FruMorsa skrev 2010-02-13 21:09:37 följande:
Jag och min äldsta dotter har ett gemensamt akvarium. Vi köpte ett nybörjar-kit på 60L, men hur jag än jobbar och sliter med detta akvarium får jag inte fiskarna att överleva! Hur sköter ni era akvarier? När det gäller vattenbyten har jag fått olika råd överallt med rekommendationer om att byta vatten med allt från en veckas mellanrum till sex veckors mellanrum. Men inget jag gör funkar. Är det någon som på studs kan räkna ut vad jag gör för fel?
Det är svårare att få balans i ett akvarium ju mindre det är, du skulle ha köpt ett på minst 300 och läst på allt du bara kunde komma över innan du satte klorna i levande fiskar. Många skaffar sig djur, vad det än må vara för typ, för att tänka att det löser sig väl.
Det är nästan omöjligt att svara på vad du gör för fel, vad har du för värden i akvariet?
Om du har mycket fasta föroreningar kan du få höga ammonium värden när nedbrytningen av den fasta föroreningen kommer i gång samtidigt som du fått till räckligt med nitrosomas som bryter ner ammonium/ammoniak och du får en nitrit topp. Du får först och fler nitrosomas än nitrobakterbakterier. Testa nitrit, pH, KH varje dag till du ser att värdena är bra och justera vid behov.