• Theresa28

Akvariefiskar

Hejsan

Skulle vara kul att prata med nån som har akvariefiskar. Jag har själv ett akvarium på 120l där jag mestadels har guramis men även, palettciklid, neontetror, praktbotier och nån algätare som jag inte har något namn på.

Kanske det finns nån här ute som oxå har akvariefiskar och därmed en massa frågor som man skulle vilja ställa någon annan med samma intresse. Tex om sjukdommar, yngel etc.

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vindfall

Blev med akvarium när sambon flyttade in och jag håller fortfarande på att lära mig om både skötsel och fiskar och allt som hör till, men jag gillar det.

Tydligen så har vi ett 500l och ett 80l (om jag minns rätt). De fiskar jag lärt mig hittills att vi har är Blå Guramis, Svärdbärare, Silverhajar och Malar. Tror det finns en och annan Guppy också. Tycker att det är extremt roligt och läser allt jag kan komma över och läxar upp karln för det han inte hade en aning om.

Livet går fort nu...
  • Theresa28

Men vad roligt att det verkar finnas ett intresse för akvarium :) De finns inte många som pratar om det ...

Finns det någon som har bilder på era akvarium? Skulle vara kul att se ..

• Vindfall
    Theresa28 skrev 2010-02-11 17:58:26 följande:
    Men vad roligt att det verkar finnas ett intresse för akvarium :) De finns inte många som pratar om det ...Finns det någon som har bilder på era akvarium? Skulle vara kul att se ..
    Skulle gärna visat bilder på både akvarium och fiskar men vill vara anonym och jag har samma bilder på andra ställen. Lessen...
    Livet går fort nu...
  • Theresa28

Vilket härligt akvarium...:) vad var det för fiskar du hade på första bilden?

• Michanna

HAr lagt in två bilder på mitt ena. ( det med fiskar i.. ) men vi måste ännu en gång rensa ur växter. Dom växer jättefort. Rensade för 2 veckor sedan och det syns inte alls...

Finns i mitt galleri

• tisteln

Hej! Här är en till med akvarium!
    Har ett litet på 100 liter, drömmer om ett på runt 300 liter.
    I vårat akvarium bor en dammsugare (algätare av något slag) två pakistanier (kommer inte ihåg det riktiga namnet, de äter snäckor och sånt) sedan några neontetror, några wagtail platys och guppys.
    Jag har inte en aning om hur många guppysar det är, för det är helt klart för många. Fick en endles-guppy-hanne och de är mer avelskraftiga eller vad man nu säger, och den har nu ynglat av sig till flera generationer och akvariet är överfullt med guppys, som jag ger bort till de som vill ha - tyvärr känner jag inte så många med akvarium, så de är lite svåra att bli av med..

• Lena
    Theresa28 skrev 2010-02-12 08:28:54 följande:
    Vilket härligt akvarium...:) vad var det för fiskar du hade på första bilden?
    Det är egenuppfödda skalaryngel
  • Lena
    tisteln skrev 2010-02-12 10:59:40 följande:
    Hej! Här är en till med akvarium! Har ett litet på 100 liter, drömmer om ett på runt 300 liter. I vårat akvarium bor en dammsugare (algätare av något slag) två pakistanier (kommer inte ihåg det riktiga namnet, de äter snäckor och sånt) sedan några neontetror, några wagtail platys och guppys. Jag har inte en aning om hur många guppysar det är, för det är helt klart för många. Fick en endles-guppy-hanne och de är mer avelskraftiga eller vad man nu säger, och den har nu ynglat av sig till flera generationer och akvariet är överfullt med guppys, som jag ger bort till de som vill ha - tyvärr känner jag inte så många med akvarium, så de är lite svåra att bli av med..
    Man brukar kunna sälja yngel till akvariebutiker, dock får man inte så mycket för dem men det rensar iaf ut.
  • tisteln

Går inte att sälja till butiker, då de är blandras - ur-pappan är en endlessguppy och ur-mammorna vanliga guppys.. Men de är fina, lite mindre till storleken bara.

Svar på tråden Akvariefiskar