt som man har den under vattnet helt.
    Och ytströmmning behövs för syresättningen. Vill ens fiskar ha det mer strömt får man sätta i en extra pump för det.

Skalarer är kända för att vilaj ha det ganska lungt men vi har ändå två stora pumpar till vårt akvarium men med strilrör för mesta vattenrörelse utan att få en jetströle och områden utan strömning. Detta för att slippa ytbeläggning.
  • S Sofia

Nu har vi fått yngel. 3 har jag hittills sätt. Vi satte aldrig in honan i babyakvariumet för jag hade ingen aning om hon/dem var med yngel.

Jag har iallafall fångat in 2 yngel i babyakvariumet.  Jagar den tredje lilla genomskinliga saken,

Men jag har en fråga ang mina gurami. Jag har två stycken. Jag tror de är hanar båda två. Den ena jagar alltid den andra. "pickar" på den och jagar bort den.
    Finns det något sätt jag kan förhindra detta? Sätta in någon hona. Men jag vet att man inte ska ha mindre antal av honor än hanar så då måste jag köpa två honor eller  tre?

Eller något annat tips?

• Lena
    S Sofia skrev 2010-04-30 08:35:17 följande:
    Nu har vi fått yngel. 3 har jag hittills sätt. Vi satte aldrig in honan i babyakvariumet för jag hade ingen aning om hon/dem var med yngel. Jag har iallafall fångat in 2 yngel i babyakvariumet.  Jagar den tredje lilla genomskinliga saken, Men jag har en fråga ang mina gurami. Jag har två stycken. Jag tror de är hanar båda två. Den ena jagar alltid den andra. "pickar" på den och jagar bort den. Finns det något sätt jag kan förhindra detta? Sätta in någon hona. Men jag vet att man inte ska ha mindre antal av honor än hanar så då måste jag köpa två honor eller  tre? Eller något annat tips?
    Hur stort akvarium har du? Dvs har du plats att köpa in tre gurami honom. Ananrs tycker jag du ska prata med zooaffären och säga att du vill byta den ena hanen till en hona.
  • S Sofia
    Lena skrev 2010-04-30 09:06:54 följande:
    Hur stort akvarium har du? Dvs har du plats att köpa in tre gurami honom. Ananrs tycker jag du ska prata med zooaffären och säga att du vill byta den ena hanen till en hona.
    Akvaret är 110 l. Har 6 platyn + 3 mini mini. och tre algätare. Så jag tror det får plats.

Frågan är om jag får byta då vi haft dem i en månad. Min son fick dem i sitt påskägg :)
  • Lena
    S Sofia skrev 2010-04-30 09:25:36 följande:
    Akvaret är 110 l. Har 6 platyn + 3 mini mini. och tre algätare. Så jag tror det får plats. Frågan är om jag får byta då vi haft dem i en månad. Min son fick dem i sitt påskägg :)
    Om ni köpte dem som ett par och de visar sig vara av samma kön är det klart ni kan byta.

Vilken sorts gurami är det?
  • S Sofia
    Lena skrev 2010-04-30 10:09:02 följande:
    Om ni köpte dem som ett par och de visar sig vara av samma kön är det klart ni kan byta. Vilken sorts gurami är det?
    Ja, fast det var min mamma som köpte dem och hon sa åt dem i affären att det kvittar om det var två av samma kön. Hon i affäre hade tydligen svårt att leta rätt på en av varje.

Jag vet inte vad de heter. Tror någonting med blått. Är osäker. Ska kolla upp det.
  • qenzo
    S Sofia skrev 2010-04-30 10:12:10 följande:
    Ja, fast det var min mamma som köpte dem och hon sa åt dem i affären att det kvittar om det var två av samma kön. Hon i affäre hade tydligen svårt att leta rätt på en av varje. Jag vet inte vad de heter. Tror någonting med blått. Är osäker. Ska kolla upp det.
    Spelar inte så stor roll, färgen. Alla gurami härstammar (är avelstyper) från den Blå guramin (gråblå med 2 svarta prickar).
    Guraminhanar är kända för att hålla sina harem korta, dvs jaga de mkt och går gärna i slagsmål med andra hanar om burken är för trång.
    Jag skulle inte stoppa i fler gurami i den burk du har. Däremot skulle jag se till att endast ha en hane och kanske 3-4 honor.
  • S Sofia
    qenzo skrev 2010-04-30 15:59:43 följande:
    Ja, blågråa med svarta prickar är det jag har.

Jag tänkte gå ner till djuraffären och höra på måndag om det finns möjlighet att byta ena hanen mot en hona.

Tack för tipsen.
  • Majki01

Har du frågor om kampfisk så bara skriv i min inkorg:) Odlar kampfiskar i skåne:).. Men skriv gärna frågorna i min inkorg eller gästbok:)

Svar på tråden Akvariefiskar