• Theresa28

Akvariefiskar

Hejsan

Skulle vara kul att prata med nån som har akvariefiskar. Jag har själv ett akvarium på 120l där jag mestadels har guramis men även, palettciklid, neontetror, praktbotier och nån algätare som jag inte har något namn på.

Kanske det finns nån här ute som oxå har akvariefiskar och därmed en massa frågor som man skulle vilja ställa någon annan med samma intresse. Tex om sjukdommar, yngel etc.

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Lena
    Michanna skrev 2010-02-12 10:26:50 följande:
    HAr lagt in två bilder på mitt ena. ( det med fiskar i.. ) men vi måste ännu en gång rensa ur växter. Dom växer jättefort. Rensade för 2 veckor sedan och det syns inte alls... Finns i mitt galleri
    Valisineria är extremt snabbväxande så det är inte så konstigt du behöver rensa ofta
  • Lena
    tisteln skrev 2010-02-12 13:04:54 följande:
    Går inte att sälja till butiker, då de är blandras - ur-pappan är en endlessguppy och ur-mammorna vanliga guppys.. Men de är fina, lite mindre till storleken bara.
    Och de tar dem inte iaf? Plantswap brukar funka fint för att bli av med fiskar och växter annars.
  • turbomorsan

Här kommer jag läsa i fortsättningen inser jag
    köpte ett akvarium i julklapp till mig å barnen å tycker det är jättekul just nu har vi
    14 svarta neontetror
    4 dalmatinermolly
    3 olika platysar
    1 kampfiskhane
    en silveransistrus (tror jag den heter)
    Akvariet är på 80 liter så jag vill nog inte stoppa i mer fiskar i det förutom att jag lovade dottern att hon skulle få välja ut en i affären men sen får det vara stopp så det inte blir för mycket!

• M Hellin

Jag hade ett på 500 liter, när jag haft akvarie i 10 år och sucktat efter back to nature bakgrund i 9 år, så gav jag mig på att köpa och montera en sån, allt jobb med det fick mig att tappa intresset för fisk och akvarie, så jag gav bort mitt, med fisk och allt.

Jag hade vändmalar knorrmalar och hajmalar.

Jo jag gillade nog malar får jag erkänna.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • FruMorsa

Jag och min äldsta dotter har ett gemensamt akvarium. Vi köpte ett nybörjar-kit på 60L, men hur jag än jobbar och sliter med detta akvarium får jag inte fiskarna att överleva! Hur sköter ni era akvarier? När det gäller vattenbyten har jag fått olika råd överallt med rekommendationer om att byta vatten med allt från en veckas mellanrum till sex veckors mellanrum. Men inget jag gör funkar. Är det någon som på studs kan räkna ut vad jag gör för fel?

• M Hellin
    FruMorsa skrev 2010-02-13 21:09:37 följande:
    Jag och min äldsta dotter har ett gemensamt akvarium. Vi köpte ett nybörjar-kit på 60L, men hur jag än jobbar och sliter med detta akvarium får jag inte fiskarna att överleva! Hur sköter ni era akvarier? När det gäller vattenbyten har jag fått olika råd överallt med rekommendationer om att byta vatten med allt från en veckas mellanrum till sex veckors mellanrum. Men inget jag gör funkar. Är det någon som på studs kan räkna ut vad jag gör för fel?
    Det är svårare att få balans i ett akvarium ju mindre det är, du skulle ha köpt ett på minst 300 och läst på allt du bara kunde komma över innan du satte klorna i levande fiskar. Många skaffar sig djur, vad det än må vara för typ, för att tänka att det löser sig väl.

Det är nästan omöjligt att svara på vad du gör för fel, vad har du för värden i akvariet?

Om du har mycket fasta föroreningar kan du få höga ammonium värden när nedbrytningen av den fasta föroreningen kommer i gång samtidigt som du fått till räckligt med nitrosomas som bryter ner ammonium/ammoniak och du får en nitrit topp. Du får först och fler nitrosomas än nitrobakterbakterier. Testa nitrit, pH, KH varje dag till du ser att värdena är bra och justera vid behov.
    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Lena
    turbomorsan skrev 2010-02-13 20:26:00 följande:
    Här kommer jag läsa i fortsättningen inser jag köpte ett akvarium i julklapp till mig å barnen å tycker det är jättekul just nu har vi 14 svarta neontetror 4 dalmatinermolly 3 olika platysar 1 kampfiskhane en silveransistrus (tror jag den heter) Akvariet är på 80 liter så jag vill nog inte stoppa i mer fiskar i det förutom att jag lovade dottern att hon skulle få välja ut en i affären men sen får det vara stopp så det inte blir för mycket!
    Jag tycker det är rätt mycket fisk redan nu Själv har jag ca 20 platys i 100 liter

Tänk på att många fiskar vill det vara fler av samma sort av, så bäst om man ska ha in en till vore en molly eller en platy av valfri färg.

Sen ynglar både mollys och platys massor så har man en del växter så blir det snabbt många fiskar.
  • turbomorsan
    Lena skrev 2010-02-13 23:16:22 följande:
    Jag tycker det är rätt mycket fisk redan nu Själv har jag ca 20 platys i 100 liter Tänk på att många fiskar vill det vara fler av samma sort av, så bäst om man ska ha in en till vore en molly eller en platy av valfri färg. Sen ynglar både mollys och platys massor så har man en del växter så blir det snabbt många fiskar.
    jo det är nog en del fisk, men jag tycker ändå inte att det ser "överbefolkat" ut när jag kollar i akvariet så att säga, om det blir en till fisk få det nog precis som du säger bli en till av ngn som vi redan nu har, annars ett alternativ som jag förstått det vore kanske en bottenlevande fisk eftersom de jag har mest håller sig från mitten av akvariet å uppåt, jag har en del växter men just nu verkar mina mollysar ganska inne på att rycka upp dom eller nått så får se hur länge de sitter där de gör

Nått jag dock funderar lite på är om det kan skilja väldigt mycket i storlek på dalmatinermolly för jag fick med en pluttig när jag köpte akvariet sen fick jag de andra 3 idag å det är stooor skillnad på dom, den jag hade sen innan är inte ens en tredjedel av de andra i storlek typ, vet iof inte riktigt hur gamal den är men den lär vara minst 2 månader iallafall å de jag fick hem idag är 3 månader
  • Lena
    FruMorsa skrev 2010-02-13 21:09:37 följande:
    Ni har sannolikt för mångas fiskar och för litet filter.

Köp ett par krukor växter per fisk och har max 2-3 fiskar vid uppstart (första månaden) mata dem MYCKET sparsamt (ett apr flingor per fisk 1-2 gånger per dag) och byt 30 av vattnet en gång i veckan.
  • tisteln

FruMorsa: Bor du i närheten av Norrköping? (Säger jag som bor två timmar med bil därifrån, men de är bäst!) Finns en djuraffär på Butgatan, de är otroligt kunniga, så gå dit och berätta allt, så kommer du få många bra skötselråd!!
    Och ta med ett vattenprov, ska helst inte vara äldre än ett par timmar, så ta det direkt innan du åker till butiken.

Svar på tråden Akvariefiskar